- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Wie is de beste Joker vertolker?
Wie is de beste Joker vertolker?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Nu Joker (2019) in de bioscopen draait, laait de discussie weer een beetje op wie de beste Joker is. Jack Nicholson? Heath Ledger? Jared Leto? (Hopelijk kiest niemand voor deze vreselijke versie
) Of nu dus Joaquin Phoenix? Iedereen zet de Joker op z'n eigen wijze neer.
Of, als we verder kijken dan films, is de Joker in de Batman Arkham games, met de stem van Mark Hamill, misschien de beste? Of die in diverse cartoons, waar Hamill ook de stem voor verzorgde?
Leuk leesvoer: Heath Ledger of Joaquin Phoenix? Wie is de beste Joker? | Superguide
Basto
-
- 11920 messages
- 7397 votes
Ik denk dat ik voor Jack Nicholson ga. Ledger op twee, want zet vooral een ‘gewone’ psycho neer die in elke misdaad film als bad guy zou kunnen fungeren. Het hele Batman universum van Burton is ook het meest cartoonesk en fantasievol.
Phoenix moet ik nog een keer zien voordat ik er uit ben wat ik daarvan vind. Heeft toch wat te leiden onder de wat simpele regie, vrees ik.
Leto werd weggespeeld door Harley Quinn.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Uiteraard, Cesar Romero is een held en voor mij de enige echte Joker.
Wat hij met die rol heeft gedaan, daarvoor is het woord "schmieren" te licht uitgedrukt, daar is hij lichtjaren overheen gegaan. Hij heeft er even over na moeten denken, of hij de rol zou accepteren, maar toen hem duidelijk werd wat precies de bedoeling was, is hij er ook helemaal 200% voor gegaan.
Het maffe is ook dat hij schijnbaar, voor dat hij in deze serie te zien was, vooral bekend was in films als een soort van Latin Lover voor de dames en zijn eis was ook dat zijn snor, waar hij trots op was, niet voor de rol mocht worden afgeschoren, dus die werd ook wit geschminkt, wat een heel weird effect geeft.
Voor mij was Romero als The Joker ook een reden om een paar jaar geleden de hele serie aan te schaffen en hoewel ook figuren als The Riddler, The Pinguin, Egghead etc. heel leuk zijn, is het toch echt Romero, als de Joker, die de serie de moeite waard maakt.
mrwhite
-
- 1521 messages
- 3499 votes
Ik ben opgegroeid met Jack Nicholson en stiekem is hij toch nog mijn favoriete Joker maar als je puur op performance kijkt vind ik toch dat Joaquin Phoenix Heath Ledger overtroffen heeft al is het natuurlijk in een andere genre.
Joaquin Phoenix was zo goed dat wie ooit nog de rol van joker speelt .....
Geralt of rivia
-
- 209 messages
- 0 votes
Heath ledger . Niemad kan hem overtreffen
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Poll: Joker vs. Joker (The Dark Knight) | Filmtotaal filmnieuws
Na ruim 1700 stemmen wint Heath Ledger het met 65 procent van Joaquin Phoenix.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
De Joker die door Heath Ledger vertolkt wordt is een totaal andere Joker dan die die door Joaquin Phoenix vertolkt wordt.
Het is net alsof je Kenneth Colley met James Caviezel vergelijkt op basis van wie de beste Jezus vertolkt.
Stouwer
-
- 6 messages
- 1258 votes
In 2008 werd Ledger tot vervelens toe vergeleken met Nicholson, en hetzelfde dreigt zich te herhalen tussen Phoenix en Ledger.
Phoenix zijn Joker heeft vele malen meer diepgang dan de versie van Ledger. De film is er natuurlijk ook naar: Ledger hoefde eigenlijk “alleen maar” een gek te spelen die het Batman moeilijk maakt en wat dilemma's voorschotelt. Begrijp me niet verkeerd, Ledger zijn prestatie was uitstekend en de Oscar was verdiend. Maar ik kan iemand die niet de hoofdrol speelde niet benoemen tot beste Joker ooit, daarvoor had die rol gewoon te weinig diepgang. Ledger was goed, maar te kort qua scènes. Phoenix speelt deze rol twee uur lang op het hoogste niveau. Mensen staren zich te vaak blind wat betreft de Joker van Ledger, wiens plotse dood ongetwijfeld heeft bijgedragen tot de waardering van zijn acteerprestatie (en dus de postume Oscar).
Phoenix’ versie was niet de gestoorde nihilist zoals de Joker meestal wordt neergezet, maar eerder een getormenteerde ziel die een soort van wraak neemt op de maatschappij die hem links laat liggen.
Ledger had het in dat opzicht veel makkelijker. Die kon een maniakale gek zichzelf maken zonder al te veel aan het personage zelf te besteden. Er zit verder niet bijster veel uitwerking in de Joker uit The Dark Knight. Het is veel lastiger om een onemanshow van twee uur neer te zetten, en dan liefst nog op een constant niveau. Phoenix blaast Ledger langs alle kanten omver, wat niet zozeer de schuld is van Ledger, maar twintig minuten schermtijd vol met actie is toch wel wat anders dan een karakterfilm met diepgang.
Geralt of rivia
-
- 209 messages
- 0 votes
Allemaal goed op hun eigen manier!