- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Taiwanese fantasy
Taiwanese fantasy
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Misschien iets te veel een niche, omdat ook in HK en de rest van Zuid-Oost Azie vergelijkbare fantasy producties gemaakt werden... maar Taiwan lijkt de plek waar veel in dit genre gedaan werd waarbij wilde fantasy en lage budgetten de meest vreemde én meest obscure titels opleverde.
Als ik in de zoekmachine kijk welke films hier te vinden zijn die mijn stem hebben, dan zie ik ook dat ik bij de meeste als enige heb gestemd, dus dat is nog een reden om er wat meer aandacht aan te besteden!
mijn score lijstje op MM:
Xin An Ping Zhui Xiang Qu (1982) 1,5*
San Da Ming Bu Hui Jing Shi (1983) 1,5*
Gong Fen Bing Tuan (1982) 2,5*
Phoenix (1983) 2,5*
Shen Jian Dong Shan He (1981) 3,5*
Ik ben dus bang dat er niet heel veel mensen hier zullen zijn die hier echt warm voor lopen, maar goed, ik verspreid graag wat kennis over nog onbekende cinema, vooral dat wat onder de noemer "mondo macabro" of "world weird" besproken wordt op verscheidene Internet fora.
Wat betreft de wuxia films (Gu Long was een populaire en dus veel verfilmde schrijver in dit genre) is er altijd een grote interactie geweest met series op tv, vandaar dat sommige verhalen echt totaal niet op zichzelf te volgen zijn (al helemaal niet als ze gedubt en versneden in de Internationale video-markt verschenen). Daar schiet mijn kennis dus ook zeker tekort
We kunnen het hieronder wel nog gaan hebben over verschillende Aziatische mythologien. bijvoorbeelde het Japanse "peach boy" Momotar? - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org waar ik ook nog wat Taiwanese films over gezien heb die nog niet op MM staan en uiteraard draken en andere reuzen monsters die in heel Zuid-Oost Azie, en dus ook in Taiwan, populair waren/zijn!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ben eens heel diep mijn archieven ingedoken... was ook wel nodig want ik heb filmlijsten bijgehouden van 1996 tot 2004 en daarna weer vanaf 2010, maar daartussen hield ik alleen wat ik in de bios zag goed bij en begon ik ook hier te stemmen, waarbij toevoegen van films die hier nog niet te vinden waren nog wel eens achterwege bleef... maar ik heb ze gevonden!
Ergens in 2009 zag ik een serie films rond de peachboy mythe en/of tomboy actrice Hsiao-Lao Lin. In de paar aantekeningen die ik heb gemaakt ben ik over het algemeen positief over de fantasy elementen inclusief animatie en andere funky effecten, maar negatief over de opvallend aanwezige poep-en-pies humor van de kinderachtige Chinese variant.
Xing tao tai lang (1984) - IMDb the child of peach 3*
Qu mo tong (1986) - IMDb Magic of Spell (child of peach 2) 3*
Ling huan tong zi (1986) - IMDb Kung Fu Wonderchild 3*
Yong chuang jiang wu (1986) - IMDb A Heroic fight 3*
Feng huang wang zi (1989) - IMDb Magic warriors 3,5*
Xin shi er sheng xiao (1990) - IMDb Twelve Animals 3*
child of peach

magic of spell

volgens mijn aantekeningen moet er ook een Ginseng King karakter in deze film zitten, maar daar kon ik zo gauw geen screenshot van vinden. Zie ook deze film: Ginseng King (1989)
kungfu wonderchild

heroic fight

magic warriors

twelve animals

Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Leuk, beavis!
(keep 'em coming, met andere woorden
)
Een paar vraagjes: ik zie alleen titels uit de jaren '80, was er niets in die richting vóór (of na) die tijd? Door welke stromingen is het in dat geval beïnvloed, en welke stromingen heeft het zelf mogelijk beïnvloed? Heeft het 'grote' Hollywood hier bv. nog een voorbeeld aan genomen, of helemaal niet?
En, de belangrijkste vraag, hoe komt de gemiddelde MM-er het makkelijkst aan deze filmvreugde?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
er zijn ook nog oudere peachboy films die ik nog niet heb gezien zoals Fei long wang zi po qun yao (1970) - IMDb The Magic Sword of Watari

