- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Wanneer spelen jullie favoriete films zich af?
Wanneer spelen jullie favoriete films zich af?
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Blijkt uit jullie favoriete films een voorkeur voor een bepaalde periode?
De films uit mijn top tien dateren allemaal van de laatste vijftien jaar en spelen zich op Dazed and confused na (jaren 70) ook allemaal in dezelfde tijd af, dus daar valt weinig uit af te leiden.
Hoewel ik niet bijzonder veel heb met de jaren 70 is het tijdsbeeld in Dazed and confused vreemd genoeg wel één van de redenen waarom ik het zo'n goede film vind. Waarschijnlijk omdat ik het geloof (goed uitgevoerd) en het nostalgie voedt. Als het zich tien jaar eerder of later had afgespeeld zou ik vermoedelijk hetzelfde ervaren.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Als ik kijk naar mijn topnoteringen spelen wel veel films zich af in de jaren 30-50 van de V.S., een tijd dat mannen nog hoeden droegen en goed gekleed gingen en vrouwen nog weinig ordinair over straat paradeerden, waarin nog geen tatoeage's lichamen mismaakten en tieners nog zonder smartphone door het leven gingen, waarin waarden en normen nog overeind leken te staan, waarin het gezinsleven centraal was en alle dromen voor de toekomst niet al als een ballon waren lek geprikt.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
De films uit mijn top tien dateren allemaal van de laatste vijftien jaar en spelen zich op Dazed and confused na (jaren 70) ook allemaal in dezelfde tijd af
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Als ik kijk naar mijn topnoteringen spelen wel veel films zich af in de jaren 30-50 van de V.S., een tijd dat mannen nog hoeden droegen en goed gekleed gingen en vrouwen nog weinig ordinair over straat paradeerden, waarin nog geen tatoeage's lichamen mismaakten en tieners nog zonder smartphone door het leven gingen, waarin waarden en normen nog overeind leken te staan, waarin het gezinsleven centraal was en alle dromen voor de toekomst niet al als een ballon waren lek geprikt.
Dat vind ik inderdaad ook wel het aantrekkelijke aan die oude films. De andere kant is weer de zichtbare armoede, taboes, klassenverschil, bekrompenheid, gedateerde (kinderachtige/flauwe) humor....
Toen ik in 2008 op de site kwam had ik een enorme afkeer van recentere films. Dat is nu bijgesteld. De jaren '40 en '70 scoren vaak het minst. De andere decennia vanaf de jaren '30 zijn redelijk op hetzelfde niveau.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Grappige vraag. Kijkend naar mijn top 10 spelen de films zich af in:
- minstens 1 eeuw geleden: 2 films
- jaren '40: 2 films
- jaren '70: 1 film
- het heden/deze eeuw: 4 films
- in de toekomst (2041): 1 film
Productiejaar is overigens van al deze films vrij recent, oudste stamt uit 2002, en 7 zijn minder dan 5 jaar oud.