- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Films uit de voormalige Sovjetlanden
Films uit de voormalige Sovjetlanden
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
nog weinig films uit het land op MM verder overigens... en alleen deze Nabat (2014) is 1x gezien...
Sahe (2010) - IMDb is de meest high-profile kandidaat, die mensen gezien kunnen hebben en ook te vinden is met Engelse ondertiteling
Maar ook dus nog niet op MM
https://crowing.me/i/imageshack.us/a/img715/9925/theprecinct.jpg
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
David Safarian uit Armenië moet ook nogal een bijzondere regisseur zijn. Hier de trailer van zijn nieuwste:
Niemand minder dan het EYE Film Instituut gaat hem uitbrengen. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Even voor de gein een lijstje met films uit Turks-talige deelrepublieken (nu landen) uit de voormalige Sovjet-Unie, die ik tot nu toe gezien heb
Films die wel gefilmd zijn in die contreien, maar cultureel en qua productie meer Russisch zijn heb ik overgeslagen
Azerbeidzjan:
Mahabbat Oyunu (1936) 3,5*
Kazachstan:
Chuma v Aule Karatas (2016) 3,5*
Oezbekistan:
Ali Khamraev:
Ya Tebya Pomnyu (1985) 4,5*
Triptikh (1981) 4*
Belye, Belye Aisty (1966) 4*
Telokhranitel (1979) 2,5*
Kirgizië:
Belyy Parokhod (1976) 4*
Belyie Gory (1965) 4*
Materinskoe Pole (1968) 4*
Vystrel na Perevale Karash (1968) 3,5*
Kurmanjan Datka (2014) 3*
Een aantal films die zich afspelen in Turkmenistan heb ik niet meegerekend.
Interessante regio. Bovenstaande films, voornamelijk die van Ali Khamraev gaan deels over de Turks-Islamitische identiteit en hoe die in een moderne en constant veranderende maatschappij past, zonder aan eigenheid in te leveren.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Dit is wellicht een tip voor je dan: Nezhnost (1967) Staat voor mij voor komende week op het menu - dus ik ga (wellicht ten onrechte) even uit van een meer Oezbeekse dan Sovjet-Russische insteek bij de film.
Verder heb ik geloof ik op mijn beurt hier niets van gezien... 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ja, daar heb ik over gelezen. Zeer benieuwd naar.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Bridges of Time (2018) - te zien op IDFA
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Digitale restauratie van Bakhtyar Khudojnazarov's 'Bratan (The Little Brother)', Tadzjikistan 1991, vanaf 20 april 2023 in de bioscoop. Russisch en Tadzjieks gesproken, Nederlands of Engels ondertiteld, 99 min. Distributie: Eye Filmmuseum.
HugoGw
-
- 4 messages
- 0 votes
Het Eastern Neighbours Film Festival te Den Haag heeft een nieuwe sectie: East of East (zeg maar Kaukasus en Centraal-Azie). Daar zag ik in november 2025 de film ‘Crickets, it’s your turn’ (2024) van Olga Korotko. Dit ter aanvulling van de hierboven genoemde talentvolle jonge regisseurs uit Kazachstan. Dit is haar tweede speelfilm; na haar debuut ‘Bad bad Winter’.
HugoGw
-
- 4 messages
- 0 votes
Kijk voor een tweede vrouwelijke regisseur uit Kazachstan uit naar Sharipa Urazbayeva, met ‘Mariam’ (2019), ‘Red Pomegranate’ (2021) en ‘Lynx’ (2023).
HugoGw
-
- 4 messages
- 0 votes
[quote]HugoGw wrote:
Het Eastern Neighbours Film Festival te Den Haag heeft een nieuwe sectie: East of East (zeg maar Kaukasus en Centraal-Azie). Daar zag ik in november 2025 de film ‘Crickets, it’s your turn’ (2024) van Olga Korotko. Dit ter aanvulling van de hierboven genoemde talentvolle jonge regisseurs uit Kazachstan. Dit is haar tweede speelfilm; na haar debuut ‘Bad bad Winter’ uit 2018 met dezelfde cameravrouw: Aigul Nurbulatova.
HugoGw
-
- 4 messages
- 0 votes
Genomineerd voor Best Emerging Director op het IFF Locarno 2024: Aruan Anartayev met zijn speelfilm Joqtau/Mourning (2024).