- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Arthouse uit India
Arthouse uit India
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het is algemeen bekend dat de filmproductie in India qua omvang Hollywood benaderd. Maar wat hier in de bios verschijnt van die productie is vaak, wat mij betreft, nogal matige entertainment.
Ook de films van Satyajit Ray zijn algemeen bekend, maar iets te Neo-Realistisch voor mijn smaak en dus zaten er tussen de vier die ik van hem heb gezien nog geen échte toppers.
Waar ik naar opzoek ben zijn films die door Resnais of Antonioni zijn beinvloed uit India. Zijn die er? of is daar echt een te groot cultuur verschil?
Buiten dat dit natuurlijk weer een mooi algemeen topic moet worden waarin iedereen zijn favoriete art-house film uit India bespreekt!
Hieronder zal ik een paar titels plaatsen die mogelijk in aanmerking komen...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Mani Kaul - Uski Roti AKA Our Daily Bread (1970)

Buddhadev Dasgupta - Dooratwa AKA Distance (1979)

Awtar Krishna Kaul - 27 Down (1973)

Girish Karnad - Utsav AKA The Festival (1984)

Mani Kaul - Nazar AKA The Gaze (1990)

Adoor Gopalakrishnan - Nizhalkkuthu AKA Shadow Kill (2002)

Adoor Gopalakrishnan - Kodiyettam AKA Ascent (1977)

Ritwik Ghatak - Subarnarekha aka The Golden Thread (1965)

beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
deze twee heb ik al in de DVD collectie:
Adoor Gopalakrishnan - Elippathayam aka Rat-Trap (1981)

Ritwik Ghatak - The Cloud-capped Star (1960)

dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Misschien heb je hier iets aan beavis, de selectie uit de focus op de Indische film op het afgelopen cinema novo festival. Hebben zich gericht op de Indische arthouse en independent cinema. Dus niet op Bollywood. ( wel één docu over de Bollywoodfilm die je een kijk heeft over de geschiedenis van dit genre )
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ook de films van Satyajit Ray zijn algemeen bekend, maar iets te Neo-Realistisch voor mijn smaak en dus zaten er tussen de vier die ik van hem heb gezien nog geen échte toppers.

501 Regisseurs is vooral Amerikaans-Engels georiënteerd met korte levensbeschrijvingen, citaten en foto's maar er zitten nog zat regisseurs tussen waar wij nog nooit van gehoord hebben. Onder andere ook een aantal uit India zoals Mrinal Sen, Ritwik Ghatak, Ram Gopal Varma en Subhash Ghai.
En in het Defining Moments in Movies: The Greatest Films, Stars, Scenes and Events that Made Movie Magic en 1001 Movies You Must See Before You Die zullen ook zeker wat tips in staan.
En misschien heb hier (1 & 2) ook interesse in. En had je deze (1 & 2) lijstjes ook al doorgenomen?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
wat een linkjes regen weer 
dank dank dank
@Verhoeven, mijn "problemen" met neo-realisme is iets om misschien een ander topic mee te vullen, maar ik wordt meestal niet echt blij van vals sentiment... ik neem aan dat je met de knipoog achter je Slumdog Millionaire link aangeeft dat je dat al door had...
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Udaan idd, beste film die ik op het afgelopen cinema novo filmfestival heb gezien. Na een tip van Verhoeven.
En ik was zeker niet alleen die deze heel mooi vond.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je bent bekend met Resnais ode aan de zang en dans van Bollywood?
Ook gewoon op MM hoor: Pas sur la Bouche (2003)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ben momenteel "the story of film" van Mark Cousins aan het lezen (en de DVD met de docufilm die hij nav maakte is onderweg). Goed boek wel. En ik noem het hier omdat ook de Indiase cinema steeds terug komt. Zit nu in de jaren 50 in het verhaal, en de invloed van het Neo-Realisme op intellectuelen als Ray en Ghatak alsmede de meer commercieel ingestelde cinema wordt zeer helder duidelijk gemaakt. En ik moet toch ook "Mother India" maar eens gaan zien bijvoorbeeld... zeker als het cinematisch aan Dovzhenko doet denken...
Totaal ongerelateerd, kwam ik vandaag deze film tegen, te boek als de eerste narratieve film met slechts één acteur:
Sunil Dutt - Yaadein AKA Memories (1964)

beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
O, bijna vergeten, Kathapurushan komt binnenkort uit op DVD bij Second Run
uiteraard in de pre-order gezet!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
En ik moet toch ook "Mother India" maar eens gaan zien bijvoorbeeld... zeker als het cinematisch aan Dovzhenko doet denken...
kuch kuch - die staat in mijn Wish List Top 100, maar kwam toen bij jou in het lijstje - geen interesse
Ik geloof dat er een ban staat op het publiceren uit een PM, maar op verzoek heb ik'm beschikbaar...
Ben al lang blij dat-ie op de radar komt. Komt met Satyajit Ray en beavis dan ook wel goed hoop ik.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
soms zijn er rare omwegen nodig om intresse op te wekken 
het lezen van een boek kan helpen... discussie op een forum ook...
maar zonder referentie kader of specifieke intresse in het land is het inderdaad een film die mij niet direct aanspreekt... film verkennen is altijd keuzes maken... maar hij staat dus nu op de radar! gaat allemaal goed komen 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik hou bij India bewust nog even buiten mijn radar verder, eerst Rusland even goed 'afwerken' en ik zit ineens weer met een Bette Davis-Joan Crawford-Preston Sturges fetish.
Maar ik ga me ooit verder verdiepen, dus ik bekijk het allemaal even van een afstandje. Mij lok je niet in de discussie tent 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik heb pas 27 Down gekeken, en hebben zelden zulk prachtig zwart/wit gezien. Erg sterke cinematografie sowieso in die film.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Bij het zoeken van films van de (in de jaren 80, blijkbaar, was nog maar net op het spoor en sloeg alweer dit zij-spoor in
) populaire actrice Shabana Azmi, kwam ik een mogelijk interessante titel tegen voor dit topic:
Mrinal Sen - Khandhar AKA The Ruins (1984)
AWARDS
•National Award - Best Direction (Mrinal Sen)
•National Award - Best Actress (Shabana Azmi)
•National Award - Best Editor (Mrinmoy Chakraborty)
•Chicago Film Festival - Best Film (Golden Hugo)
•Montreal Film Festival - Silver Award
•International Film Guide selection - Top 5 films of the year

