• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.379 votes
Profile

Films met een stad in de hoofdrol

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Ik kon hier nog niet zo snel een topic over vinden.

Ik ben op zoek naar films die zich afspelen in een bepaalde stad, bij voorkeur een moderne stad (en een wat nieuwere film, sowieso van deze eeuw), en dat je veel kan zien van de omgeving, architectuur, in mooi geschoten beelden.

Wie weet er wat titels?

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Kôhî Jikô (2003)

Like Someone in Love (2012)

Medianeras (2011) (maar die had je al gezien)

Sleepless (2017)

En meer algemeen bedoeld (want te oud voor je wensen)

La Notte (1961) en het halve oeuvre van Antonioni

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Bedankt!

Medianeras is inderdaad een goed voorbeeld, vond ik een erg leuke film om te zien door alle stadsbeelden en architectuur e.d.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ste* wrote:

Ik kon hier nog niet zo snel een topic over vinden.

Ik ben op zoek naar films die zich afspelen in een bepaalde stad, bij voorkeur een moderne stad (en een wat nieuwere film, sowieso van deze eeuw), en dat je veel kan zien van de omgeving, architectuur, in mooi geschoten beelden.

Wie weet er wat titels?

Het is bepaald geen film met een standaard plot, maar verder voldoet hij behoorlijk aan je vraag, al is het Strasbourg dat we zien eerder klassiek dan modern:

En la Ciudad de Sylvia (2007)

Ik zou meteen een wandeling door Strasbourg willen maken!

En uiteraard Columbus (2017), een film met specifiek veel aandacht voor de de wonderlijke architectuur daar.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Point Blank (1967)

Roma (1972)

Atlantic City (1980)

Qing mei zhu ma (1985)

To Live and Die in L.A. (1985)

vanzelfsprekend films van Michael Mann

Thief (1981)

Heat (1995)

Collateral (2004)

Blackhat (2015)

Films die zich in Tokyo afspelen - moviemeter.nl

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

Ste* wrote:

Ik ben op zoek naar films die zich afspelen in een bepaalde stad, bij voorkeur een moderne stad (en een wat nieuwere film, sowieso van deze eeuw), en dat je veel kan zien van de omgeving, architectuur, in mooi geschoten beelden. Wie weet er wat titels?

Weet niet in welk genre je precies iets zoekt maar;

Dark City (Film, 1998)

La Cité des Enfants Perdus (Film, 1995) Eigenlijk Parijs zoals je het nog nooit heb gezien

Victoria (Film, 2015) al weet ik niet heel goed meer hoeveel er van Berlijn was te zien!

Under the Silver Lake (Film, 2018) Los Angeles

Wonderstruck (Film, 2017) New York ( in 1927 en 1977)

Candyman (Film, 1992) Chicago

En volgens deze lijst The City is a Character, Letterboxd spelen in al deze films een stad een belangrijke rol

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Hier mijn aanvulling:

-Marathon (onze wonderschone stad Rotterdam aan de Maas!)

-Amsterdamned, thriller uit 1988,

-101Reykjavik

-Reykjavik-Rotterdam (film)

-Heart of Trondheim

-Norway 14 (Trondheim)

-Trondheim på Film

-Trondheimreisen

-Oslo (film uit 2021).

-5 Finse films.

Oslo, Trondheim en Reykjavik zijn zeer moderne steden, soms met ook wat oude architectuur, ben er zelf geweest.. Je kunt zelf Sydney proberen. Zoekopdracht via internet is eigenlijk heel eenvoudig: stad+film en je kunt kiezen uit veel mogelijkheden. Je vraag: een stad in de hoofdrol is minder duidelijk! Bedoel je: de gebouwen, de mensen, het verhaal???

Hier op Moviemeter.nl staan nog 5 Finse films, waarvan enkele zich in Helsinki afspelen, prima stad, ben er ook geweest.

En Stockholm, Kopenhagen lenen zich ook prima voor ev. achtervolgingsfilms, tel uit je winst. Succes!

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Nooit gedacht dat dit topic 4,5 jaar na dato nog reacties zou krijgen, maar bedankt!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik was ook verrast dat er zoveel navolging kwam, maar des te beter

Na de film gezien te hebben was ik benieuwd of er een topic over ‘stadfilms’ was, en toen vond ik dit.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Amsterdamned (is al genoemd zie ik net, maar da's niet erg).

Fanfare (niet een stad, maar Giethoorn is de moeite!).

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Meerdere steden in Spanje, incl. bezoekje aan Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid:

The Limits of Control (2009)

Rotterdam@1

• 877 messages
  • 423 votes

Rotterdam@1 wrote:

Hier mijn aanvulling:

-Marathon (onze wonderschone stad Rotterdam aan de Maas!)

-Amsterdamned, thriller uit 1988,

-101Reykjavik

-Reykjavik-Rotterdam (film)

-Heart of Trondheim

-Norway 14 (Trondheim)

-Trondheim på Film

-Trondheimreisen

-Oslo (film uit 2021).

-5 Finse films.

Oslo, Trondheim en Reykjavik zijn zeer moderne steden, soms met ook wat oude architectuur, ben er zelf geweest.. Je kunt zelf Sydney proberen. Zoekopdracht via internet is eigenlijk heel eenvoudig: stad+film en je kunt kiezen uit veel mogelijkheden. Je vraag: een stad in de hoofdrol is minder duidelijk! Bedoel je: de gebouwen, de mensen, het verhaal???

Hier op Moviemeter.nl staan nog 5 Finse films, waarvan enkele zich in Helsinki afspelen, prima stad, ben er ook geweest.

En Stockholm, Kopenhagen lenen zich ook prima voor ev. achtervolgingsfilms, tel uit je winst. Succes!

Een stad in deze opsommingen is altijd een decor voor een film, bepalend, dat wel, maar altijd entourage.

Als je echt een stad in de hoofdrol wil, wordt het een documentaire en geen speelfilm.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Rotterdam@1 wrote:

...Als je echt een stad in de hoofdrol wil, wordt het een documentaire en geen speelfilm.

Dat hoeft niet hoor. In The Lineup (1958) is San Francisco heel prominent aanwezig, maar is bepaald geen docu. En The Sniper (1952), ook gisteravond nog gezien. En 'Vertigo', niet te vergeten.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Maar het kan natuurlijk wel: News from Home (1977).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.