- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Offline filmcontact
Offline filmcontact
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Als frequent bezoeker van Moviemeter mag ik graag recencies lezen over nieuwe en oude films, discussies tussen andere gebruikers volgen en af en toe laat ik mij verleiden hier zelf ook aan deel te nemen. Daarnaast volg ik de nodige filmpodcasts en kijk op YouTube korte filmpjes óver film. Vergelijkingen met werk van dezelfde regisseur, hoe moeten we deze film zien binnen de tijd of het genre waarin ie is gemaakt, filosofische bespiegelingen, obscure genres, uitstapjes naar voor mij compleet nieuwe werelden; allemaal bijzonder interessant.
Gemiddeld ben ik op een dagelijkse basis toch wel minimaal één a twee uur met film(s) bezig (exclusief de nodige films die ik nog kijk). Voor velen zal dit niet bijzonder veel zijn, maar het gaat me om het feit dat het een hobby is waarmee ik dagelijks bezig ben.
Offline is mijn ervaring totaal anders. Ik bezoek af en toe met mijn vriendin films in het filmhuis of kijk ze thuis op de bank, en ik heb een vriend die net als ik wel een zwak heeft voor 80s en 90s actiefilms. Maar verder dan "die was goed" of "ik vond Kickboxer beter" gaan die gesprekken dan vaak niet echt. In de praktijk blijkt ook dat ik vaak veel meer kijk en lees en hoor waardoor een gesprek toch anders wordt ingestoken.
Hoe zit dat bij jullie? Maken jullie offline deel uit van een "community" (al is het maar een klein vriendengroepje) van andere liefhebbers? Praten jullie over films met bekenden? Heb je daar überhaupt behoefte aan, een beetje uitdagende discussie, of is de online interactie wel voldoende?
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik heb altijd het idee dat dit vroeger veel meer gebeurde in het normale contact. Jaren '60 en '70 bijvoorbeeld (of de jaren '20, kon je gewoon Kafka horen voorlezen in het café, als ik het ook even op literatuur mag betrekken).
Het gebrek aan dit soort gesprekken is voor mij één van de redenen voor m'n activiteit hier en op Boekmeter. Waarbij ik overigens wel diverse vrienden heb die in beiden geïnteresseerd zijn, met onder meer een app-filmgroepje. Maar heel vaak blijft het toch een beetje hangen op wat tips over en weer en een kort oordeel. Echt inhoudelijke gesprekken hierover zijn lastiger en zeldzamer, deels ook door smaakverschil en soms doordat je iets niet gelijktijdig leest of ziet. Die laatste twee dingen zijn online minder bezwaarlijk.