• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.371.038 votes
Profile

Series met een (on)bevredigend einde

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

Het eindigen van (langlopende) blijkt behoorlijk gecompliceerd te zijn. Slechts enkele series weten de kwaliteit van begin tot einde vast te houden. Dit heeft ook te maken met het feit dat series met regelmaat vroegtijdig worden stopgezet, wat tot afraffeling leidt.

Welke series hadden het meest sterke, en bevredigend eind/finale? Welke waren onbevredigend? En waarom? Spoilertags met een waarschuwing zijn aan te raden.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Glacius wrote:

Het eindigen van (langlopende) blijkt behoorlijk gecompliceerd te zijn. Slechts enkele series weten de kwaliteit van begin tot einde vast te houden. Dit heeft ook te maken met het feit dat series met regelmaat vroegtijdig worden stopgezet, wat tot afraffeling leidt.

Vaak is het andersom. Dan gaan ze te lang door met een serie.

Grootste voorbeeld Prison Break. Seizoen 1 was ijzersterk. Toen werd daar seizoen 2 aan geplakt. Dat kon nog net. Maar wat daarna volgde was gewoon uitmelken.

Heroes hetzelfde verhaal. Al had dat gewoon direct na het eerste seizoen klaar moeten zijn.

Series die (voor mij) wel constant bleven zijn Millennium (met Lance Henriksen, dikke dikke aanrader), Farscape en de Star Trek series (TNG, DS9 en Voyager) wisten zelfs beter te worden met de seizoenen.

Space: Above and Beyond verdiende nog wel een seizoen of twee erbij.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

How I Met Your Mother was al een paar seizoenen geen schim meer van zichzelf, maar wat ze in de laatste aflevering hebben geflikt, vergeef ik ze nooit. Ik zal de serie dan ook nooit meer kijken.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Klinkt niet goed, AHWA... Ben nu halverwege seizoen 4, hier is het niveau (nog) erg hoog. Originele humor ook voor een Amerikaanse serie.

Donkerwoud

• 8661 messages
  • 3940 votes

The Sopranos had het beste einde denkbaar. Dat slot paste helemaal bij het experimentele, het vernieuwende van die serie: het sarren met de verwachtingen.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Zwolle84 wrote:

Klinkt niet goed, AHWA... Ben nu halverwege seizoen 4, hier is het niveau (nog) erg hoog. Originele humor ook voor een Amerikaanse serie.

Vooral lekker blijven kijken dan. Voor mij was na S3 het beste er wel af, met hier en daar een spaarzaam hoogtepunt. Maar misschien vind jij S9 wel een goed einde hebben. We zullen zien.

Gh8st

• 668 messages
  • 2008 votes

Ik heb HIMYM ook helemaal gekeken en vond het in de latere seizoenen nog wel leuk om te kijken, maar idd niet meer zo geweldig als in het begin. Het einde vond ik ook nogal een teleurstelling, al kan ik het ook nog wel enigszins begrijpen.

Verder is het idd zo dat als een serie het geluk heeft om een einde te krijgen ze vaak toch al te lang door zijn gegaan. Dexter was in zijn einde belachelijk en van Heroes kan ik me het precieze einde niet meer herrineren. Ik weet alleen dat het met de aflevering belachelijker werd.

Met Donkerwoud eens dat het einde van The Sopranos zeker wat series betreft het beste was dat ik tot nu toe gezien heb

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Het einde van Gilmore Girls was ook zo'n enorme nachtkaars. Of eigenlijk dat hele (door iemand anders geregisseerde) zevende seizoen wel.

Gelukkig heeft ze nu de kans het alsnog recht te breien.

Het liefst heb ik zo'n aanpak als American Horror Story hanteert: elk seizoen een einde en elk volgende seizoen een andere insteek. Als je jaren een serie ziet opbouwen valt zo'n finale bijna altijd tegen.

Majestics

• 322 messages
  • 43 votes

Ik vond het einde van The Wire, Breaking Bad en Mad Men wel waardig.

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

The Sopranos en Breaking Bad hadden wat mij betreft zeer sterke, waardige afsluiters. Het einde van The Wire kan ik me niet meer zo goed herinneren, maar volgens mij was dat ook wel bevredigend.

De teleurstellende eindes zijn voor mij vooral die van series waar 'the plug' er te vroeg uitgetrokken is. The Borgias, bijvoorbeeld. Geen afronding. Recent Penny Dreadful. Ook Hannibal en Twin Peaks. PD en Hannibal omdat het afgeraffeld voelde, terwijl de laatste seizoenen propvol met nieuwe elementen zaten. Twin Peaks omdat er nog zoveel plotlijnen 'unresolved' waren. Twin Peaks krijgt echter een vervolg dus wie wellicht worden die wel opgepikt. Boardwalk Empire voelde ook afgeraffeld.

Gecancelde series die nog wel een aardig, redelijk toepasselijk open einde hadden, waren voor mij Carnivale en Brotherhood.

Spartaan1986

• 3612 messages
  • 2167 votes

AHWA wrote:
How I Met Your Mother was al een paar seizoenen geen schim meer van zichzelf, maar wat ze in de laatste aflevering hebben geflikt, vergeef ik ze nooit.

Als je de afloop van Barney en Robinbedoelt ben ik het volledig met je eens. Ted en Robin als'happy ever after' was niet meer geloofwaardig en passend na eerdere seizoenen.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Ik heb Barney nooit een interessant personage gevonden. Hij was de comic relief sidekick, meer niet. Serie draaide voor mij om Ted, daar had ik de meeste binding mee.

MovieLynn

• 19 messages
  • 0 votes

Of van die series waarin een hoofdpersonage in het echte leven opeens overlijdt of ontslagen wordt en dat ze dan met noodgrepen een geforceerde wending aan de serie moeten geven. Daar kunnen de makers vaak natuurlijk niks aan toe, en het is al knap hoe ze er toch nog creatieve oplossingen voor verzinnen, maar het komt dan in de serie heel 'onnatuurlijk' over. Voorbeelden die me te binnen schieten zijn 'Two and a half men' en '8 simple rules'.

eppo349

• 874 messages
  • 4063 votes

Heel het laatste seizoen van True Blood was een drama. Zeldzaam slecht!

linxde1

• 394 messages
  • 346 votes

Sara Connor chronicles een verschrikkelijk einde. Een vervolg werd afgeblazen.

En het einde van Dexter was ongelooflijk slecht.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Zwolle84 wrote:

Ben het totaal oneens met hem. Was een vrij bevredigend einde, alleen hadden ze het iets langer moeten uitwerken. Dat de laatste paar seizoenen een stuk matiger zijn klopt helaas wel.

Ik vond het einde van 24: live another day overigens erg onbevredigend, maar dan vooral omdat er nooit een vervolg aan is gegeven terwijl ze de serie nu wel aan het rebooten zijn zonder hem.

En uiteraard Dexter. Zelden zo'n niet passend slot gezien. Dit had maar op 1 manier mogen eindigen..

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Moet ook zeggen dat het nu (seizoen 6) steeds minder begint te worden...

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Scrubs had het perfecte einde met de episode "My Finale".

Scrubs J.D. Remembers the People of His Life - YouTube

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.