• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.103 votes
Profile

Nederlands Film Festival - NFF

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Malick wrote:

Doreen Boonekamp is een heldin! *KLIK*

Al merk ik vaak ook dat dat soort films een beperkte release krijgen. Voor Supernova ging ik toen naar Amsterdam toe, maar voor iemand die af en toe gewoon een Nederlands product wil zien is dat simpelweg teveel moeite.

Overigens, die laatste opmerking slaat wel een beetje de plank mis, dat men zo jong is als men van de Filmschool komt en daardoor geen onderscheidende cinema kan maken. Allicht, maar speelt puur talent niet een veel grotere rol? Niet dat je dat moet eisen, want van zovelen daarvan bestaan er niet, zeker niet in een klein land als de onze, maar toch.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Ik vind het maar een zwak stukje eerlijk gezegd. Komt op mij erg huilie huilie over. Sowieso lijkt de filmindustrie in het algemeen altijd wel de schuld te geven aan alles en iedereen. De schuld wordt nooit bij zichzelf gezocht.

Ik blijf erbij dat de Nederlandse filmindustrie vooral aan de marketing moet werken wil het meer bezoekers aantrekken. Vraag de gemiddelde Nederlander (die je toch naar de bios moet lokken om centjes te verdienen) naar zijn mening over 'de Nederlandse film' en hij zegt 'slecht'. Vraag zijn mening over arthouse/filmhuizen en hij zegt 'die zielige figuren die een filmpje kijken onder het genot van een glas wijn en een sigaar'.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Malick wrote:

Doreen Boonekamp is een heldin! *KLIK*

Een vreemd argument tegen de arthouse film die hier naar voren komt is kennelijk de suggestie dat het iets van deze tijd is dat ze niet veel publiek trekken. Ik heb niet de indruk dat er op dit gebied veel verandert is. Zo'n arthouse-light als Jagten heeft altijd wel een publiek gehad geloof ik, maar je maakt mij niet wijs dat een minder toegankelijke film als Supernova (die hier als voorbeeld van een flop wordt genoemd) 5, 10 of 30 jaar geleden wel een kaskraker zou zijn geweest. Gestileerde sfeerimpressies met moeilijk begrijpbare personages die weigeren op een herkenbare manier te communiceren zijn volgens mij nooit het materiaal voor (arthouse)blockbusters geweest.

Iets anders: was Hemel Op Aarde ook een flop in Limburg? Ik kom uit die provincie (waar ie geloof ik ook eerder uit kwam) en daar is de film volop gepromoot en er waren weinig films dit jaar waarvan ik zoveel mensen sprak dat ze er geweest waren. Juist dan vaak ook mensen die niet snel naar de bios gaan. Persoonlijk ga ik nog liever naar de tandarts dan naar die film en de positieve reacties hebben juist al mijn angsten ervoor bevestigd (kort gezegd: het klinkt overdadig nostalgisch en extreem sentimenteel), maar dat terzijde.

Ik heb van de grote nominaties alleen Aanmodderfakker gezien en dat was ook meteen één van de betere Nederlandse films die ik al ken. Hij had ook een goede balans tussen entertainment en een eigen visie. Het is minder "arty" dan De Ontmaagding van Eva van End en tegelijkertijd voelde het creatiever aan. Die nominaties voor production design en muziek zijn ook gewoon echt terecht, terwijl het niet het type film is waarbij je dat zou verwachten. Ik weet niet op welke schaal dit een release krijgt en of het als commerciële of als arthouse film gereleased en gepromoot wordt, maar ik zie hier wel een succesje in met de juiste marketing.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

01. Klopt, Supernova is bijvoorbeeld in Limburg geen enkele keer vertoond geweest. En in het rest van het land ook niet op veel plaatsen. Dan krijg je van dit soort lage bezoekerscijfers. Opvallend dat de Nederlandse filmpers hierover begint te klagen. Is dit überhaupt hun taak? En er wordt ook weinig echt onderzoek verricht. Zie bijvoorbeeld de reactie van Alex Pitstra. Of check die derde alinea van onder uit dit artikel. In België hebben films als Drift (Benny Vandendriessche) of I'm the Same, I'm Another (Caroline Strubbe) niet eens een distributeur. Durven ze hun handen niet aan te branden. Het gaat meestal onder eigen uitbreng van de regisseur of de producent.

Zie ook deze site vol met hele bijzondere Belgische films / documentaires die in België niet of nauwelijks zijn uitgebracht.

