• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.591 votes
Profile

Serial Experiments: Lain

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Serial Experiments: Lain is een 13-delige anime-serie, geregisseerd door Ryutaro Nakamura, over een meisje, Lain en haar introductie tot en ontdekkingsreis door the Wired, een wereldwijd communicatienetwerk dat vergelijkbaar is met (maar geavanceerder is dan) het Internet. Op een dieper niveau behandelt de serie thema's als persoonlijke identiteit, mentale stoornissen, communicatie en realiteit.

Na alle positieve recensies heb ik de serie zelf ook maar geprobeerd, maar om eerlijk te zijn maakte het geen moment echt indruk. De achtergronden zijn best sterk ontworpen, maar komen vanwege de matig ontworpen personages meestal niet goed tot hun recht. Bovendien werden ze na de eerste paar episodes voor mijn gevoel steeds minder indrukwekkend. De muziek is oké en stoort meestal niet (met een paar serieuze uitzonderingen, zoals de gitaarmuziek in episode 11 en het popnummer in episode 13), maar stijgt ook geen moment boven de middelmaat uit. De personages zijn geen van allen interessant. De serie voelt bij momenten ontzettend low-budget aan: de intro (met die echoënde stem die de titel van de aflevering voorleest, die vervolgens in een lettertype dat in Paint lijkt te zijn ontworpen verschijnt) en het einde ('to be continued' in wederom zo'n lelijk lettertype) deden mij serieus mijn wenkbrauwen optrekken. De sfeer wist me geen moment echt vast te grijpen. En hoewel het verhaal en de onderliggende thema's leuk zijn om te volgen wisten ze nooit echt indruk op me te maken. Vermaakt heb ik me meestal wel met de serie, maar daar houden de echt positieve punten wel mee op. Ik vond de serie letterlijk geen moment indrukwekkend, en af en toe zelfs saai of vervelend, dus een kleine 2.5* is naar mijn visie meer dan genoeg.

En voor de liefhebbers: de serie staat in HD-formaat op YouTube.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.