• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.166 votes
Profile

POV-films

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Niet veel films kiezen een POV-perspectief en vaak is dat dan slechts een enkel shot. POV is dus een shot waarbij je vanuit vanuit de ogen van een karakter kijkt, zoals deze het zou zien. Deze vorm van film bevalt me, omdat alles zeer puur en persoonlijk aanvoelt.

Zelf heb ik maar drie voorbeelden, maar een substantieel gedeelte op deze manier wordt gefilmd:

Pescuit Sportiv (2007)

Le Scaphandre et le Papillon (2007)

Enter the Void (2009)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Telt The Blair Witch Project (1999) ook denk je?

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Niet helemaal. Doordat een personage zelf de camera vasthoudt, is het eindresultaat wel vergelijkbaar (tenminste in zoverre dat ook op ooghoogte is), maar strikt genomen bedoel ik voorbeelden waarbij een personage niet zelf met een camera filmt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Oh ok, ik snap wat je bedoelt.

Via Wikipedia vond ik deze titel: Maniac (2012)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Russkiy Kovcheg (2002) is weer een verhaal apart...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Volgens mij was Lady in the Lake (1947) de eerste POV-film.

Geheel (eenmaal een spiegelscène). Noé wordt in de thread zelfs meerdere malen genoemd, omdat deze film een inspiratiebron zou zijn geweest.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

Oh ok, ik snap wat je bedoelt.

Via Wikipedia vond ik deze titel: Maniac (2012)

Veel horrors (slashers) ma(a)k(t)en gebruik van POV. De eerste was dacht ik Black Christmas (1974), waarin je in de 1e scène meteen ''met de moordenaar mee naar het huis vol slachtoffers sluipt''.

Verder las ik net dat er in deze een paar van die scènes zitten: Las Flores del Vicio (1979).

En bevat Requiem for a Dream (2000) ze ook niet? Ben ik even niet zeker van...

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Ook wel wat giallo's maken er gebruik van , dacht ik.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Dit vind ik altijd erg fijn. Lady in the Lake gaat in ieder geval op de lijst. Volgens mij komt dit vaak voor in Giallo en slasher-films, niet? Jammer genoeg heb ik daar nog maar weinig van gezien. Toch even wat titels proberen te herinneren:

Cosa Avete Fatto a Solange? (1972)

Blow Out (1981)

Murder à la Mod (1968) (edit: deze weet ik niet meer zeker, wel geweldig gespeel met de camera!)

Halloween (1978)

Misschien kom ik later op nog wat andere, vooral Japanse, films met mooi POV gebruik.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

@ giallo's: absoluut!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Black Christmas was sowieso niet de eerste aangezien Cosa Avete Fatto a Solange? dat al deed

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Qua slashers dan.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Niet goed gelezen, maar die scènes in Cosa Avete.. zijn net wel erg slasher-achtig, waar je ook vanuit de moordenaar een woning binnenloopt

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

De twee genres hebben van natuurlijk alles gemeen, zoals ook meestal het flinke aantal dodelijke slachtoffers, of het tonen van flink wat vrouwelijk schoon (al dan niet naakt). Maar giallo en slasher worden toch altijd apart vermeld, ik neem aan vooral vanwege het voor de hand liggende verschil: Italiaanse grotestadssetting vs. Amerikaanse (kleine stads) highschoolsetting.

david bohm

• 3074 messages
  • 3439 votes

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Gaaf zeg, die gaat zeker op de lijst

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Er zijn wel duizenden titels te noemen waar een regisseur POV-shot(s) gebruikt maar als het om langspelers gaat dan zijn alle titels volgens mij wel zo'n beetje genoemd.

Een poging: Cidade de Deus (Fernando Meirelles en Kátia Lund), Fight Club (David Fincher), 25 Watts (Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll), Silver Linings Playbook (David O. Russell), Låt den Rätte Komma In (Tomas Alfredson), Where the Wild Things Are (Spike Jonze), Historias Que So Existem Quando Lembradas (Júlia Murat), 12 (Nikita Mikhalkov), Doom (Andrzej Bartkowiak), The Amazing Spider-Man (Marc Webb) et cetera. Had bij die laatste titel gehoopt dat ze veel meer met POV-shots zouden experimenteren in 3D maar het eindresultaat viel me toch wat tegen.

Van de laatste tijd vond ik vooral het Iraanse Yek Khanévadéh-e Mohtaram / A Respectable Family positief eruit springen. Regisseur Massoud Bakhshi begint met een minutenlange POV-shot van een man die langzaamaan ontvoerd wordt...

In het werk van Hitchcock en Hitchcock² (c.q. Palma) kun je het ook regelmatig vinden. En met het Found footage-genre kun je ook in principe alle kanten op. Wordt hier te snel afgeschreven vind ik.

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

Meneer Bungel wrote:

En bevat Requiem for a Dream (2000) ze ook niet? Ben ik even niet zeker van...

Bedoel je dat shot van Jennifer Connelly:

(afbeelding)

Is volgens mij geen POV want de camera is heel de tijd op haar gericht. Wel een erg cool shot

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Zou goed kunnen dat ik daaraan dacht, ja.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Found footage is per definitie niet POV, althans niet direct

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ik gooi er ook maar eens een titel in

heel kenmerkend en toepasselijk gebruik van POV in Doom (2005)

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Gebaseerd op die ene game?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

yup, vandaar kenmerkend en toepasselijk

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Wou ik zoeken voor POV in films via Google...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

EW101 wrote:

Wou ik zoeken voor POV in films via Google...

Wiki noemt als oudere films ook nog Napoléon (1927) en Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931).

In Westworld (1973) herinner ik me nu ook een interessante POV van een robot.

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Hoe zit het nu met Peeping Tom (1960) of geldt die niet echt?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Jep, in mijn ogen wel. Het is niet voor niets een karakterstudie met als hoofdthema voyeurisme.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

McSavah wrote:

Found footage is per definitie niet POV, althans niet direct

Dus Zusje (Robert Jan Westdijk) is ook niet tegestaan?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Voor de Filmliefhebbers die geïnteresseerd zijn in de wisselwerking van POV-shots en long shots in horrorfilms die zouden Mama (Andrés Muschietti) eens moeten checken.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

L'Uccello dalle Piume di Cristallo (1970) heeft ook een aantal hele toffe POV-shots.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.