bij het laatste screenshot denk ik dat ik deze toch misschien ook wel gezien heb... maar soms lijken ze heel erg op elkaar en/of recyclen ze complete scenes uit oudere films... een van de redenen om toch maar weer alles netjes in lijsten bij te houden op een gegeven moment 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
begin jaren 80 (veel neon en animatie effecten maar nog vóór CGI) waren wel de hoogtij dagen van dit type fantasy-films naar mijn mening...de cheesy variant dus... maar heb ook een voorkeur voor die tijd door jeugd-favorieten als Conan the Barbarian en Big Trouble in Little China. Voordat LOTR kwam was Willow eigenlijk de laatste goede fantasy film... de eerste film waar CGI-morphing werd gebruikt en wellicht daarom het eind punt van een tijdperk / de jaren 80...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
veel hiervan is destijd uitgegeven op VCD en VHS... helaas worden dit soort werkjes terplaatse volgens mij niet goed bewaard en heeft het meeste het DVD tijdperk niet gehaald (geld helaas ook voor Indonesische horror en fantasy uit die tijd... daar werden veel films gemaakt gebasseert op de legende van de Nyai Roro Kidul - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org zoals deze Nyi Blorong (1982) of Petualangan Cinta Nyi Blorong (1986) ) dus de verkrijgbaarheid is nu deels afhankelijk van fans die kopies van hun exemplaren delen met andere fans...
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
kan nog steeds niet slapen, dus gooi er nog maar een paar in om het af te leren
blijven toch ook leuke screenshots...
Legend of Mother Goddess Tian hou chuan (1975) - IMDb

Young flying hero (1970)

The Boy And A Magic Box (1975)

The Phantom Madam Peach Blossom (1975)
The Phantom Madam Peach Blossom (1975) - hkmdb.com

The Legend Of Eight Knights (1980)
The Legend of Eight Knights (1980) - hkmdb.com

little hero Zhu Ge Si Lang da dou shuang jia mian (1978) - IMDb

The dwarf sorcerer (1974)

Tsu Hong Wu (1971)
Tsu Hong Wu (1971) - hkmdb.com

hoewel ultra-obscuur zijn beelden hieruit wel meerdere malen gere-cycled in latere films zoals
de sequel: Sea God And Ghosts (1977)
Sea God And Ghosts (1977) - hkmdb.com

Monster From The Sea (1974)
Monster from the Sea (1974) - hkmdb.com
The Saviour Monk (1975)
The Saviour Monk (1975) - hkmdb.com

The Fairy and the Devil (1982)
The Fairy and the Devil (1982) - hkmdb.com

beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
War God (1976, Guan Yu)

Guan Yu - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org vs Aliens!!

The Merciful Buddha A mi de dao (1979) - IMDb

When all hell broke loose (1974)

Devil Fighter (1969 )

geen screenshots van te vinden zo zeldzaam, misschien verloren dus ook

Monkey War Sun Wu Kong dai zhan fei ren kuo (1985) - IMDb

beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
En met die laatste film komen we dan eindelijk uit bij de grootste Chinese legende, bron voor vele fantasy films, Journey to the West - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org met Monkey / Monkey King als beroemde hoofd karakter.
De bekendste komen uit HK uit de Shaw bros studio, maar de volgende (ook Shaw bros) lijkt in Taiwan te zijn gemaakt
The Fantastic Magic Baby Hong hai er (1975) - IMDb

Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ergens in 2009 zag ik een serie films rond de peachboy mythe en/of tomboy actrice Hsiao-Lao Lin. In de paar aantekeningen die ik heb gemaakt ben ik over het algemeen positief over de fantasy elementen inclusief animatie en andere funky effecten, maar negatief over de opvallend aanwezige poep-en-pies humor van de kinderachtige Chinese variant.
Lijkt me dat hier wel de Japanse invloed op Taiwan in doorschemert, want volgens mij is de peach-boy legende (Momotaro) vooral een Japanse aangelegenheid.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Zoals eerder gezegd werden dit soort films gemaakt van de Fillipijnen tot Zuid-Korea, om maar eens twee landen te noemen waar je het misschien niet van verwacht, maar toch is het wel interessant om juist ook de Japanse invloed zo sterk terug te zien bij sommige van deze films. Taiwan is tenslotte lang Japans geweest...
Maar daar waar het fantasy en monsters betreft had Japan gewoon ook een leidende rol in de regio door het pioniers werk van Eiji Tsuburaya - IMDb
quote:
Eiji Tsuburaya ranks alongside Willis H. O'Brien and Ray Harryhausen as one of the great visionary SFX masters of twentieth century fantasy cinema. Best remembered as the amazing special effects genius behind the "Godzilla" series of monster films commencing in 1954, he also contributed effects to a host of other Japanase monster / fantasy / science fiction / drama / propaganda films for over four decades.
mensen van zijn team waren ook zeker in Taiwan actief
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Zo even door de plaatjes heenkijkend zie je toch ook best veel van Ishirô Honda en soortgenoten terug (een film als The Mysterians bijvoorbeeld).