- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Nederlands Film Festival - NFF
Nederlands Film Festival - NFF
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Zou iemand dit niet eens kunnen aankaarten bij een persco? Een berichtje naar GeenStijl o.i.d. Die maakten ook al stennis over de IDFA en die docu die niet mee mocht doen door geen subsidie.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Bringing up Bobby heeft als enige een schijntje ontvangen maar is meer Amerikaans dan Nederlands en valt om die reden af.
De film heeft een Nederlandse regisseur, producent, editor, cameraman en componist en voldoet met gemak aan de criteria. Het Gouden kalf-winnende Paradise Now was veel minder Nederlands.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Selectie en later op het festival komen er x aantal films die echt genomineerd zijn voor de gouden kalf? Beetje omslachtig, maar goed dat verklaard wel wat. Kun je inderdaad helemaal die overige lange speelfilms mee laten dingen in deze fase.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Met de korte film is het nog erger gesteld, enkel 'project' films (NPS kort etc.) maken kans op selectie. Zelf onafhankelijk een professioneel geproduceerde korte film gemaakt voor het tweede jaar op rij en toch maak je al op voorhand geen schijn van kans.
Er zijn zelfs films genomineerd die niet uit een 'project' komen.
Er is geen dubbele bodem, verborgen agenda of ander onzin. Er is een voorselectie met mensen met een nogal specifieke smaak. Zeker bij de korte films doet de selectie mij vaak fronzen.
Toch vreemd dat iets als De Eetclub (toch alom vreselijk gevonden) wordt geselecteerd. Lijkt me geen strenge selectie dan. Alleen voor vod projecten dus wel wat strenger.
Daar lijkt het wel op. Claustrofobia, Caged, Bringing up Bobby en Me & Mr Jones vonden alle vier geen distributeur die de film in de bioscopen wilde uitbrengen en het lijkt er op dat het NFF allang blij is als ze de jury een beetje kunnen ontzien. Onzinnig vind ik. Of je nu 27 of 32 films ziet...
TheShadowking
-
- 403 messages
- 0 votes
Ze zoeken al jaren naar de vorm en dit was 'm ook bepaald niet. Vreselijke uitzending, waarbij de awards er doorheen gejast werden er halve discussies waren met onduidelijk gekozen fragmenten van tamelijk willekeurige gasten. Te veel gasten ook. Gezeik van René Mioch en Gerhard Busch die elke award moesten voorspellen. Thomas van Luyn (die ik haast geniaal vind in de Mike & Thomas show) was hier totaal misplaatst en zo onleuk dat het pijnlijk was. Met als dieptepunt het moment dat een aardige discussie werd afgebroken voor een kwisje
.
Gewoon terug naar het uitzenden van de awardshow zou ik zeggen. Laat filmmakers een paar een-minuut-tussenfilmpjes maken ofzo om het wat op te leuken.
Net zo slecht als de gemiddelde Nederlandse film inderdaad 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik zeg ook niet dat er een verborgen agenda is. Het valt me alleen wel op dat de films die niet in competitie zitten geen subsidie hebben.
Overigens... De site van het NFF heeft een artikel geplaatst (een interview met mij) van Neerlands Filmdoek. Ze hebben alles netjes overgenomen behalve mijn antwoord op de vraag of ik blij ben dat de film in Utrecht draait. Daarin antwoordde ik dat
Wel weer bizar dat ze die vraag en antwoord eruit geknipt hebben.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Er zijn zelfs films genomineerd die niet uit een 'project' komen.
Er is geen dubbele bodem, verborgen agenda of ander onzin. Er is een voorselectie met mensen met een nogal specifieke smaak. Zeker bij de korte films doet de selectie mij vaak fronzen..
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Zeker niet automatisch. Ook veel 'project'-films halen de slectie niet en vaak zitten daar films tussen die ik bij de betere vindt horen. Met geluk heeft het in principe weinig van doen; ze moeten het de moeite waard vinden.
Maar zoals gezegd ben ik het niet altijd met hun keuzes eens. Dat is niet nieuw.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Maar serieus... wel 27 lange films toelaten, maar geen 31? 
@Wouter. Leuk dat je Chantal moreel steunt.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Met geluk heeft het in principe weinig van doen; ze moeten het de moeite waard vinden.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik zeg ook niet dat er een verborgen agenda is. Het valt me alleen wel op dat de films die niet in competitie zitten geen subsidie hebben.
