Ziggo (films-en series) heeft een topper binnengehaald met deze (voorlopig 10-delige) Belgische serie die zich afspeelt in de rosse buurt van Sint-Truiden.
Een ranzig, groezelig en duister milieu, dat met veel durf in beeld gebracht werd.
Dit zie ik zo gauw niet op VRT, of VTM verschijnen.
Ziggo heeft de exclusiviteit overigens voor Nederland.
Het acteerwerk is van de bovenste plank.
Als ik daar dan nog één prestatie bovenuit mag tillen dan is het wel die van actrice Ruth Becquart, die voor haar rol van prostituee Sandy tijdens het Filmfest Gent eerder dit jaar de acteursprijs voor beste actrice in een televisiereeks ontving.
Er lopen heel wat verknipte personages rond in het meeslepende verhaal, dat wel enige raakpunten heeft met "Penoza".
Een onopgeloste moord loopt als rode draad doorheen de 10 afleveringen.
Grappig is wel dat ondanks al het bloot en de sex-praktijken die er in beeld gebracht worden de enige vrouw die iets aantrekkelijks heeft Tiny Bertels (Sylvia Carlier) is, die niet uit de kleren gaat.
Zij is per toeval in het milieu verzeild geraakt, via een erfenis.
Gelukkig valt er ook heel wat te lachen, hetgeen het duistere verhaal toch goed verteerbaar maakt (inclusief het erg platte taalgebruik)
In de cast zien we vele bekende gezichten, w.o. Josse De Pauw, Dirk Roofthooft, Frank Focketyn, Viv van Dingenen, Ingrid De Vos etc.
De serie heeft een open einde, en ik hoop zeer dat er nog een tweede volgt.