• 178.040 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.658 votes
Profile

The West (1996)

LuukRamaker

• 2020 messages
  • 925 votes

8-delige docu-miniserie die voortkwam uit de samenwerking tussen Stephen Ives en Ken Burns. Stephen Ives ditmaal als regisseur en een van Amerika's bekendste documentairemakers, Ken Burns, als (executive) producer.

The West (1996) - IMDb

De docu-serie richt zich op het aloude, welbekende Wilde Westen en de ware gebeurtenissen die er hebben plaats gevonden. De officiële inwoners van de Amerikaanse landerijen, de mensen die zich er kwamen vestigen en de confrontaties tussen die beide populaties die uit de ontdekking het Amerikaanse vaste land voortkwamen, krijgen ruim de aandacht in dit in totaal 537 minuten durende document.

Binnenkort wordt de serie op PBS weer eens uitgezonden en ook op de Amerikaanse Netflix is het al een tijdje te bekijken. Zelf heb ik het nog niet gezien maar daar ga ik binnenkort maar eens verandering in brengen denk ik.

LuukRamaker

• 2020 messages
  • 925 votes

Wat een ongelooflijke bron aan informatie en interessante feitjes is dit zeg. Heerlijk chronologisch vertelt vanaf de aloude indiaanse gebruiken van voor de ontdekking van Amerika en de eerste kennismaking met de blanke landveroveraars tot de ondergang van het onafhankelijke leven van de zogenaamde indianen en de dood van de grote opperhoofden. In grote lijnen wordt deze hele periode bij langs gegaan en wordt op een bijzonder aangename wijze het vroegere westerse leven belicht.

En daarbij richten de makers zich niet op goed scorende individualisten die vooral voor zichzelf de nodige eer behaalden, zoals bijvoorbeeld Billy the Kid of Jesse James, maar wordt er juist gekozen om de grote collectieven uit die tijd de aandacht te geven die ze verdienen. Van Mormonen tot Lakota-indianen en van goudzoekers tot aan de Apachen, alle bekende gemeenschappen en groeperingen uit het Wilde Westen komen langs. Het zijn met name de vooraanstaande leiders en ogenschijnlijk doodgewone mensen uit deze groepen die eruit worden gepikt en de aandacht krijgen, en zo is er eigenlijk voor elk wat wils en kan de kijker zich identificeren met mensen uit die tijd of juist respect krijgen voor dingen die mensen in die tijd hebben moeten doorstaan of voor elkaar hebben gekregen.

The West zit boordevol bijzondere verhalen. Van Charles Goodnight was me bijvoorbeeld wel bekend dat hij een bekende rancher was en zijn naam had ik al wel eens vaker gehoord maar dat Lonesome Dove op zijn avonturen gebaseerd is en dat (Lonesome Dove spoiler) de personages Woodrow F. Call en Augustus McCrae respectievelijk Goodnight en Oliver Loving symboliseren was me onbekend. Laat staan dat ik wist dat Goodnight ook zelf ooit op late leeftijd een film maakte om zo iets van het echte Amerikaanse westen dat hij kende te laten zien aan de mensen uit die tijd. Deze stille film genaamd Old Texas, afkomstig uit 1916, is hier zelfs nog terug te zien!

Zo zit deze documentairereeks vol met dit soort interessante weetjes en gebeurtenissen en is het eigenlijk teveel om allemaal te onthouden. Daarom is het mooi dat er nog veel valt terug te lezen op de site die bij deze serie gelanceerd is. Opdat deze bijzondere verhalen en gebeurtenissen nooit zullen worden vergeten!

PBS.org - The West

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.