- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2014
Filmvoornemens 2014
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Een film of 450-500, grotendeels verdeeld over de reeds vermelde punten. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Vier concrete nieuwe voornemens:
- mijn zes ontbrekende Oscars 'best picture' winnaars kijken
- circa 1/3 deel van de ontbrekende Beer/Palm/Leeuw-winnaars kijken
- meer korte films kijken, mn avant garde (wa sin 2013 eigenlijk ook al, Anger, Quay, Deren)
- eindelijk eens een Lav Diaz film zien
Voornemens uit 2013 die niet lukten wél doen:
- Italiaanse genrecinema verbreden (alleen Fernando Di Leo is in 2013 gelukt)
Continueren van uitgevoerde goede voornemens uit 2013:
- meer zwijgende cinema (dit jaar vooral Frankrijk)
- Duitsland, India en Afrika verder ontdekken
En qua bioscoop/dvd:
- meer films kijken op iffr, wat minder in de bioscoop
- de kijkvoorraad onder de 25 houden
- vod verder ontdekken
En op de foto met Claire Denis op het IFFR.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Voornemens voor 2014 die eigenlijk naadloos aansluiten op mijn filmjaar 2013:
- meer Japanse (recente) cinema & anime
- meer pulp (80s, trash, slashers, Martial Arts, JCVD etc)
- meer films herzien, met als doel een up to date toplijst
- meer films meepakken in de bioscoop (cineville-pas?)
- recente filmreleases blijven volgen
- verder focus op: feelgood, experimentele Amerikaanse cinema/documentaires & films uit New England
Extra:
- (herontdekking) wereldcinema
- focus specifiek land/regio/tijdvlak (bijv. NYC 70s misdaad/Afrikaanse cinema/Hollywood 50s)
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Omdat het nieuwe filmjaar gevoelsmatig met het IFFR begint post ik nu wat-
-Nog meer bronnen aanboren (oa Worm, Cultvideotheek Nextpage, Netflix e.a.)
-Nog vaker naar de bios
-Van aantal regisseurs waarvan ik nog niks zag eindelijk iets gaan zien
-Wat meer cultfilms, trash en genreklassiekers
-Me af en toe op een regisseur storten en dan een aardig deel van zijn oeuvre gaan zien in een vrij korte tijd (heb hier nog een ander in de kast staan)
-(Bijna) onontgonnen gebieden onderzoeken (Afrika, Zwijgende films, Avantgarde om maar eens wat zaken te noemen)
-Iets bijzonders gaan zien voor mijn 2500e stem
Mijn kijkvoorraad hoeft niet per see kleiner, maar groter lijkt me ook niet echt nodig. Dus 1 kijken 1 kopen zou aardig zijn, maar of dat me lukt.
Fueledable
-
- 231 messages
- 3444 votes
Nog vaker naar de bioscoop gaan, en veel verschillende genres kijken. Voorheen was het vaak horror.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
2014 is wel een verrot mager filmjaar! 
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Bijv. vorig jaar kreeg je wekelijks nog een lekkere aanbod aan verschillende soorten films (van hetzelfde jaar), nu is dat erg af en aan en vaak weer van die 12+ Popcorn-hitjes.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Eind 2014 zal ik hier 10 jaar rondhangen, tijd dus om eens te zien tegen dan hoe mijn smaak veranderd is in die tijd. Verder vooral genieten van film en blijven gaan naar de bioscoop.
Verder wil ik enkele genres onder handen nemen als western, Nederlandse film, martial arts en documentaires. Voor de rest laat ik me graag verrassen dit jaar, waarvoor ik oa de lijstjes (en suggesties) op iCheckMovies wil gebruiken. We zien wel waar we eindigen.
Halfjaarlijkse terugblik op mijn goeie voornemens. Bioscoopbezoek is er nog niet veel van gekomen. Dat kan eigenlijk beter. Wel al wat westerns gezien en martial arts. Verder wat gezocht op iCheckMovies. Daardoor vooral oudere films ontdekt en niet-Engelstalig materiaal. En met het oog van mijn jubilee van 10 jaar op deze site ook wat films herzien om tegen eind dit jaar wat lijstjes op te maken en te vergelijken met vroeger. Benieuwd waar de grote veranderingen zitten.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
2014 is wel een verrot mager filmjaar!
