- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Lucha Underground (Robert Rodriguez)
Lucha Underground (Robert Rodriguez)
D-ark
-
- 1755 messages
- 420 votes
http://cdn.fansided.com/wp-content/blogs.dir/87/files/2015/04/Fenix-vs-Pentagon-Jr.jpg
Sinds eind 2014 heeft Robert Rodriguez een eigen tv kanaal genaamd El Rey. Een digitaal kanaal met vooral een erg goed geselecteerde mengelmoes van oude kung-fu, horror en cult maar ook From Dusk till Dawn: The Series en het uitzenden van gehypte korte film Kung Fury.
Parade paardje van dit allemaal is Lucha Underground, een geweldig vorm gegeven show-worstel show vol met een voorliefde voor kung-fu en horror films. Het is alleen totaal anders dan WWE omdat het hier gaat over vooral worstelaars vanuit het Mexicaanse AAA afgewisseld met Amerikaans talent. Het gaat hier vooral om de snelle matches met vliegende bewegingen en een realistische stijl van worstelen. Dit word afgewisseld met film achtige verhaal lijnen die backstage worden geschoten die duidelijk weergeven wat de grote invloed van Rodriguez op de show is.
Nog steeds onduidelijk hier zijn wat karakters en de uitleg erover:
Lucha underground speelt af in 'the temple' waarin verschillende Luchadores vechten voor eer, kracht of in sommige dingen voorwerpen die mythisch zijn. Omdat we hier spreken over Lucha zijn de meeste worstelaars gemaskerd met wat uitzonderingen. De maskers zijn een belangrijke eer in Mexico's Lucha en kunnen op ingezet worden in gezet in een mask vs mask match. De verliezer zal hierna zonder masker door gaan worstelen. Lucha (libre) is de Mexicaanse versie van show worstelen die erg acrobatisch is maar ook probeert realistisch te blijven, het zijn vooral de rudos(slechteriken) vs técnicos(goede) maar ook matches van twee worstelaars met dezelfde achtergrond komen voor. Lucha Underground is geen pure Lucha promotie maar meer een cross-over tussen Lucha en het show worstelen uit de Amerikaans indie worstel scene wat erg is gebaseerd op Greco-Roman grond worstelen(wat een olympische sport is).
De standaard regels van een worstel match zijn ook actief in Lucha ook al zijn er veel uitzonderingen. De match gaat door tot iemand gepint(ellebogen aan de mat voor 3 seconden, komt uit Greco-Roman) of het opgeeft vaak na een submission(een beweging of houding waarin de worstelaar waar het word op toegepast niks meer kan). Er zijn soms tijdlimieten maar vaak niet. Nu wat kleine uitleg over de karakters:
Son Of Havoc is een Amerikaanse worstelaar die samen met Angelico en Ivelisse een team vormt die vooral uitkomen in tag matches(meerdere mensen tegen elkaar). Hun team is een beetje bij elkaar geraapt maar onder andere door het stuntelige maar aanstekelijk gedrag van Son Of Havoc zijn ze niet onsuccesvol.
http://www.solowrestling.com/uploads/RESEM45945LUdisciples678x370.jpg
Half demonisch manbeest Mil Muertes is een van de meest intimiderende worstelaars in Lucha. Gigantische man die gemanaged word door Catrina en zover niet praat maar vooral zijn spieren laat spreken.
http://funcionestelar.com/wp-content/uploads/2014/11/Pentag%C3%B3n-Jr-01.jpg
Pentagón Jr. is de grote fan favoriet en manische gek. Hij maakt er een gewoonte van om de armen te breken van worstelaars voor zijn 'meester'.
Lucha Underground is vandaag aan zijn tweede seizoen begonnen na een zeer positief ontvangen eerste seizoen uit het worstel en TV publiek. Het is een van de meest interessante 'drama' shows op tv in mijn mening en hoop zo nog wat mensen te interesseren. Inland Rabbit zover ik weet kan er ook iets over zeggen.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ik kan hier inderdaad wel wat over vertellen, maar ik vraag me af of een losstaand topic op Moviemeter wel zo nuttig is en of het niet simpelweg toegevoegd zou moeten worden aan Overigen >> Televisie >> Pro-Wrestling (WWE, Lucha Underground etc.) .
Aan de andere kant ben ik wel van mening dat Lucha Underground op audiovisueel vlak meer betekend dan een gemiddelde worstelshow op tv. Cinematografisch en qua verhaal heeft dit evenveel raakvlakken met Robert Rodriguez eigen films en bijvoorbeeld Cinemax actieseries. Dit betekend in de praktijk: goed gefilmde shortfilms tussen de worstelmatches door en zelfs de matches die er meer filmisch uitzien. Met de start van seizoen 2 staan er gelijk al weer storylines en titels op het spel en qua feuds lijkt de show een harde reboot te maken, alof het niets is. Een dergelijke reboot betekend trouwens ook dat nieuwkomers betrekkelijk makkelijk instappen, goed gedaan...
Mocht je geen zin hebben in een inhaalslag van seizoen 1, commentator Matt Striker vat alles hier in iets meer dan 8 minuten samen:
Maak geen vergissing trouwens, hoewel ik dit meer als tv-serie zie ligt het worstelniveau ook absurd hoog en krijgen de worstelaars veel creatieve vrijheid. Opener King Cuerno vs Fenix oogt snel en lenig. Qua type moves laten de heren dingen zien die Neville en Kalisto in WWE ook wel uit hun hoed toveren. Maar kijk eens naar de impact van de moves en dan merk je gelijk al dat alles in Lucha meer fysiek oogt en harder aankomt. Aan de andere kant zijn er de vrouwen van Lucha, met name Ivelise en Sexy Star, die te technisch worstelen voor een deel van het WWE roster; Sexy Star vs Brie Bella zou Bella zo hard het ziekenhuis in schoppen dat zelfs de hersenschudding van Daniel Bryan gelijk weer zou opspelen.
Maar Lucha doet het wat dat betreft ook anders en laat vrouwen tegen mannen vechten. Dit kun je oneerlijk vinden, toch levert het "gewoon" gelijkwaardige gevechten op.