- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nieuw-Zeelandse film
De Nieuw-Zeelandse film
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik heb slechts een klein aantal films uit Nieuw-Zeeland gezien (Black sheep, Eagle vs shark, The world's fastest indian en een paar van Peter Jackson), en ik wil er eigenlijk wel meer zien. Ik ben op zoek gegaan naar de belangrijkste filmprijs van het land, maar helaas, iets als Oscars of Gouden Kalveren hebben ze daar niet. Van 1986 tot en met 2003 werden er nog prijzen uitgereikt door de Guild of Film and Television Arts, maar dat was eigenlijk al een godswonder na de desastreus verlopen editie van 1987, zie The Listener Gofta Awards 1987 - Television | NZ On Screen - nzonscreen.com. Bekijk vooral het 3e clipje.
Hoe dan ook, voor tips ben ik dus aangewezen op MovieMeter. De toplijst van Nieuw-Zeeland bevat niet bijster veel titels, dus schroom niet om jullie ervaringen met Nieuw-Zeelandse films hier te delen.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1428 votes
In My Father's Den misschien? Wel al een tijdje geleden dat ik die zag, maar voor zover ik me herinner een prima prent.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb er maar 9 gezien zie ik, en dan kom ik ook voornamelijk de bekende titels tegen als ik zoek in m'n eigen stemmen.
Once Were Warriors (1994) vond ik destijds wel een bijzondere film.
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Ook maar een handvol titels gezien uit Nieuw-Zeeland. Ik vond Rain (2001) wel een aardig drama uit NZ.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Nieuw-Zeeland. Prachtig land, waardeloze filmcultuur.
Geen hoogvliegers, maar de wat eigenaardige sprookjes The Price of Milk (2000) en Woodenhead (2003) wisten een grijns op mijn gezicht te toveren. Voor de rest moet je het doen met Peter Jackson, ben ik bang.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja, beetje lastig filmland inderdaad. Roger Donaldson is van oorsprong een Nieuw-Zeelander (edit: hij is geboren in Australiƫ zie ik nu, maar begon met films maken in Nieuw Zeeland: Sleeping Dogs (1977)). Hij is net als Lee Tamahori na wat 'echte' thuisland film naar Hollywood getrokken. Naast Niki Caro en Vincent Ward en ene Peter Jackson reikt mijn kennis ook vrijwel niet. Loaded (1994) staat ook als Nieuw-Zeelands te boek, maar de gezusters Campion associeer ik toch meer met Australiƫ.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Dit is zeer zeker een aanrader: The Red House (2012)