Ik heb ook nog niet de topfilms van dit jaar ontdekt. Nog maar 3 films gezien die meer dan gemiddeld waren. En ik merk toch wel dat mijn spontaan bioscoopbezoek niet echt bevorderd werd door het gebrek aan aantrekkelijke titels. De huidige toplijst van 2014 op MM heeft ook nog geen titels die me meteen doen recht springen. Beetje benieuwd naar Deux jours, une nuit, Grand Budapest Hotel, Belle & la bête en Godzilla. Maar ook daar verwacht ik vooral goeie films en geen toppers. Maar we zijn nog maar half, dus hopelijk komen er toch nog goeie titels.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nog een half jaar te gaan en even mijn voornemens wat bijsturen. Nog steeds op zoek naar goeie films dit jaar. Ik heb wel wat hoop met The expendables 3, Lucy, Under the skin, The Grand Budapest Hotel, How to train your dragon 2, Deux jours, une nuit en Belle & La Bête.
Daarnaast start ik net als vorig jaar een eigen filmmarathon. Toen zag ik elke week films die begonnen met dezelfde letter, wat mij eigenlijk best wel leuke tips opleverde. Zo ga je wat rondzoeken naar films die zouden passen. Dit jaar wil ik vanaf 1950 een film zien tot 2014. (niet vroeger, omdat ik anders niet rond denk te geraken voor eind dit jaar). In december 2014 zal ik hier 10 jaar zitten en daarom wil ik alvast eens per jaar bekijken of ik nog films mis, films dringend moet herzien en/of herwaarderen. Enige uitzondering op deze marathon zullen films van 2014 zijn. Die wil ik tussendoor wel blijven zien. Een mens moet toch wel wat bijblijven.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Tijd voor de voornemens qua films...
Nederlandse en Belgische cinema, zal eindelijk eens aan Adriaan Ditvoorst beginnen... Ook Jos Stelling zal voor mij een nieuwe regisseur zijn
...
Finland wil ik ook wat meer aan bod te laten komen. Nog veel regisseurs daar te ontdekken. Te beginnen met Mauritz Stiller
...
Andere 'oudjes' waar ik meer van wil zien zijn o.a. l'Herbier, Blasetti en Grémillon
...
Maar ook juist meer recente dingen mogen dit jaar wel weer eens meer aan bod komen.
moderne art-house klassiekers als l'enfant, milennium mambo, 24 city, 35 rhums, hunger, la quattro volte, claire dolan, keane, la cienaga, mysterious skin, cache, brokeback mountain, 4 months 3 weeks and 2 days, import/export, my winnipeg ...staan allemaal op de lijst!
de laatste maand is in gegaan, nog even tijd om te kijken wat ik mezelf beloofd had:
Finland is redelijk mislukt, in plaats daarvan heb ik wel Portugal dieper verkend
8 titels gezien van de moderne art-house klassiekers die ik noemde
Nederland is wel goed gelukt, maar niet goed genoeg, Stelling is nog helemaal niet aan bod gekomen. Zal deze maand proberen een groot aantal titels op dit gebied nu eindelijk eens te zien!
globaal gezien ben ik redelijk op koers eigenlijk. Ik gooi er de komende maand wel nog maar een L'herbier en een Grémillon in. Verder nog een groot aantal van de ICM 500<400 lijst. De Rosenbaum lijst heb ik minder strikt in de gaten gehouden dit jaar, toch ben ik globaal weer zo'n 50 plaatsen gestegen, net als vorig jaar. Heb dit jaar wel wéér meer gezien dan ooit tevoren (nu al!!)... maar de top/diepte is wat dat betreft wel ongeveer bereikt nu.
Ben benieuwd wat de laatste maand me nog gaat brengen. Dan meld ik me weer met een definitief overzicht en de plannen en wensen voor het komende jaar! 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Inclusief de Stelling-docu van Drs. DAJA ? Mooie combi, wellicht.
