• 178.094 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.683 votes
Profile

Haibane Renmei (Charcoal Feather Federation)

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Haibane Renmei is een 13-delige anime-serie die gebaseerd is op het werk van Yoshitoshi ABe. De serie volgt Rakka (en in mindere mate andere Haibane: engelachtige wezens) na haar geboorte uit een cocon in de ommuurde stad Glie, die noch de Haibane noch de andere (menselijke) inwoners van de stad mogen verlaten, terwijl ze zoekt naar een persoonlijke identiteit en naar de zin van haar bestaan.

Dat klinkt misschien zwaar, maar dat is Haibane Renmei zeer zeker niet. Onderhond maakte elders de vergelijking met de Franse Innocence, en die vergelijking is naar mijn visie zeer terecht: ook Haibane Renmei heeft een zeer onschuldige, kinderlijke sfeer, maar ook in dit geval toont die sfeer bij vlagen donkere randjes (de Haibane mogen de stad niet verlaten, geen nieuw bezit hebben, mogen geen geld gebruiken maar moeten wel werken, worden streng gestraft voor het overtreden van de regels, etc.).* Als je die film kon waarderen, en de bovenstaande thema's interessant vindt, dan kan ik je deze serie dus zeker aanraden.

Om eerlijk te zijn spreekt de kinderlijke, rustieke sfeer van de serie (die in audiovisueel opzicht wel erg sterk neergezet wordt) mij persoonlijk niet zo aan, waardoor ik al na drie episodes gestopt ben en de rest van het verhaal op Wikipedia gelezen heb (de laatste episode wil ik morgen nog wel bekijken), maar als je van de sfeer van Innocence en Ghibli-films houdt, dan moet dat voor jou geen bezwaar zijn.

En voor de geïnteresseerden: de serie staat in HD-formaat op YouTube.

Zie voor een opsomming van overeenkomsten tussen Haibane Renmei en Innocence (en er zijn er een heleboel) trouwens Onderhond's recensie bij Innocence.

Edit: en ook de laatste aflevering beviel me niet. Te sentimenteel, te onschuldig, te kinderlijk - zowel wat betreft de inhoud als in de muziek (en in mindere mate de animatie). Niet mijn ding.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.