• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Films over autisme

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik kwam op Cine.nl een artikel tegen van de Utrechtse filmprogrammeur Theodoor Steen, zelf autist, over welke films waarin dit verwerkt zit hem persoonlijk aanspreken en waarom. Het leek me goed om hier op MovieMeter ook een topic over te hebben, zodat mensen op zoek naar films die dit aanstippen, alvast een beginnetje hebben.

Ik ben op mijn dertiende gediagnosticeerd als autist, en het beeld dat van deze handicap in de media wordt geschetst is niet bepaald rooskleurig en vaak erg stereotyperend. Pas de afgelopen jaren heb ik me meer durven verdiepen in mijn eigen autisme én autisme in film, en mijn conclusie is: er valt nog veel te verbeteren. Naar aanleiding van de release deze week van Mind My Mind, een van de zeldzame films over autisme die niét de plank mis slaat, heb ik een lijstje verzameld met de meest spraakmakende titels over autisme in film, gerangschikt van allerslechtste naar allerbeste. -Theodoor Steen

De besproken films waarin autisme een rol speelt:

I Am Autism, Alfonso Cuaron, 2009

Ben X, Nic Balthazar, 2007

Mercury Rising, Harold Becker, 1998

The Accountant, Gavin O’Conner, 2016

Atypica, Verschillende regisseurs, 2017

Rain Man, Barry Levinson, 1988

Mary and Max, Adam Elliot, 2009

Punch Drunk Love, Paul Thomas Anderson, 2002

Power Rangers, Dean Israelite, 2017

Mind My Mind, Floor Adams, 2019

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Serie: Young Sheldon

Serie: The Good Doctor

Serie: The A Word

Film: Being There (1979)

Film: Temple Grandin (2010)

Documentaire: Trainman

Documentaire: Het beste voor Kees

Documentaire: Kees vliegt uit (2021)

Documentaire: Het is hier autistisch

Er wordt niet specifiek geproken over autisme maar het lijkt er wel op:

Serie: The Middle (2009 t/m 2018) - Brick Heck

Film: What about Bob? (1991)

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Goede tips allemaal! Misschien moet ik er maar een lijst van maken op icheckmovies/letterboxd en die nu en dan updaten.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

Ik heb zelf autisme, maar films als What's Eating Gilbert Grape (wie zegt of dat een autist is), Rain Man of Ben X zijn behoorlijk aanvallend en stereotyperen autisme alleen maar. Autisme is een spectrum waar je al dan niet of wel ondervalt, maar waar geen denkbeeldige lijn is die aangeeft of je nu wel of niet autisme hebt. Daarnaast zijn er verschillende soorten autisme. Waar de films het vaak over hebben zijn de klassieke autisten die stereotiep zijn. Ik zelf val daar zeker niet onder. Ik zie mijn autisme zelfs als een talent, en niet als een beperking. Zonder autisme was ik namelijk nooit zo slim en zo introspectief geworden als ik nu ben. Ook zijn er behoorlijk veel autisten beroemd waarvan we niet eens weten of ze autistisch zijn. Zo ben ik er quasi 100% zeker van dat mijn idool autistisch is (of op zijn minst ADD), maar ADD en ADHD zijn hetzelfde als autisme, alleen verschillende benamingen voor hetzelfde: autismespectrumstoornis, met de nadruk op een spectrum. Een wijd spectra aan autismestoornissen, en ADD en ADHD zijn dat ook.

Hoe ik heb leren omgaan met mijn autisme is vooral door het gedrag van anderen te kopieren en te conformeren, en leren aan te passen, wat ook gelukt is. Alleen zijn dat kleine pleisters voor de wondes, maar opent het in deze wereld ook nieuwe opportuniteiten. Mijn autisme lijkt sterk op dat van Greta Thunberg, maar daarnaast zit ik ook in het ADD spectrum, en heeft zij een goede opvoeding gehad, waar ik met kindermishandeling te maken heb gehad. Ik heb lang gedacht dat mijn kindermishandeling heeft geleidt tot de diagnose autisme, maar ben er nu toch zekerder van dat ik de pech heb dat ik zowel een sociale achterstand heb door kindermishandeling EN daarnaast nog eens autisme heb, maar het is onmogelijk om te zien hoe mijn autisme zou zijn zonder die traumatische ervaringen. Ik heb heel veel achterstand moeten inhalen.µ

Wat ook onderschat wordt, is autisme bij meisjes wat zich meer uit bij dwangstoornissen, neiging naar perfectie, eetstoornissen, snijden enzovoort. Mijn autisme is eigenlijk vergelijkbaar als dat van "meisjesautisme", en ik heb daar veel over gelezen en ben daar van overtuigd dat anorexia in 80% v/d gevallen meteen betekent dat het meisje in kwestie ook autisme heeft.

