• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.024 actors
  • 9.371.610 votes
Profile

Nederlands Film Festival - NFF

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Daar gaat het niet om, het is een Nederlands Film Festival, dan lijkt het me vrij duidelijk dat er NL films worden gedraaid i.p.v. buitenlandse. Of tenminste een relatie heeft met NL acteurs/achter de schermen

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Jessen0wnt wrote:

Daar gaat het niet om, het is een Nederlands Film Festival, dan lijkt het me vrij duidelijk dat er NL films worden gedraaid i.p.v. buitenlandse. Of tenminste een relatie heeft met NL acteurs/achter de schermen

Vaak zijn het Nederlandse regisseurs die dan de film gemaakt hebben, of is het een Nederlandse coproductie.

Jessen0wnt

• 3199 messages
  • 2579 votes

Hm ja het voelt toch anders aan, maar brengt wel variatie op het evenement

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter wrote:

BuB heeft afwerksubsidie gehad.

Nee hoor, gewoon een relatief bescheiden realiseringssubsidie uit de coproductie-categorie.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Willemien wrote:

Het betreft hier een Amerikaans-Nederlandse coproductie, die meer als een Amerikaanse, dan als een Nederlandse film wordt ervaren.

Wat iets anders is dan niet aan de punten-eis voldoen natuurlijk.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Is BuB dan een buitenlandse film?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Stephan wrote:

Is BuB dan een buitenlandse film?

Volgens het puntensysteem is-ie voldoende Nederlands, voor zover ik weet.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Jessen0wnt wrote:

Hoe kan het zo zijn dat er op eens zoveel Aziatische films op het programma staan?

Uhm, sorry maar waar zie jij die?

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5306 votes

Misschien de nieuwe van David Verbeek?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

BlueJudaskiss wrote:

Misschien de nieuwe van David Verbeek?

Niet echt nieuw natuurlijk, maar vooruit. Dat is 1 film, gemaakt door een Nederlander, in Azie.

Quentin

• 10202 messages
  • 8540 votes

Voor die MM'ers die hun NFF-programma nog niet rond hebben, ook dit jaar weer een film van me (producent) op het NFF:

Anatole | Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Vanaf vandaag alvast full-time aandacht voor het NFF op NeerlandsFilmdoek, elke dag vele nieuwe artikelen, interviews, recensies en het laatste nieuws:

http://www.neerlandsfilmdoek.nl/

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Nog maar één keer de live berichtgeving onder de aandacht brengen, dagelijks rond de tien updates, waaronder interviews, recensies en achtergronden:

http://www.neerlandsfilmdoek.nl/

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Een schrijnend gebrek aan berichten in dit topic.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Stephan wrote:

Een schrijnend gebrek aan berichten in dit topic.

Een beetje flauwe opmerking, aangezien dit ieder jaar het geval is. Dit topic werd voorgaande jaren alleen maar gebruikt voor de bespreking van de Gouden Kalveren en af en toe een berichtje van iemand na het festival om zijn beoordelingen samen te vatten (iets wat ik in het weekend van plan was).

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Moet je het maar niet in Utrecht houden. Waardeloze filmstad is dat, geen degelijke bioscoop te bekennen.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Een beetje flauwe opmerking, aangezien dit ieder jaar het geval is. Dit topic werd voorgaande jaren alleen maar gebruikt voor de bespreking van de Gouden Kalveren en af en toe een berichtje van iemand na het festival om zijn beoordelingen samen te vatten (iets wat ik in het weekend van plan was).

een non argument. Dit is een film site.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ja, maar voordat je persoonlijk iets tegen het NFF had zei je er ook niets van. Ik snap je frustratie, maar het kwam over als een wat kinderachtige reactie, die zijn doel ook wat voorbij schiet. Ik heb nooit de indruk dat dit festival door MovieMeterleden zoveel aandacht kreeg. Alleen het IFFR 'leeft' volgens mij echt onder leden van deze site.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik snap je niet. Wat heeft mijn conflict met het NFF te maken met deze constatering?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De nominaties voor de Gouden Kalveren, de Grote Prijzen van de Nederlandse Film 2011, zijn (op alfabetische volgorde van titel):

