- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je favoriete onderwerp voor een film
Je favoriete onderwerp voor een film
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Iedereen heeft wel een lievelings-genre, maar ik ben meer benieuwd naar wat je favoriete onderwerp voor een film is. Liefde, seriemoordenaars, grote veldslagen, mindfuckers, wraak etc. etc. Je leest toch vaak even op mm waar een film over gaat of op de achterkant van een dvd en wat is voor jou dan vaak de beweegreden om juist deze te kijken/aan te schaffen?
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Criminologie.
Serialkillers zie ik toch altijd wel graag. Psychologische aspect er achter dan met name. Of serialkillers die mindfucken, nog beter.
Als ik een soortgelijke film of serie tegenkom, wil ik het toch altijd graag zien.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Waar is die fascinatie ooit uit ontstaan dan Eline? Vind ik altijd interessant om te horen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Weet niet echt wanneer en hoe het begon. Keek als kind zijnde al graag naar politieseries. Baantjer, Flikken, Blauw blauw, Grijpstra & De Gier, Witse, Tatort, Commissaris Rex, Derrick, Alarm für Cobra 11...
De laatste jaren voornamelijk Criminal Minds, CSI: Crime Scene Investigation, Law & Order: Criminal Intent / Law and Order Special Victims Unit. Ben er altijd geinteresseerd in gebleven.
Het hoe en wat van misdrijven, de motieven van de daders, de werkwijze, hoe de politie te werk gaat, hoe het in gevangenissen werkt, hoe criminelen met elkaar omgaan, ik wil alles zien en leren.
Wou vroeger zelf criminologie studeren, maar het is er nooit van gekomen. Ergens blijft het toch kriebelen. Het is fascinerend. Ook die reportages á la 'Moordwijven' en 'Van God Los' weten me aan de buis gekluisterd te houden, ontzettend interessant.
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Films waarin familiebanden (ouder-kind, zussen) of opmerkelijke vriendschappen (jong-oud, tegengestelde karakters) een zeer belangrijke rol spelen.
Films waarin realiteit en fantasie in elkaar over lopen (dit kan letterlijk zijn, maar het kan ook de "state of mind"' van het hoofdpersonage verbeelden.
Films over mensen aan de zelfkant van de samenleving, die om wat voor reden dan ook een beetje buiten de boot vallen of zich erg verzetten tegen de gevestigde orde.
Films waarin psychologische conflicten centraal staan (dit kan innerlijk zijn maar ook psychologische machtsspelletjes met anderen)
Verder hebben films met sneeuw/winterse landschappen vaak een magische aantrekkingskracht op me, al is dit meer de setting dan het onderwerp in zo'n geval.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ze klinken misschien wat vaag, want sommige vind ik moeilijk te omschrijven.
Coming of age/opgroeien/volwassen worden
De verbinding tussen persoonlijke ervaringen en algemene waarheden (een kosmisch geheel, niet op een religieuze manier) /het leven van mensen als onderdeel van een groot geheel en ook de invloed die een gebeurtenis kan hebben op allerlei andere zaken
Het kwaad (en of het bestaat)/de grens tussen goed en kwaad (maar dan niet op een fantasy-manier)
Verwerking van verdriet/rouwverwerking
Poëzie van het alledaagse of juist het alledaagse in een extreme situatie
Eenzaamheid/ onderlinge verhoudingen tussen mensen (en de onvolmaaktheid ervan)
Ook meer setting misschien: Films waarin de stad waarin de film zich afspeelt een belangrijke rol speelt. Helemaal als je de stad ook/vooral 's nachts ziet.
Ik merk dat dit thema's zijn de me bovengemiddeld fascineren of ontroeren. Al zijn er ook films met deze thema's die ik helemaal niks vind natuurlijk en prachtige films die over hele andere dingen gaan.
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Ze klinken misschien wat vaag, want sommige vind ik moeilijk te omschrijven.
Poëzie van het alledaagse of juist het alledaagse in een extreme situatie
Nee hoor, juist erg mooi/treffend omschreven 
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
* Veldslagen (zowel realistisch als fantasie)
enkele voorbeelden zijn de Slag om Minas Tirith (The Lord of the Rings),
de Slag om Arnhem (A Bridge Too Far) en grond- en ruimtegevechten wat in Star War
voorkomt.
* Wraakactie; bijv. Man on Fire en Faster
* Komische avonturen; een uit de hand gelopen feest of reis. The Hangover, Due Date, Old
School, Road Trip, etc.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Net als Minotaurus vind ik films met grote veldslagen geweldig. Epossen doen het bijna altijd goed bij me. Misschien komt het door de heldhaftigheid zonder hier iets voor terug te vragen van de hoofdpersonen. Leiders waar tegenop wordt gezien en de grote peptalk voor er een strijd wordt ingegaan door de leider geeft altijd kippenvel.
Verder doet vriendschap tussen de hoofdpersonen het altijd goed. De indiaan en Nicholson in OFOTCC bijvoorbeeld, waar zonder echt veel woorden toch een soort van bijzondere band ontstaat vind ik erg mooi.