Maar dat is dus niet helemaal waar. BuB heeft afwerksubsidie gehad. Overigens zou je kunnen redeneren dat films die gesubsidieerd zijn al een kwaliteitstoets hebben gehad en dat het niet onlogisch is dat ze die al eerder hebben doorstaan, ze dat nu ook doen. Maar zoveel vertrouwen heb ik niet in het systeem. Wat mij eerder opvalt is dat films die niet mogen meedoen doorgaans een zekere marginaliteit hebben. Misschien zouden ze meer films willen weigeren, maar durven ze dat niet. Eigenlijk is de Sinterklaasfilm de enige film die niet aan die eis voldoet; er zijn immers bijna 400.000 betalende bezoekers naa rtoe gegaan. Maar aangezien de makers niet bij het filmestabishment horen, durven ze het bij hem wellicht ook. Zou erg zijn, maar het zou me niet verbazen. MAW: ze kijken naar welke films ze niet goed vinden en vervolgens kijken ze of ze het 'kunnen maken' om niet in de competitie op te nemen. Als je dan een film hebt die de bioscoop niet haalt, hebben ze een makkelijke stok om te slaan.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
BuB valt af omdat het een co-productie is en meer Amerikaans.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
BuB valt af omdat het een co-productie is en meer Amerikaans.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Het betreft hier een Amerikaans-Nederlandse coproductie, die meer als een Amerikaanse, dan als een Nederlandse film wordt ervaren.
Dit heb ik rechtstreeks van haar. Ze geeft dus wel uitleg aan andermans film, maar niet aan onze film waarik specifiek om vroeg.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Gevoelsmatig dan, want op de 'objectieve' puntenschaal die men hanteert, scoort ie hoog genoeg om Nederlands te zijn.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
"Smaak" en "Kwaliteit" wordt helaas nogal verward hier.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ze zeggen dus maar wat. Ik hoorde anders.
De film voldoet met gemak aan de criteria, want heeft een Nederlandse regisseur, producent, cameraman, editor en componist. Dat is veel meer dan Paradise Now, dat Beste Film won.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Een berichtje naar GeenStijl o.i.d. Die maakten ook al stennis over de IDFA en die docu die niet mee mocht doen door geen subsidie.
Waar dus geen snars van klopt. Ik heb inmiddels uit eerste bron begrepen dat GS het uit de dikke duim en van vage verhalen heeft.
Hierbij door mij teruggenomen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Waar dus geen snars van klopt. Ik heb inmiddels uit eerste bron begrepen dat GS het uit de dikke duim en van vage verhalen heeft.
Verbaasst me niks. Toen ik het las, wist ik direct dat het onzin was.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Iets anders. Ik zag gisteren in Het Ketelhuis de posters hangen van de nieuwe campagne. Ik snap er geen hol van. #nff
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Dan hebben we het toch over die poster die probeert duidelijk te maken dat je op eens midden in film zit?
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Het feit dat de films die dit jaar *niet* in competitie zijn "eigenzinnig", "afwijkend" of "brutaal" zijn en de makers niet tot de "inner-circle" behoren is voor velen een doorn in het oog.
Lees het interview in de filmkrant:Brenninkmeijer boos...
Beide argumenten kloppen gewoon niet.
A) De jury heeft nu al 90% van de films gezien. Tijd zat dus.
B) Niet interessant qua regie / spel? Vast niet ieders smaak, maar merendeel recensies vinden anders.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dan hebben we het toch over die poster die probeert duidelijk te maken dat je op eens midden in film zit?
Ja, die. Ik zie een boel acteurs naar gewone mensen schreeuwen.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Hoe kan het zo zijn dat er op eens zoveel Aziatische films op het programma staan? Was dit afgelopen jaren ook al zo, of komen er nu al aftreksels van R U there?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Die zijn er wel meer geweest met o.a. Jacky, Paradise Girls, Shanghai Trance ...
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Maar dan hebben ze wel NL productie of?
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Dat zijn Nederlandse producties ja, wat bedoel jij dan?
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Nee dan begrijp ik het, ik ging even langs het programma en zag vrij veel Aziatische films waardoor ik dacht dat NFF ook buitenlandse films toe liet... Gelukkig niet 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Er draaien dit jaar wel wat buitenlandse films in de keuze van ... Wat ik ook vrij opmerkelijk vind overigens. Is dat eerder gebeurd?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Stuur een mailtje aan de PVV-fractie, is het vast zo opgelost.