Een voorbeeld van een voordeel van autisme is dat ik op het internet actief heb, van het internet veel geleerd heb, en ook graag lijstjes maak zoals hier, en vervolgens ook organiseer, en ik daar snel weg mee ben.

MH040

• 323 messages
  • 1023 votes

Ik meen me te herinneren dat deze film ook iets met autisme van doen had: Snow Cake (2006)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Hors Normes (2019) - MovieMeter.nl

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124890.jpg?cb=1586853895

Bruno en Malik houden zich reeds 20 jaar op in de leefwereld van de kinderen en jongvolwassenen met autisme. Ze hebben de leiding over twee non-profitorganisaties waar ze kansarme jongeren helpen hulpverlener te worden, om te zorgen voor extreme gevallen die door andere instellingen worden geweigerd. Tussen deze buitengewone persoonlijkheden groeit een intieme band.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Net De Gek op de Heuvel (2006) gezien, recensie aldaar ook geplaatst. Geen idee hoe ik de film moet plaatsen. Grootste pluspunt is de minder stereotiepe benadering van ASS. Grootste nadeel is dat ik niet kan inschatten hoe ASS 15 jaar terug werd benaderd. Kwam toch vrij denigrerend en onwetend over bij momenten vond ik. Kan het me moeilijk voorstellen ...

Lui (crew films)

• 3490 messages
  • 11859 votes

nclo

• 1494 messages
  • 157 votes

John Milton wrote:

I Am Autism, Alfonso Cuaron, 2009

(embed)

De eerste film in deze lijst is een reclame van Autism Speaks en hevig bekritiseerd door mensen met autisme. Het schetst een beeld alsof autisme te genezen is en enkel een slechte uitwerking heeft op de samenleving. Autisme heeft namelijk zijn tekortkomingen, maar ik (zelf gediagnosticeerd toen ik 4 was) zou nooit mijn autisme willen inruilen omdat het ook positieve karaktertrekken betreft. Sowieso is Autism Speaks een zeer schadelijke organisatie die in haar bestaan alleen maar chaos en pijn heeft veroorzaakt bij mensen met autisme. Ik begrijp dat dit een lijst is van de besproken films waarin autisme een rol speelt, maar ik weet niet of het representatief is als mensen deze film als eerste tegenkomen en een negatief beeld krijgen van autisme. Als het kan zou je er nog een disclaimer kunnen plaatsen dat deze film geen goed beeld geeft en als dat niet mogelijk is, dan hoop ik dat mensen naar onderen scrollen en mijn post zien

Verder ben ik heel benieuwd naar de film The Reason I Jump die op 8 april in Nederland zal uitkomen. Deze film gaat over een jongen met autisme die niet kan praten. De film is gebaseerd op het boek van Naoki Higashida die zelf autisme heeft en niet over de vaardigheden beheerst om te praten en uitlegt hoe hij communiceert en wat communicatie voor hem inhoudt.

Ik vind ook Atypical (al een voorbeeld in de bovenstaande lijst) een vrij sterke serie. Ik heb bijna seizoen 1 afgekeken, maar het geeft een goed genuanceerd beeld wat autisme en leven met autisme precies inhoudt. Voor zowel de autistische persoon als zijn familie- en vriendenkring.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

X+Y (2014) is er ook nog eentje over autisme. Ook meer dan degelijk, maar het "genie" zijn is dan weer minder alledaags. Al komen dagdagelijkse situaties ook wel aan bod.

Klopt nclo, er zijn weinig films over autisme die gaan over "goed functionerende personen". Die extremen zorgen vaak voor een negatief en fout ongenuanceerd beeld. Net als in mindere mate de "genieën".

Atypical, de Netflixserie, is in dat opzicht verademend. Alleen jammer van de overbodige overspelige subplot in het 1e seizoen.

Daarnaast zijn de twee animatiefilms Mary and Max (2009) en Mind My Mind (2019) ook verrijkend.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Rene Hjerter (Film, 2006), een Deense film. Geen referentiefilm weliswaar, maar bij deze aanvullend op het reeds bestaande lijstje.

Lui (crew films)

• 3490 messages
  • 11859 votes

Romijn (2017)

De documentaire is gemaakt door Romijns zus Lotte, die hiermee de boodschap wil overbrengen dat we ‘anders zijn’ moeten vieren, en niet moeten buitensluiten: “Romijn is niet alleen autistisch, hij is zoveel meer.”

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ezra (Film, 2023) - vanaf 30 mei in de bioscoop

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Goyo (Film, 2024) - te zien op Netflix. Niet top, maar degelijk. Autisme gehuld in een romantisch sausje.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Repair (2023) - te zien op Disney+ (short)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.