- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Civil War (1990)
The Civil War (1990)
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Documentaire / Oorlog
680 minuten (9 delen)
geregisseerd door Ken Burns
met de stemmen van Morgan Freeman, Hoyt Axton en Betsy Apple
Toen er steeds meer kolonisten en pioniers kwamen was er leiding nodig. En die kwam er: er werd een Unie opgericht. Eerst nog voorzichtig en kleinschalig, maar steeds overheersender. Problemen zijn er altijd wel geweest, maar het slavenprobleem kwam steeds terug. Eerst onder president Jackson en later onder Lincoln. Omdat Lincoln zo fel tegen de slavernij was, wilden de Zuidelijke Staten weg uit de unie. Een verwoestende oorlog tot gevolg. De burgeroorlog, een keerpunt in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Als die oorlog er niet geweest was, waren de Verenigde Staten misschien wel helemaal uit elkaar gevallen. Het land was dan wel verwoest, toch was er veel mogelijkheid om economisch weer sterk te worden.
Met 1,148 votes en een waardering van 9.7 op IMDB, vraag je je toch wel af wat er aan de hand is.
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Inderdaad, wil hem echt wel zien. Zal alleen moeilijk zijn om hem te vinden denk ik 
pippo il buffone
-
- 2745 messages
- 0 votes
2556 votes en een waardering van 9.5 op IMDB..WTF is hier aan de hand 
Dus maar even( 11 uur, niet in 1 ruk natuurlijk ) gekoekeloerd naar deze NEGEN delige serie, die in 1990 op PBS werd uitgezonden en hun grootste hit ever was, naar het schijnt.
Beweringen als zou de serie een landmark in de zin van "grondbrekend" zijn slaan natuurijk totaal nergens op: Burns houdt zich keurig aan de grote voorbeelden van de BBC series over WO 1 en 2. Vooral de eerste uit 64 omdat hij het zonder bewegende docu footage moet doen en hij ook niet vervalt tot het gebruik van re-enactments. IPV daarvan foto's, interviews met historici en een enkele vogelvlucht boven de slagvelden anno nu.
Dit alles wordt auditief voorzien van voice-overs, behalve Burns zelf zijn dat oa Derek Jacobi, Jeremy Irons, Jason Robards als Grant, Arthur Miller als Sherman
en Morgan Freeman- verrassend- als De Neger. Typecasting, heet dat.
Het succes van de docu is niet zo moeilijk te verklaren: het is allemaal zeer laagdrempelig en de kijker wordt keurig aan het handje genomen, zodat ook mensen die hun civil war kennis voornamelijk ontlenen aan lectuur vd blauwbloezen( zoals ik) het kunnen volgen.
Bovendien poogt Burns iedereen te vriend te houden door niet te doen aan fingerpointing, maar juist de feel good factor te versterken door het honouring van the troops, het verder heiligverklaren van Lincoln en te doen alsof het eigenlijk een oorlog om peace, democracy and emancipation was, van meet af aan.
Enfin, het levert aardige weetjes op: zo was Arlington eigenlijk het landgoed van General Lee, studeerde Custer als slechtste van zijn klas af op West point, was Jesse James cavalerist in dienst van de oprichter van de KKK ( Forrest ) enz.
Bovendien maakt Burns er een fanfare voor de common man van door zich niet alleen op de groten te focussen maar ook op 2 kleinen, een gewone soldaat uit het zuiden en 1 uit het noorden.
Alle delen beslaan een dik uur, behalve de 1ste die de aanloop behandelt en de 5de die zich bezighoudt met Gettysburg en Vicksburg. Het laatste speelt even na de oorlog rond de moord op Lincoln, en laat onaangename feitjes als de reconstruction weg.
Wat die interviews met historici betreft: niet te boeiend, Zuiderling Shelby Foote, die het meest aan het woord is, schijnt zijn flauwe grapjes erg vermakelijk te vinden.
De soundtrack had wel wat gevarieerder mogen zijn: het komende jaar hoef ik Dixie, Yankee Doodle Dandy of the battle hymn of the republic niet meer te horen.
Jonesy
-
- 409 messages
- 159 votes
Haha, Lectuur van de blauwbloezen. Ik geloof dat ik daar maar weer eens achteraan moet. Geweldige reeks..
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
The Civil War is een documentairereeks die in totaal meer dan elf uur duurt. Ondanks die enorme lengte kan ik niet zeggen dat Ken Burns alle tijd heeft genomen om zijn verhaal te vertellen. Elk van de negen delen duurt op zijn minst een uur en in dat uur wordt in een moordend tempo (wat natuurlijk ook wel weer toepasselijk is) een grote hoeveelheid informatie gegeven. Doordat het tempo voortdurend er hoog ligt, had ik ook moeite met het hogeschool Engels dat er in de documentaire gesproken wordt. Ik heb tijdens het kijken nogal eens moeten pauzeren om alles even op me in te laten werken. Alsnog is er een hoop langs me heengegaan.
Burns maakte gebruik van een enorme hoeveelheid quotes uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog. De ene na de andere quote uit van allerlei dagboeken komen voorbij, wat er bij mij voor zorgde dat ik het overzicht een beetje kwijt raakte. De ene keer hoor je Cristopher Murney een gedeelte uit het dagboek van Elisha Hunt Rhodes voorlezen en even later volgt er een uitspraak van Abraham Lincoln. Soms, wanneer er niet bij wordt verteld uit wiens mond de daarvoor gesproken quote ooit is opgetekend, was dat wat verwarrend.
Dat alles neemt niet weg dat dit, voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp (wat ik persoonlijk zie als een vereiste), een heel goede documentaire is. Zowel grote als kleine gebeurtenissen die van belang zijn geweest voor het verloop en/of de gevolgen van de burgeroorlog komen aan de orde. Situaties waarin soldaten en burgers zich verkeren worden behandeld, maar ook de grote veldslagen die er tussen 1861 en 1865 hebben plaatsgevonden worden uitgebreid besproken.
De geschiedkundige Shelby Foote komt veelvuldig aan het woord en hij was degene die mijn interesse een beetje levendig hield. De beste man had een paar prachtige anekdotes te vertellen en deed op zeer amusante wijze. Hij zorgde, tussen de treurigheid door, af en toe voor een lach en hoewel ik me goed kan voorstellen dat dit bij sommigen ergernis opwekt kon ik dat wel waarderen. Volgens mij zit hij vol verhalen en de anekdotes die in deze documentaire langs kwamen smaken naar meer. Ik had graag een keer een paar ouderwetse geschiedenislessen van hem gehad.
Al met al is dit een zeer informatieve documentaireserie. Geen reconstructies, maar interessante quotes, authentiek beeldmateriaal en schilderijen uit de tijd van de burgeroorlog. Toelichtingen hierbij zorgen er voor dat het geheel goed te volgen is, al is hier wel de volle aandacht voor nodig.