Het Romeinse rijk en de 2e WO zijn ook onderwerpen waar ik graag zoveel mogelijk films van heb gezien. Kan er nog steeds niet bij met mijn verstand wat mensen elkaar aan kunnen doen en een film kan de meest gruwelijke zaken toch ietwat gefilterd overbrengen, waardoor je soms ook wat kleine lichtpuntjes opvallen.
De mens als wezen op zich met alle emoties goed en slecht vind ik reuze-interessant.
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Naast Romeinse films, zijn Griekse avonturenfilms ook geweldig; Clash of the Titans (beide films), 300, Jason and the Argonauts (originele beter), The Odyssey, etc.
Dat als thema is verbluffend, denk dus aan de sfeer, decors, outfits, personages en helden en meer.
Komedie met 2 personages die gedwongen met elkaar moeten samenwerken en steeds betere vrienden worden is ook altijd leuk (Rush Hour, Shanghai-films).
En een andere onderwerp komt toch van de Amasia-hoek; Qing/Ming-dynasty tijdens oorlogen, verraad, liefde & corruptie. Enkele toppers zijn Ip Man, Hero, Warlords, Fearless, House of Flying Daggers en meer...
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Coming of Age: al is het maar omdat je jezelf erin herkent. En dit is ook in veel soorten films te verfilmen, van komedie tot horror en het is van alle jaren en alle landen.
Verder veel interesses, weinig verhalen die me bij voorbaat totaal niet interesseren.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Waar ik echt blij van wordt is van een slasher met een stel domme tieners en een serial killer die ze één voor één allemaal afmaakt. Kan echt genieten van zo'n film. Gewoon niet nadenken en kijken.
Verder vind ik ook romantische drama's erg mooi, vooral als ze gaan over één liefde waar het hoofdpersonage zijn/haar gehele leven al voor vecht. Helaas kom ik die niet heel veel tegen. Je moet denken aan films als The Notebook, The Lost Valentine, maar ook bijvoorbeeld Hachi (onvoorwaardelijke liefde van een hond naar zijn baasje toe).
edit:
Wat ik ook enorm interessant vind is als een verhaal de kant van de badguy vooral laat zien. Vind het enorm interessant (en zelfs een beetje raar) hoe ik soms tóch nog medelijden kan hebben met mensen die verschrikkelijke dingen heeft gedaan. Zulke films maken dan ook behoorlijk wat in me los. Beste voorbeeld is de pedofiel uit Little Children.
ace leader
-
- 3343 messages
- 0 votes
Rechtzaken, seriemoordenaars, coming of age, martial arts/gevechten, Marvel Comics verfilmingen....
Sergio Leone
-
- 4404 messages
- 3089 votes
Films waarin het verhaal niet echt/ per se een begin-en eindpunt bezit en dat dus eigenlijk (liefst op een tragikomische manier) een periode uit het leven weergeeft (American Beauty, What's Eating Gilbert Grape, Crash,..).
Ook films waarin (een van) de hoofdperso(o)n(en) een dubbel rolletje speelt. Ik denk aan Donnie Brasco, the Departed, Lucky Number Slevin en zelfs ook (maar lang niet aan alle) superheldfilms.
En tot slot kunnen ook enkele historische onderwerpen mij boeien. Het Amerika uit de 19e eeuw (de spoorwegrevolutie en de burgeroorlog, bv) vind ik razend interessant. Ook een Aziatisch epos a la The Warlords kan me altijd boeien.
Justinvdk
-
- 264 messages
- 2198 votes
Ik kijk altijd wel graag naar films waar de maffia een rol speelt. The Godfather trilogie, Goodfellas, of een Donnie Brasco.
Verder boeit de oorlog bij altijd, zowel WOI, WOII als Vietnam.
En films met een serie moordenaar of een psychopaat vind ik ook altijd erg interessant.
daxclusive
-
- 2560 messages
- 2409 votes
Ik ben dol op films die zich afspelen in een schoolgebouw of te maken hebben met de maffia. Ik kijk ook graag naar vechtfilms, oorlogsfilms, waargebeurde verhalen, sterke horrorfilms of een leuke animatiefilm met als voorbeeld: Ice Age (Gewoon leuk gemaakt, mooi gemaakt en nog eens grappig en boeiend ook)!
ASRoma1927
-
- 49 messages
- 2178 votes
Geschiedenis films (vooral over de Sovjet-Unie, de tweede Wereldoorlog en de Vietnam oorlog)
Misdaadfilms (vooral uit Azië)
Rechtbank films
Horror (vooral over zombies)
Virginiaauroa
-
- 13 messages
- 6 votes
Ik ben helemaal verslaafd aan Horror films ik kan er echt geen genoeg van krijgen elke maand kijk ik wel of er een nieuwe Horror film is uit gekomen.. Hoe meer bloed en geweldig hoe beter ik hem vind.
Mijn 2de keuze is oorlog films op ik wil me eigen altijd verdiepen in het verleden omdat ik meer wil weten over hoe die mensen het hebben mee gemaakt.
mijn 3de keuze is vampier films het is niet echt een genre maar ik ben er verslaafd aan!!