- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Viennale - Vienna International Film Festival
Viennale - Vienna International Film Festival
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ze hebben dit jaar retrospectieven van Jean Epstein, Angela Summereder, János Xantus, Digna Sinke en Massimo D’Anolfi + Martina Parenti. Zie voor meer informatie hier.
De eerste titels zijn ook al bekendgemaakt en ik moet zeggen dat ik uitkijk naar de nieuwe Maureen Fazendeiro, Mascha Schilinski, Milagros Mumenthaler, Sho Miyake, Lav Diaz en Kelly Reichardt. Normaal gesproken regisseurs die in Rotterdam te zien zijn maar sinds de staatsgreep hoef je daar niets meer te verwachten.
Zijn er gebruikers die dit filmfestival in Oostenrijk kennen? In ieder geval een delegatie van drie gebruikers zal dit najaar naar Wenen afreizen om het filmfestival te ontdekken.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Vanavond is het programma bekendgemaakt. Naar welke films kijken jullie uit?
Van wat ik al zag: Bestiari, Erbari, Lapidari (★★★★), Miroirs No. 3 (★★★½), Nouvelle Vague (★★) Sotto le Nuvole (★★★½), Un Poeta (★★★½), L' Arbre de l’authenticité (★★½), Back Home (★★), El Mensaje (★★★½), Ghost Elephants (★★½), Sorry, Baby (★½), Duse (★★★), The Love That Remains (★★★½), Nuestra Tierra (★★½), One of Those Days When Hemme Dies (★★★★), Memory (★★½), Rose Of Nevada (★★), Anoche conquisté Tebas (★★★½), Short Summer (★★★), Romería (★★★½), Late Fame (★★), The Souffleur (★½), Cover-Up (★★★½) en Wind, Talk to Me (★★★★).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zondag 19 oktober:
01. Testa o Croce? (20.00 – 21.53 | Stadtkino im Künstlerhaus) (Q&A)
Maandag 20 oktober:
01. Monografie: Digna Sinke Programme (11.00 – 12.26 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
02. Always (13.45 – 15.12 | Urania)
03. Gavagai (18.30 – 20.01 | Urania) (Q&A)
04. Melt (21.00 – 23.07 | Filmmuseum) (Q&A)
Dinsdag 21 oktober:
01. As Estações (11.00 – 12.22 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
02. Urchin (13.30 – 15.09 | Urania)
03. Mother’s Baby (16.00 – 17.48 | Urania) (Q&A)
04. No Other Choice (21.00 – 23.19 | Gartenbaukino)
Woensdag 22 oktober:
01. Le Lac (11.00 – 12.20 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
02. Cobre (13.00 – 14.18 | Stadtkino im Künstlerhaus)
03. L'étranger (15.15 – 17.17 | Stadtkino im Künstlerhaus)
04. Sehnsucht in Sangerhausen (18.30 – 20.00 | Filmmuseum) (Q&A)
05. Grünes Licht (21.15 – 22.56 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
Donderdag 23 oktober:
01. Sentimental Value (12.30 – 14.44 | Gartenbaukino)
02. Tabi to Hibi (16.00 – 17.29 | Urania)
03. Mad Bills to Pay (18.30 – 20.11 | Urania) (Q&A)
04. O Agente Secreto (21.15 – 23.56 | Urania)
Vrijdag 24 oktober:
01. White Snail (10.30 – 12.25 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
02. Jobcenter (13.30 – 14.50 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
03. Short Film Programme: Natural Darkness (16.00 – 17.08 | Filmmuseum) (Q&A)
04. The Fence (18.30 – 20.19 | Gartenbaukino)
05. Evidence (21.15 – 22.31 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
Zaterdag 25 oktober:
01. Bajo Las Banderas, El Sol (11.30 – 13.00 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
02. Fantaisie (14.00 – 15.19 | Metro, Historischer Saal) (Q&A)
03. Le Città Di Pianura (17.15 – 18.55 | Urania) (Q&A)
04. Mare’s Nest (21.00 – 22.38 | Filmmuseum) (Q&A)
Zondag 26 oktober:
01. Finis Terrae (11.00 – 12.20 | Filmmuseum)
02. Las Corrientes (15.00 – 16.44 | Urania) (Q&A)
Op naar een nieuw filmfestivalavontuur. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Hoogtepunten Gent + Wenen. Op basis van 45 langspelers en 6 shorts maakte ik de volgende lijst.