Voor wat betreft de eigen voornemens:
Vier concrete nieuwe voornemens:
- mijn zes ontbrekende Oscars 'best picture' winnaars kijken
- circa 1/3 deel van de ontbrekende Beer/Palm/Leeuw-winnaars kijken
- meer korte films kijken, mn avant garde (wa sin 2013 eigenlijk ook al, Anger, Quay, Deren)
- eindelijk eens een Lav Diaz film zien
- vijf van de zes gezien - alleen The Life of Emile Zola nog.
- Berlijn en Venetië redelijk compleet gemaakt, maar nog (net) geen Top 10 bij ICM.
- paar dingetjes gezien - vooral op basis ICM, maar niet substantieel
- gelukt, wellicht volgt er nog een tweede of misschien zelfs een derde... Al zei Verhoeven al dat 1000+ minuten Diaz wellicht iets teveel is in één jaar.
- Italiaanse genrecinema verbreden (alleen Fernando Di Leo is in 2013 gelukt)
Continueren van uitgevoerde goede voornemens uit 2013:
- meer zwijgende cinema (dit jaar vooral Frankrijk)
- Duitsland, India en Afrika verder ontdekken
Behalve de zijgende cinema (en dan vooral VS) is er weinig van terecht gekomen. Franse bijdrage is 2x Abel Gance - misschien ook niet zo verkeerd.
- meer films kijken op iffr, wat minder in de bioscoop
- de kijkvoorraad onder de 25 houden
- vod verder ontdekken
- Dat ging aardig totdat ik een Cineville pas kocht, maar dat is ook wel weer prima
- Dat is helemaal misgegaan. Hij is al lang rond de 60-70 (ook te overzien)
- Net een aanbod van John Milton gehad 
Ze was er niet, dus dat kon niet lukken.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Ik ga dit jaar proberen om de 2000 stemmen te halen. Ook ga ik proberen om bij meer films weer een review te typen. Wil nog veel films herzien en mijn koopgedrag wat verminderen om zo mijn kijkachterstand wat te verkleinen. Uit het top 1000 project hoop ik ook nog wat films mee te pikken. Verder liggen er nog veel series klaar die ook nog eens een keer bekeken moeten worden.
2000 stemmen zijn gehaald op 2 juni van dit jaar en inmiddels 92 sinds die tijd gezien. Niet echt gelukt om wat meer reviews te gaan typen bij films, voornamelijk door tijdgebrek en/of luiheid. Koopgedrag is zelfs flink toegenomen waarbij ik een record aantal (voor mijn doen dan) van 164 nieuwe titels heb aangeschaft. Aanschaf van een nieuwe tv heeft daarin al niet veel meegeholpen. Toch nog heel wat titels kunnen meepikken uit het top 1000 project. De series zijn nog steeds niet bekeken en denk dat dat ook even nog op zich laat wachten.
Ik zou zeggen op naar 2015
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Op dit moment heb ik 1801 films gezien. Het streven is dit jaar dus de 2000 grens te bereiken.
Succes de komende dagen 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4509 votes
1. Minstens 200 films
2. Complete oeuvre van Steven Spielberg
3. De filmserie van of Rocky of Rambo volledig zien
4. Groot deel zien van Disney Toonstudio's
5. Minstens 20 maal naar de bioscoop
6. Alle nominaties voor de Oscars over 2013 zien
7. Eindelijk eens Seven Samurai van Kurosawa
1. Gelukt
2. Nog niet, 2015 moet lukken
3. In het geheel niet
4. Redelijk deel gezien, helft staat nog wel open
5. 37 maal, dus gelukt
6. Niet gelukt, al was het maar dat enkele films nog niet uit waren
7. Volgend jaar dan maar
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Op dit moment heb ik 1801 films gezien. Het streven is dit jaar dus de 2000 grens te bereiken.
Verder heb ik weinig voornemens. Ik blijf de nieuwe releases volgen en probeer ook regelmatig oude klassiekers mee te pakken of oude toppers eens opnieuw te bekijken.