quote:
"A number of films come to mind that offer interesting formal links including Kamal Amrohi’s gothic noir Mahal (The Mansion, 1949), Antonioni’s L’Avventura (The Adventure, 1960) and The Passenger (1975). Kandahar is one of Sen’s most ideologically and stylistically complex works whilst the final image of the helpless Jamini (Shabana Azmi) reduced to a photographic memory is a haunting one."
edit: de hap-snap methode waarmee ik hier berichtjes plaats geeft wel aan dat ik zelf ook nog steeds de tijd niet heb gevonden om écht India in te duiken, maar ondertussen zijn dit toch aardige geheugensteuntjes voor mezelf en wie weet maak ik toch nog meer mensen enthousiast. Volgens ImdB blijken zowel Shabana Azmi als Mrinal Sen geen onbekenden te zijn in wat je de art-house van India zou kunnen noemen. Er is dus zéker wel meer dan alleen Bollywood musical en Ray.
Maar goed, nu nog alles vinden én een keer gaan kijken 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
nog steeds actief trouwens!
quote:
Mrinal Sen to direct film at 90
15 May 2012 8:06 AM, PDT | BollywoodHungama | See recent BollywoodHungama news »
Internationally acclaimed, veteran filmmaker Mrinal Sen, who celebrated his 90th birthday yesterday, is all set to don the director's hat once again. Mrinal Sen, who initiated the 'New Cinema' movement in India, has reportedly roped in Naseeruddin Shah and Soumitra Chatterjee to star in his next film. The film will be a sci-fi comedy. Sen, known worldwide for his films like Raatbhor, Neel Akasher Neechey, Baishey Shravan, Bhuvan Shome and Khandhar also completed six decades as a director in Indian cinema, on the occasion of his 90th birthday. But the icing on the cake is that filmmaker Martin Scorsese will be restoring three of Sen's classics namely Bhuvan Shome, Kolkata Trilogy and Aakale Sandhani. »
sidenote: ik "ontdekte" vandaag eerder nog al zo'n oude actieve regisseur!! Eldar Ryazanov
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Weer een interessante exponent van de parallelle/derde wereld cinema in India ontdekt vandaag!
John Abraham
Door de aard van dit type cinema is veel ervan gedreven door linkse politiek en revolutionaire gedachtes. De plekken waar op dat gebied het meest gebeurde zijn Bengalen en Kerala
Uit het eerste gebied kent iedereen Ray, maar wordt de door alcoholisme geplaagde Ghatak soms hoger aangeslagen. Uit het tweede gebied is Gopalakrishnan bekend, maar mag de door alcoholisme geplaagde Abraham ook zeker niet vergeten worden... zeg ik na het zien van één film en het lezen van zijn wiki-pagina
Hoewel Agraharathil Kazhuthai (1978, nog niet op MM) een sterk door Au Hasard Balthazar (1966) beïnvloedde simplistische moralistische vertelling lijkt aan de oppervlakte, gaat er toch ook wel een krachtige revolutionaire spirit van uit die past bij wat er van Abraham's leven bekend is. En de review uit deze link Agraharathil Kazhuthai movie review | The Seventh Art - theseventhart.info deed me ook de voor mij minder duidelijke culturele referenties begrijpen en inzien waar de film precies over gaat. Het kaste-systeem, de status van een ezel, en zelfs de manier van koffie drinken zijn geen zaken die bij mij direct de juiste lampjes deden branden van zichzelf
Interessante film dus weer.
En hoewel de voertaal van deze film Tamil is, ben ik blij toch weer een nieuwe Malayalam filmmaker te hebben leren kennen.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Ship of Theseus was prachtig.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Thema-maand India op SI!!
Salon Indien » Jai Hind! - salonindien.nl
dit openings-artikel stipt alvast een aantal zaken aan wat betreft de taal-gebieden en het verschil tussen Bollywood en Indiase Cinema in het algemeen... complexe materie met veel misverstanden, dus voor wie een beginpunt zoekt, klik op de link!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81NY-Wztf7L._SY606_.jpg
Zag toevallig dat ik van 'Cinemas of India' twee DVD's heb liggen. Maar bestaat dit DVD-label nog wel?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
What Is Parallel Cinema? Essential Guide To The Film Movement
Van de week deze naam geleerd. Handig voor mij om de typische Bollywood te vermijden.