- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Lege films
Lege films
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Ik ben op zoek naar 'lege films'. Films die een gevoel van leegte oproepen en die dit ook cinematografisch ondersteunen.
Een voorbeeld dat ik zelf kan geven is Seul Contre Tous van Gaspar Noé.
Noé gebruikt veel statische lange shots met troosteloze omgevingen. Doelloosheid, eenzaamheid, verwarring en frustratie staan centraal.
Iemand nog goede tips in dezelfde lijn?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
En voor de rest natuurlijk post-apocalyptische films.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Je zou Poruno Sutâ van Toyoda een keertje kunnen proberen. Qua nihilisme (als het dat is wat je zoekt) toch één van de betere.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Nothing nog niet gezien. Ik vond Cube en Cypher wel leuk, dit lijkt wel iets compleet anders. Ik zoek hem eens op.
Poruno Sutâ ook nog niet gezien. Toyoda is wel geniaal, ben ook benieuwd hoe hij zijn debuut is, maar ik verwacht de leegheid met name te merken binnen het verhaal en de thematiek.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is leegte verbeeld door cinematografie (en mogelijk ook sound design). Ik ben nu bezig met een concept voor een film waarin iemand zijn leven als zinloos ervaart. Ik was op zoek naar voorbeelden die dit gevoel wisten te verbeelden binnen een stedelijke omgeving.
Deze leegte wordt zeker verbeeld bij Valhalla Rising en Tenshi no Tamago. Echter bereiken deze films dit meer in een wilde exterieure setting.
Een mogelijke voorbeeld waarbij ik dit gevoel wel ervaar is bij het openingsshot van Le Conseguenze dell'Amore.

Nog een voorbeeld dat ik kan geven is Den Brysomme Mannen.
Ik denk een simpel stijlelement waarbij leegte wordt verbeeld desaturatie is. De kleuren zijn allemaal heel flets waardoor beeldend een saaiheid en leegheid wordt gecreëerd. Ook denk ik dat statische shots met langzaam tempo dit gevoel tewerkstellen.
Misschien dat ik nu wat duidelijker ben in waar ik naar op zoek ben...?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De films van Ágnes Kocsis:
Pál Adrienn (2010) (still)

Het gedeelte met Sean Penn in The Tree of Life (2011)