• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.379 votes
Profile

De zin van films beoordelen

Gruffalo

• 207 messages
  • 603 votes

Ik heb een vraag aan alle mensen hier: wat vinden jullie er eigenlijk zinnig aan om je mening te geven over films en anders mening te lezen? Ik bedoel, het is toch niet zo dat als anderen zeggen dat iets goed is jij zelf die film ook goed zou vinden?

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Het gaat er vooral om wie de film beoordeelt en welke argumentatie er gebruikt wordt. Na een tijd - en zeker op een filmforum als dit - ken je de kern van gebruikers al een deel, zodat je aan de hand van hun smaak en meningen tips kan opdoen.

En zelf is het ook gewoon leuk om te zeggen wat je van een film vindt. Zoals je tegen iemand zou vertellen wat je van het weer vindt, van het programma op tv, van een muziekstuk. Je mening zeggen en luisteren naar die van een ander leidt tot boeiende conversaties. Op moviemeter draait het rond films omdat je daar met mensen in contact komt met dezelfde interesse: film.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik moet ook zeggen dat ik zelden vooraf kijk wat mensen er van vinden. Ga een film het liefst zo onbevangen mogelijk in. Maar achteraf kan het bij sommige films zeker interessant zijn om te lezen wat andere ervan vinden. Niet zozeer bij Amerikaanse blockbusters, maar een goede film zet toch vaak aan tot nadenken en dan is het leuk om het er over te hebben. En wie weet doe je weer een tip op voor een film die je mogelijk past.

Verder vind ik het zelf heerlijk om over film en alle inhoudelijke en technische aspecten te discussiëren.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Waarom vooraf lezen?

- vooral als tips gebruik ik het dan

Waarom achteraf lezen?

- om te leren (ook over hoe film te kijken, en zo verandert je smaak op den duur mee en let je op andere zaken ook die films de moeite waard maken)

- om iets te snappen (zeker de wat vreemdere films die je niet direct kan plaatsen)

- pure interesse

Waarom zelf schrijven?

- als overzicht voor mezelf voor later

- ook als lerend concept, door achteraf nog eens goed na te denken wat ik goed en slecht vond, zo leer je meer over film maar ook iets als beargumenteren onderwijl

- omdat ik het leuk vind

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Gruffalo wrote:

Ik heb een vraag aan alle mensen hier: wat vinden jullie er eeigenlijk zinnig aan om je mening te geven over films en anders mening te lezen? Ik bedoel, het is toch niet zo dat als anderen zeggen dat iets goed is jij zelf die film ook goed zou vinden?

Interessante vraag, die ik mezelf na een aantal jaar en heel wat berichten ook steeds vaker afvraag. Voor films die ik een volgende keer graag weer wil zien, vind ik het wel handig dan weet ik de reden waarom ik die in bezit heb gehouden. Verder is toch meer "van me afschrijven, film gezien, bericht, klaar volgende film". Een klein beetje zinnig dan want verder kijk je zo'n film toch niet meer.

Stemmen is erg beperkt, want iedereen heeft zo zijn eigen systeem, dan vind ik het prettig van mensen te lezen hoe die de film hebben ervaren, vooral van mensen die ik met regelmaat tegenkom bij andere films, meestal deel ik die mening, ook al is het iemand met een tegenovergestelde smaak. Dit kan ook handig zijn te besluiten een film wel dan niet te gaan zien en tips voor andere films.

riesma

• 3706 messages
  • 3081 votes

Waarom heb je het met mensen over het al dan niet lekkere eten van gisteravond, de voetbalwedstrijd die je gezien hebt, of het weer ruk is, die ene meid (of knul) die je zo leuk vindt, etc. Mensen zijn sociale dieren en uiten dat onder andere met conversaties, ze hebben verschillende meningen en delen die. Jij interesseert je ook voor meningen van anderen, anders zou je dit topic niet gestart zijn!

Op den duur merk je bij sommige gebruikers dezelfde interesses die je zelf hebt. Dan is het leuk om daar inspiratie vandaan te halen. Heeft die gebruiker films gezien en goed beoordeeld/gerecenseerd, kun je daar een kijktip uit halen en zo je filmische horizon verbreden. Meningen delen en lezen is in die zin dus een egoïstische handeling!

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

riesma wrote:

Jij interesseert je ook voor meningen van anderen, anders zou je dit topic niet gestart zijn!

Of het is een retorisch topic.

riesma

• 3706 messages
  • 3081 votes

Touché, kan ook!

John Barry

• 3410 messages
  • 638 votes

Ik stem en ik schrijf me berichten voor mezelf. Ik vind het leuk om berichten te schrijven en het is een handige geheugen steun voor mezelf voor later als ik wil weten wat ik ook al weer van een film vond. Ik lees na het kijken van een film altijd een paar berichten van andere gebruikers. Ik vind het leuk om te lezen wat andere van een film vonden. Dit leidt soms ook tot nieuwe inzichten.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Interessante vraag, die ik mezelf na een aantal jaar en heet berichten ook steeds vaker afvraag. Voor films die ik een volgende keer graag weer wil zien, vind ik het wel handig dan weet ik de reden waarom ik die in bezit heb gehouden. Verder is toch meer "van me afschrijven, film gezien, bericht, klaar volgende film". Een klein beetje zinnig dan want verder kijk je zo'n film toch niet meer.

Ik vind grotendeels nutteloos, maar goed heb het nou eenmaal gedaan dus ga ik er maar mee door. Het blijft allemaal vrij "op het moment". Over een week, maand denk je er toch alweer anders over, laat staan over een paar jaar. Het zijn vaak dezelfde films waar veel reacties bij staan. Het merendeel van de films op de site, kijkt bijna niemand naar.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.