• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.996 votes
Profile

Treinfilms

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik zag vanmorgen een 'trein docu' uit Qatar, of all places.

All That Passes by through a Window That Doesn't Open (2017)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Retour (2017) - nu te zien op MUBI

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Robbery (1967) - nu te zien op Netflix

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bullet Train (2022) - vanaf 4 augustus in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

The Flying Scot (1957) - in Nederland te zien op Netflix

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De bijzondere band tussen treinen en films: Pauline Kleijer schreef er een boek over: ‘Onderweg gebeurt van alles, van moord tot smokkel’ - Het Parool

Het Parool wrote:

Er is een bijzondere band tussen films en treinen: daar kwam filmjournalist Pauline Kleijer achter tijdens het schrijven van Cinema Express: Over treinfilms en filmtreinen. ‘Je stapt in en je laat je vervoeren.’

Pauline Kleijer presenteert haar boek zondag 1 oktober om 17.00 uur in het Ketelhuis. Ter gelegenheid van de presentatie vertoont de bioscoop die dag drie treinfilms; Hytti nro6, The Lady Vanishes en Brief Encounter.

Pauline Kleijer, Cinema Express: Over treinfilms en filmtreinen, Uitgeverij Fragment, €19,50.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Dat nog niemand Trainspotting heeft genoemd, zeg!

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

kappeuter wrote:

Pauline Kleijer, Cinema Express: Over treinfilms en filmtreinen, Uitgeverij Fragment, €19,50.

Ik had het boekje al toegevoegd op BoekMeter en hier een berichtje achtergelaten bij het onderwerp voor filmboeken.

In de Volkskrant van 27 september 2023 staat ook een voorpublicatie van het boek:

Waar gaan we naar toe, wie bepaalt ons lot: de beste treinfilms gaan over wezenlijke zaken

Treinen in films spreken tot de verbeelding: zie je een rijdende trein, dan weet je dat je aan een reis begint. Filmjournalist Pauline Kleijer vraagt zich in haar boek Cinema Express af: hoe bepaalt een trein je levenslot?

Het is een compact boekje van 85 pagina's en fraai vormgegeven in een luxepocket, royaal geïllustreerd. Ik heb het nog niet gelezen, wel in mijn bezit, maar vraag mij af of je - gezien de omvang van de filmgeschiedenis - alles wel kan behandelen binnen een dergelijk bestek.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.