Beste Televisiedrama

BON VOYAGE van Margien Rogaar

SPOOKBEELD van David Lammers

VAST van Rolf van Eijk

Beste Korte Film

LIFE IS BEAUTIFUL van Mark de Cloe en Jeroen Berkvens

THE MONSTER OF NIX van Rosto

OLIFANTENVOETEN van Dan Geesin

Beste Korte Documentaire

PEOPLE I COULD HAVE BEEN AND MAYBE AM van Boris Gerrets

WAT DE KAT ZIET van Kim Brand

ZWARTE SOLDATEN van Joost Seelen

Beste Lange Documentaire

DE ENGEL VAN DOEL van Tom Fassaert

NIET ZONDER JOU van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster

WATER CHILDREN van Aliona van der Horst

Beste Geluid

Marco Vermaas voor 170 Hz

Jan Schermer voor CODE BLUE

Peter Flamman, Wart Wamsteker voor LOFT

Beste Muziek

Het Paleis van Boem voor DE BENDE VAN OSS

Harry de Wit voor BROWNIAN MOVEMENT

Henny Vrienten voor SONNY BOY

Beste Production Design

Dirk Debou voor DE BENDE VAN OSS

Elsje de Bruijn voor BROWNIAN MOVEMENT

Gert Brinkers voor DIK TROM

Beste Montage

Sander Vos voor BLACK BUTTERFLIES

Nathalie Alonso Casale voor CODE BLUE

Tom Fassaert, Thabi Mooi en Axel Skovdal Roelofs voor DE ENGEL VAN DOEL

Beste Camera

Piotr Kukla voor DE BENDE VAN OSS

Jasper Wolf voor CODE BLUE

Walther Vanden Ende voor SONNY BOY

Beste Actrice

Gaite Jansen voor haar rol in 170 Hz

Carice van Houten voor haar rol in BLACK BUTTERFLIES

Ricky Koole voor haar rol in SONNY BOY

Beste Vrouwelijke Bijrol

Lineke Rijxman voor haar rol in ALLE TIJD

Beppie Melissen voor haar rol in GOOISCHE VROUWEN

Rifka Lodeizen voor haar rol in ONDER ONS

Beste Acteur

Frank Lammers voor zijn rol in DE BENDE VAN OSS

Joris Smit voor zijn rol in LOTUS

Nasrdin Dchar voor zijn rol in RABAT

Beste Mannelijke Bijrol

Jaap Spijkers voor zijn rol in DE BENDE VAN OSS

Kuno Bakker voor zijn rol in BROWNIAN MOVEMENT

Peter Paul Muller voor zijn rol in GOOISCHE VROUWEN

Beste Scenario

André van Duren en Paul Jan Nelissen voor DE BENDE VAN OSS

Nanouk Leopold voor BROWNIAN MOVEMENT

Jim Taihuttu en Victor Ponten voor RABAT

Beste Regie

Nanouk Leopold voor BROWNIAN MOVEMENT

Will Koopman voor GOOISCHE VROUWEN

Paula van der Oest voor BLACK BUTTERFLIES

Beste Film

BLACK BUTTERFLIES van Frans van Gestel en Arnold Heslenfeld voor IDTV Film en Arry Voorsmit voor Riba Film International

BROWNIAN MOVEMENT van Stienette Bosklopper voor Circe Films

RABAT van Julius Ponten en Frieder Wallis voor Habbekrats

Tijdens de uitreiking van de Gouden Kalveren aanstaande vrijdag worden ook het Gouden Kalf voor de Speciale Juryprijs en het Gouden Kalf voor de Film1 Publieksprijs uitgereikt.

MovieSquad NFF Award

De MovieSquad jongerenjury (16-19 jaar) heeft tijdens de Talkshow vanavond de winnaar van de MovieSquad NFF Award 2011 uitgeroepen: 170 Hz van Joost van Ginkel. Uit het juryrapport:

‘De film was consequent in stijl, visueel erg sterk en door het indrukwekkende spel wisten de acteurs zonder woorden een geweldig dialoog neer te zetten. Een zeer bijzondere film, die zich onderscheidt door de krachtige visuele composities.’

