• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.950 actors
  • 9.370.968 votes
Profile

Drama drama drama en nog eens drama

GMember

• 115 messages
  • 44 votes

Het valt me erg op dat veruit de meeste films drama's zijn en deze ook over het algemeen het hoogste scoren.

Ik ben een echte filmliefhebber van diverse genres maar laat juist drama daar niet tussen zitten (smaken verschillen)

Ik vind het aanbod de laatste jaren ook erg summier worden betreffende genres als actie, science fiction, fantasy en humor. Niet alleen het aanbod maar het lijkt erop dat de industrie hier ook weinig "moeite" voor doet gezien de films die uitkomen in bovenstaande genres vaak van mindere kwaliteit is als het gaat om acteerwerk en/of budget.

Ik vraag me af hoe dat komt?

Waar men vroeger juist films keek om de realiteit eens te ontsnappen door deze flink op de hak te nemen heb ik nu het idee dat men juist films wil zien van wat de realiteit daadwerkelijk kan zijn.

Wel jammer dat voor diegene het aanbod zo beperkt is momenteel.

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Ik ben zelf ook geen fan van drama's en vermijd het zoveel mogelijk, en zoals je al zegt; er is weinig budget voor nodig om een drama te maken.

De laatste jaren wordt er veel illegaal gedownload en dat zou ook een rol kunnen spelen waardoor er te weinig actie, science fiction etc. films worden gemaakt. Het levert te weinig op.

Ook de goede en bekende acteurs zijn niet de jongste meer en die worden m.i. niet vervangen door de jongere generatie en dan wordt het budget er ook niet meer op.

Al met al is het best jammer hoe het er nu voorstaat... De topfilms komen voor mij uit de eind jaren 80, 90 en 0. Daarna is het niet veel meer.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Ik snap nooit zo waarom je 'drama' als één keurig afgebakend genre zou willen zien, terwijl elke film (in meer of mindere mate) drama in zich heeft. Elke beetje interessante actie- of komediefilm heeft ergens ook een zekere dosis drama, want anders zou het maar een doodsaaie bedoening zijn. Je wil conflict, spanning, psychologische ontwikkeling, acteerprestaties en interessante personages. Ongeveer alles wat film leuk maakt.

De filosoof

• 2449 messages
  • 1664 votes

Mij valt vooral op dat Pathé en de commerciële TV-zenders met name actiefilms brengen (al dan niet in de vorm van science fiction, fantasy, etc) en de filmhuizen en de publieke TV-zenders vooral het drama-genre. Drama staat aldus voor de meer 'serieuze' films die ons een realistische spiegel willen voorhouden inzake het leven en actie c.q. de rest staat meer voor escapistisch, al dan niet testosteron-gedreven vermaak.

Overigens, het woord 'drama' betekent juist 'actie' maar dat slaat volgens mij op de toneelspelvorm (zoals de regisseur 'actie' roept als signaal dat de opname begint). Bij de oude Grieken was drama (toneelspel) ofwel komedie ofwel tragedie waarbij het verschil simpelweg is dat een komedie goed afloopt en een tragedie slecht. Wat wij komedie noemen is een vorm van tragikomedie die de Grieken saterspel noemden en in welk genre zaken belachelijk worden gemaakt, vol seks en obsceniteiten zit en er veel kan worden gelachen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Donkerwoud wrote:

Ik snap nooit zo waarom je 'drama' als één keurig afgebakend genre zou willen zien

Omdat het de discussie vereenvoudigt, zoals elke afbakening dat doet Verder is de aanwezigheid van drama niet echt anders dan de aanwezigheid van humor, spanning of actie in een film. Een grap maakt een film nog geen comedy, wat spanning maakt een film geen thriller.

Maar verder kan ik me niet echt vinden in het verhaal van GMember, er zijn nog steeds hopen pure genrefilm, als liefhebbers kan je makkelijk een heel jaar vullen zonder maar in de buurt van drama te komen. Wat je wel hebt is dat drama films vaker leentjebuur gaan spelen bij genrefilms, waarbij ze genre opzet gebruiken om daarmee een drama op te bouwen, dus als je niet goed oplet kom je als genreliefhebber wel makkelijk met typische drama films in aanraking.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Ik vind het aanbod de laatste jaren ook erg summier worden betreffende genres als actie, science fiction, fantasy en humor. Niet alleen het aanbod maar het lijkt erop dat de industrie hier ook weinig "moeite" voor doet gezien de films die uitkomen in bovenstaande genres vaak van mindere kwaliteit is als het gaat om acteerwerk en/of budget.

Gezien de budgetten die omgaan binnen Marvel Cinematic Universe, DCEU en Star Wars denk ik dat sci-fi / fantasy genre de bioscopen toch wel aardig weet te vullen.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Onderhond wrote:

dus als je niet goed oplet kom je als genreliefhebber wel makkelijk met typische drama films in aanraking.

Misschien moet er een extra Kijkwijzer-symbool komen: "Kan sporen van drama bevatten."

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Omdat het de discussie vereenvoudigt, zoals elke afbakening dat doet Verder is de aanwezigheid van drama niet echt anders dan de aanwezigheid van humor, spanning of actie in een film. Een grap maakt een film nog geen comedy, wat spanning maakt een film geen thriller.

En toch denk ik dat er (buiten experimentele films om) weinig films zullen zijn die niet ergens een dramatisch uitgangspunt hebben. Ter illustratie: 'Die Hard' (1988) is een volbloed actiefilm, maar zou toch minder leuk zijn als John McClane niet de hele film lang bij z'n familie wil zijn. Ik heb vaak het idee dat 'drama' wordt gebruikt om eigenlijk te zeggen 'van die vrouwenfilms waar ik niks mee heb'.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Bwah, gisteren Crank herzien, vind ik veel leuker dan Die Hard en die stelt dramatisch helemaal niks voor. Dead Leaves is nog zo'n film, die lacht zelf een beetje met het ontbreken van een verhaal. Teveel focus op drama vind ik eerder nefast voor genrefilms, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Verder wel eens dat het genre vaak wat negatief gebruikt wordt (in commerciële zin), anderzijds valt de meerderheid van de arthouse cinema ook wel onder drama, dus zoveel te klagen is er niet

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Onderhond wrote:

Verder wel eens dat het genre vaak wat negatief gebruikt wordt (in commerciële zin),

IMDb zet letterlijk elke genre neer dat in de film voorkomt... en is m.i. overdreven en weinig zeggend. MovieMeter hooguit twee en dat is (meer dan) genoeg.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Zodra een verhaal wordt verteld met behulp van acteurs kun je er het label 'drama' opplakken. Of het veel of weinig voorstelt, doet er niet zoveel toe. Als vervolgens typische elementen uit andere filmgenres in onvoldoende mate aanwezig zijn, is het al te gemakkelijk om het in de 'drama'-vergaarbak te gooien. Je zou het ook 'overig', 'fictie' of 'algemeen' kunnen noemen.

Ik heb zelf niet de indruk dat er de laatste jaren minder budget naar genrefilms gaat, maar ik kan het mis hebben.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Alastor wrote:

Ik heb zelf niet de indruk dat er de laatste jaren minder budget naar genrefilms gaat, maar ik kan het mis hebben.

Er is alleen meer bijgekomen nu series ook een ding zijn. Wat wel zo is, is dat fantasy (met een compleet fictieve wereld) nog niet heel erg is vertegenwoordigd. Maar volgens mij komt er nu ook een lichting films en series aan die dit gat gaan opvullen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.