Succes de komende dagen
Ik sta nu op 1941 films gezien, dus absoluut niet behaald nee. Was druk dit jaar met werk en privé, heb ook veel series gekeken, GTA V op de spelcomputers slokte een hoop tijd op, voetbal uiteraard veel gekeken en ook nog vrij veel films opnieuw gezien.
Dan wordt 2015 het jaar van de 2000 films 
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Tsja, ik ken het, maar 60 nieuwe titels het komende jaar moet wel lukken lijkt me. Ajax speelt toch geen Champions League volgend seizoen dus dat scheelt weer 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
j0enne
-
- 9606 messages
- 3773 votes
- 1500 stemmen. Momenteel 1273.
- M'n kijkvoorraad drastisch verlagen. Staat nu op zo'n 500 titels.
- Minder kopen. Zal vast wel niet lukken. 
- De TOP 250 vollediger maken. Nu zo'n 175 titels.
193 titels momenteel uit de top 250. Al is dat nogal krom te vergelijken aangezien er nu veel titels aan zijn toegevoegd en titels die weer verdwenen zijn.
Over 't minder kopen en de kijkvoorraad zullen we 't maar niet hebben. 
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Mijn filmvoornemens voor 2014:
- Mezelf blijven richten op Europa, daar zit voor mij nog een hele hoop interessants tussen.
- Langzaam maar zeker de They Shoot Pictures top 1000 lijst weer wat verder afwerken.
- Interessante regisseurs, waar ik al veel van heb gezien, weer wat verder vervolledigen.
- Af en toe een toppertje herzien.
- Weer een paar films uit “nieuwe landen” ontdekken.
- Recent werk ook proberen bij te houden.
Het jaar is weer voorbij en ik heb mijn doelstellingen wel behaald.
- Ik heb mij niet volledig op Europa gericht, maar in ieder geval Frankrijk en Italië goed bekeken.
- Uit de They Shoot Pictures top 1000 lijst heb ik ruim 80 films gezien en inmiddels heb ik ruim 850 films hieruit gezien, dat schiet dus behoorlijk op.
- Van de meeste regisseurs heb ik 1 of meerdere nieuwe films gezien.
- Ik heb een zevental nieuwe landen mogen ontdekken.
In totaal zag ik bijna 440 films voor het eerst en daarnaast heb ik ook nog wat toppers kunnen herzien. Het was weer een fijn filmjaar. 
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Dit jaar 365 films proberen te kijken; één film per dag. Vorig jaar kwam ik er onbewust dichtbij met 347, jammer dat er wat periodes tussen zaten waarin ik meer series keek. Anders was ik zeker wel aan de 365 gekomen.
Voor de rest gewoon lekker impulsief zijn; films opzetten waar ik zin in heb. Vorig jaar ook gedaan en daar zaten toch best wat leuke verrassingen tussen.
Wat een onzinnig filmvoornemen eigenlijk, maar ik begon eraan met frisse moed en ik kan zeggen dat het met 366 films op de teller aardig is gelukt.
Het enige wat me tegenstond was het schrijven van reviews, omdat ik er soms geen inspiratie voor had. Dat laatste was soms ook het geval bij het uitkiezen van een film. Hierdoor heb ik op dagen echt de meest vage dingen gekeken om het kijken van een film. Gelukkig is Netflix (USA) me goed van dienst geweest.
Al met al een prima filmjaar zeg ik zo, maar dit is gelijk de laatste keer dat ik mezelf een dergelijk filmvoornemen opleg. 
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Op 1 januari 2014.
Doelstellingen, even vrijblijvend als zinloos:
- Op naar de 1750 stemmen
- Voor het derde of vierde jaar op rij de MM top 100 vervolledigen.
- De vaste festivals af gaan, met misschien uitbreiding naar bijv. Gent
- Het werden er 1671, dus slechts 150 stemmen. Waarbij gezegd moet worden dat er ook in 2 maanden tijd 6 seizoenen Breaking Bad en True Detective doorheen zijn gegaan. Verder ook gewoon niet zo veel tijd meer.
- HAHA nee dus
- Jammer, maar dat werd hem dus ook niet.