Prijs van de Nederlandse Filmkritiek

Ook zijn de nominaties voor de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek bekendgemaakt:

CURACAO van Sarah Vos & Sander Snoep

HOU ME VAST – DE DIJK van Suzanne Raes

RABAT van Jim Taihuttu & Victor Ponten

Deze persprijs wordt vergeven door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. De jury bestaat dit jaar uit voorzitter Romy van Krieken, Robbert Blokland en Bregtje Schudel. De winnaar van de Prijs voor de Nederlandse Filmkritiek wordt tijdens de uitreiking van de Gouden Kalveren bekendgemaakt.

De Gouden Kalveren worden uitgereikt tijdens het Gala van de Nederlandse Film op vrijdag 30 september van 19.30-22.00 uur in de Stadsschouwburg Utrecht. De presentatie is in handen van Daphne Bunskoek en Claudia de Breij. De uitreiking is vanaf 19.30 uur live te zien op filmfestival.nl en Cultura24 en vanaf 20.30 uur live op Nederland 1 (VPRO).

Timmy757

• 3365 messages
  • 598 votes

Benieuwd wie / wat vanavond gaan winnen.... Hoop bij beste actrice wel op Koole of Jansen, Carice heeft er nu wel genoeg gehad (niet negatief bedoeld).

Cupido

• 523 messages
  • 1910 votes

Wat een vreemd gala zeg! Enorm matte presentatie, vragen, speeches, aankondigingen: ongeinteresseerdheid alom. Alleen met die speech van acteur Dchar leefde de boel een beetje op.

depri83

• 6802 messages
  • 1490 votes

Enigszins overdreven ook van de man.

Elke keer als een moslim wat wint moet Geert Wilders er weer met de haren bij gesleept worden?

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik was ten tijde van G.W. Bush zeker geen fan van hem, maar ook ik had toen moeite met Michael Moore's optreden bij zijn Oscar voor BfC. Dat podium is er niet voor politieke statements, hoe verleidelijk dan ook.

De prijs krijg je voor je werk en niet om politieke redenen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

depri83 wrote:

Enigszins overdreven ook van de man.

Elke keer als een moslim wat wint moet Geert Wilders er weer met de haren bij gesleept worden?

Elke keer als een moslim ergens wat fout doet, schreef Geert ook. Ik snap Nasrdin dus wel een beetje.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Stephan wrote:

Ik was ten tijde van G.W. Bush zeker geen fan van hem, maar ook ik had toen moeite met Michael Moore's optreden bij zijn Oscar voor BfC. Dat podium is er niet voor politieke statements, hoe verleidelijk dan ook.

De prijs krijg je voor je werk en niet om politieke redenen.

Ben ik wel een beetje mee eens. Kun je eigenlijk alleen maken als er een direct verband is met de film.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Heb met een half oogje gekeken, maar de uitzending was in elk geval beter dan de aanfluiting van vorig jaar. En een voor Nederlandse begrippen legendarische speech, dat is ook wat waard.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Het probleem zit hem toch nog altijd wat in de toon van het de uitreikingen. Aan de ene kant een poging tot glamour en lopen de emoties in ieder geval bij de speeches hoog op, maar aan de andere kant lijkt men het toch nodig te vinden om wat te keuvelen met de gasten die de prijzen mogen uitreiken en moet het klein en gezellig blijven. Die mix werkt nooit echt.

Over die ene speech van Dchar kun je vinden wat je wilt, maar het leefde de boel wel op en het kwam recht uit het hart, in plaats van dat het een standaard toespraak werd. Het zijn dat soort spontane momenten waarvan zo'n show het moet hebben (dan bedoel ik niet de politieke kant achter de speech, maar de persoonlijke kant).

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Al dit soort shows zijn altijd prut. Ik vraag me ook jaarlijks af waarom ik nog steeds inschakel voor de Oscars ... Zoiets als met Dchar houdt de boel wel levend, ja.

Het fragment is hier overigens terug te zien, evenals het fragment waarin Will Koopman het door Peter Paul Muller geweigerde Kalf op komt halen.

Dossier: Nederlands Film Festival 2011 - nlfilmdoek.nl

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.