- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Westerse animatiefilms gericht naar volwassenen (die geen komedies zijn)
Westerse animatiefilms gericht naar volwassenen (die geen komedies zijn)
Fonzzz002
-
- 328 messages
- 0 votes
Animatie is altijd één van mijn favoriete mediums voor films en series geweest. Er is iets aan de extra stappen die worden genomen om een film frame voor frame te vormgeven met tekeningen, poppen of CGI animaties dat een zekere toegevoegde charme heeft wat life-action gewoon niet kan creëren. Ikzelf ben voornamelijk met de westerse animatietak opgegroeid zoals Disney, Pixar, Dreamworks etc. en tot vandaag de dag komen een paar van mijn favorieten films allertijden van deze bedrijven. Maar zij maken entertainment dat is gericht op families, jong en oud, maar niet iets dat puur bedoeld is voor de volwassen kijker. De “volwassen” animaties uit westerse keuken zijn voornamelijk (dirty) komedies ala South Park en Rick & Morty. Dat kan grappig zijn, afhangend van het product en m’n bui, maar er kan zoveel meer gedaan worden met animatie dan komedie. Als ik serieuzere animatefilms wil zien die gericht zijn naar volwassenen dan moet ik bijna altijd naar anime kijken, wat enigszins jammer is. Er zijn genoeg anime met top niveau aan animatie, sterke inhoud en originele ideeën. Daar niet van, maar animatie is een medium dat je juist zoveel creatieve vrijheid kan geven en ik vind het jammer dat voornamelijk anime hier gebruik van lijkt te maken, als het gaat om volwassen content. Daarom wou ik vragen: wat zijn acceptabele westerse animatiefilms die voornamelijk gericht zijn op een volwassen publiek (die niet komedie op de voorgrond zetten)?
De films waar ik op kwam:
- 9
- When the Winds Blows
- Loving Vincent
- Persepolis
- Mary And Max
- The Plague Dogs
- Watership Down
- Isle Of Dogs
- The Fantastic Mister Fox
- The Dark Knight Returns part 1 & 2
- Geen film, maar de Netflix serie Love, Death + Robots is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel. Voornamelijk de Good Hunting episode een meesterlijk staaltje animatie en ik zou het niet erg vinden als hier een full lenght film van kwam.
- Nu ik toch series noteer: HBO's Spawn en Samurai Jack seizoen 5.
En op meer kon ik gewoon niet komen. Goede suggesties?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Even snel uit het hoofd:
- Metropia
- Princess
- Strings
- The District [Nyócker!]
- Renaissance
- Godkiller
- Anomalisa
Deze zijn randgevallen (geschikt voor jongere leeftijden, beetje humor), maar wijken wel voldoende af van de typische "Westerse" animatie.
- Frankenweenie
- Minuscule
- A Town Called Panic
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
- La Tortue Rouge
- Animal Farm
- It's such a beautiful day
- Panique au Village
- Vals im Bashir
- Heavy Metal
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Check ook eens wat langspeelfilms van de volgende animators:
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
zal je toch niet zijn ontgaan veronderstel ik?
En een van mijn favoriete animaties voor 'volwassenen'.
Fonzzz002
-
- 328 messages
- 0 votes
Deze had ik eerder in de familiefilm categorie gezet, maar het is zeker een hoogstaander op het gebied van stop-motion.
Het verbaasd me eigenlijk nu al hoeveel films er zijn genoemd! Er gaan er zeker een aantal op het to-watch lijstje.
Fonzzz002
-
- 328 messages
- 0 votes
Bedankt voor de suggesties! Ik heb inmiddels een aardige stapel DVD’s binnen. Ergens vind ik het wel jammer steeds op arthouse achtige films uit te komen. Ik hoopte op dingen te zijn in de rij van Love, Death + Robots, maar hier zitten ook een selectie aan films tussen die er goed uitzien. Na even te hebben doorgezocht ben ik een aantal andere titels tegengekomen:
- L'illusionniste
- Les triplettes de Belleville
- Waking Life
- Street of Crocodiles
- Beowulf
- A Scanner Darkly
- Chico and Rita
- $9.99
- Batman: The Killing Joke
- Yellow Submarine
- Pink Floyd: The Wall (kwam ik veel tegen, al is het een mix van life action en animatie)
- Heel wat ander werk van Ralph Bakski. O.a. Wizards, American Pop, Heavy Traffic en Coonskin
Films waarvan ik twijfel of ze wel in deze categorie thuishoren, geziene ze in de regel meer gezien worden als familiefilms dan animatie dat puur gericht is naar volwassen, maar ik ga ze toch posten:
- Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole
- The Secret of Nihm
- Prince of Egypt
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Persepolis
Blanche neige, la suite
Antz
Watership down
kappeuter (crew films)