01. In die Sonne Schauen (Mascha Schilinski)
Na haar afgrijselijke debuut revancheert Mascha Schilinski zich met een zintuigelijk en associatief meesterwerk. Een bijzondere film.
02. White Snail (Elsa Kremser en Levin Peter)
Buitengewoon knap en authentiek voelend speelfilmdebuut over zelfdoding, neerslachtigheid, geborgenheid en uiteindelijk liefde. Het mortuarium was één van de vele bijzondere locaties van de film. Had voor mij de Gouden Luipaard mogen winnen.
03. Urchin (Harris Dickinson)
Het heeft wat weg van de ''Kitchen Sink Realism'' uit de vorige eeuw maar debuterend regisseur Harris Dickinson kiest in de vorm bewust voor een moderne en unieke invalshoek. Aangrijpend debuut.
04. Omaha (Cole Webley)
Het meisje (Molly Belle Wright) is een openbaring in dit ontroerende debuut van Cole Webley. Overigens de zoveelste film dit jaar over een alleenstaande vader die worstelt om het gezin bij elkaar te houden.
05. L'Étranger (François Ozon)
Dit is pas de tweede film van regisseur François Ozon in zwart-wit maar wat mij betreft maakt hij alleen nog maar films in zwart-wit. Samen met Frantz de fraaiste film uit zijn oeuvre.
Ook de moeite waard: Zwei Staatsanwälte (Sergey Loznitsa), Melt (Nikolaus Geyrhalter) en Sentimental Value (Joachim Trier).
Al sinds 2017 wilde ik al eens de Viennale bezoeken in Wenen. Een filmfestival dat zich in zijn geheel focust op de artistieke jaaroogst van andere filmfestivals. Denk aan Sundance, Berlijn, Visions du Réel, Cannes, FIDMarseille, Locarno, Venetië, San Sebastian, Toronto et cetera. Los van hedendaagse films hebben ze ieder jaar meerdere regisseurs in focus en kijken ze graag terug in de tijd met gerestaureerde klassiekers en minder bekende oude films.
In principe krijgt iedere film één of maximaal twee voorstellingen. Soms krijgt een titel één voorstelling met Duitse ondertiteling en de tweede voorstelling is dan Engels ondertiteld. Dat maakte het soms moeilijk om een schema te maken, omdat het voor mij geen optie is om een film in het Duits te kijken. Ik ken geen ander filmfestival waar de eerste film begint om 06.30 uur in de ochtend en de laatste voorstelling om 23.30 uur wordt ingezet. Beide tijdstippen zijn voor mij zowel te vroeg als te laat.
Slechts vijf oude bioscopen doen mee. met ieder één zaal: Metro, Historischer Saal, Stadtkino im Künstlerhaus, Gartenbaukino, Österreichisches Filmmuseum en Urania Kino. Het filmfestival stelt analoge projectie boven digitale projectie en veel van de bioscopen zijn soms wel meer dan 100 jaar oud. Tijdens het kijken besef je je dat je in een historisch en karakteristiek gebouw bent met een breed verleden.
Het valt op dat het publiek rustig en serieus is. Dit in tegenstelling tot Venetië, waar het bijna normaal geworden is dat hetgeen wat je ziet direct becommentarieert wordt met degene die naast je zit. En in tegenstelling tot Rotterdam en Gent, waar een knaagcultuur hangt waarin films eerder met de mond en het darmstelsel worden genuttigd dan met hoofd en hart. De vele Q&A's zijn ook opvallend integer met interessante, relevante vragen.
Het was leuk om Digna Sinke en Gerwin Tamsma te zien en kort te spreken. Ik moest lachen toen Tamsma ''goedemorgen'' zei bij aanvang van de voorstelling tegen het aanwezige publiek. Het deed mij denken aan toen hij nog voor Rotterdam werkte. Het filmfestival dat nu helaas door een stel piraten wordt vernield.