02. Genoeg jong talent. Check nieuw werk van Eché Janga én Peter Hoogendoorn maar eens.

03. Zeg Lefgozer, het mag ook eens vanuit de mens zelf komen. Of niet?

04. Je eerst punt is helemaal correct. Een regisseur als Adriaan Ditvoorst trok nog geen duizend bezoekers maar wordt nu als één van de grootste Nederlandse regisseurs gezien. Zeker in het arthouse-segment. En de publieksfilm lag twintig jaar geleden op sterven na dood.

05. Ze hadden volgens mij wel meer verwacht van Hemel Op Aarde maar Limburg is een hele moeilijke provincie. Wij zijn de enige mensen die niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in de Nederlandse film en in vergelijking met andere provincies gaan we ook niet zo vaak naar de bioscoop. Laat staan Filmhuis.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Malick wrote:

03. Zeg Lefgozer, het mag ook eens vanuit de mens zelf komen. Of niet?

Jazeker. Dat vind ik ook. Maar helaas is de mens een kuddedier en zal dus pas naar het filmhuis gaan als de anderen dit ook doen (als er één schaap over de dam is...). Dit kan onder andere bereikt worden door marketing. De algehele opinie van Bep op de hoek moet veranderd worden, vooral over 'dat enge kakkineuze filmhuis'. Zeker in deze tijden van binge watching zouden er in potentie toch genoeg potentiële kaartjeskopers moeten zijn.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Als aanvulling op die cijfers, dat iemand riep dat die films ook op festivals in het buitenland te zijn, dat klopt wel (om maar een recent bericht te nemen). Het is wel fair die dan mee te tellen, al zal het totale aantal nog niet direct de handen op elkaar krijgen.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Goed stukje. Ik snap er ook weinig van. Het lijkt nu meer op promotie voor Aanmodderfakker dan dat het echte prijzen zijn. Zou zowat gaan denken dat de awards gekocht zijn. Wat zou ik toch graag de marketing voor het NFF of de Nederlandse filmindustrie willen verzorgen, want in mijn ogen doen ze zowat alles fout (zo niet alles).

cordiacovens

• 1526 messages
  • 1447 votes

Ik ook, stukje was ook in 10 minuten klaar. Teveel frustratie

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

cordiacovens

Ik ben het er veel minder mee eens eerlijk gezegd. Vooral je belangrijkste argument, dat de prijzen alleen een promotie voor Aanmodderfakker is geweest is gewoon onzin. Verreweg het meest wordt de Gouden Kalf uitgedeeld aan een film die al in de bioscoop is geweest. Dit is een zeldzame uitzondering, zover ik weet omdat de jury het gewoon de beste film vond (ik zag hem en vond het een uitschieter onder de Nederlandse films). In welk opzicht verandert er iets of het publiek de winnaar al gezien heeft? Klaag je ook steen en been bij Cannes dat ze jaar na jaar weer iets zien dat later pas uitgebracht wordt? Heeft de Gouden Palm ook minder glans? Was The Hurt Locker een matige winnaar bij de Oscars omdat hij nauwelijks bezoekers trok? Ik weet niet wat het punt van dit argument is.

Verder zie ik niet in wat het uitmaakt wanneer een film uitkomt, zolang er maar een consistente afbakening is. Ja, het NFF gebruikt, net als Cannes en vele andere festivals, alleen de films die draaien op hun festival, maar ze draaien daar over het algemeen gewoon ook iedere Nederlandse film die een release heeft gehad in het jaar. Dus gewoon iedere film die van ruwweg eind september tot eind september van het jaar daarna gedraaid heeft komt in aanmerking, plus de premièrefilms. Of het nu januari of september is maakt dan weinig uit. De timing voor de prijs is nu goed omdat het in een week valt dat de Nederlandse film extra in de aandacht staat en dus meer mensen er aan denken. In januari is iedereen veel meer bezig met welke Hollywoodfilms de Oscars gaan pakken. En de jury heeft neem ik aan gewoon alle genomineerden kunnen zien en dus een, neem ik aan, eerlijk oordeel kunnen vellen.

Dat de Nederlandse film misschien anders gepromoot kan worden zal vast (al zijn er jaarlijks wel een aantal hits, hoewel niet echt in de arthouse-sector), maar ik denk niet dat er aan het imago van de Gouden Kalf er veel aan zal bijdragen. Buiten de Oscars om hebben prijzen niet zo heel veel zeggingskracht bij het grote publiek (en de gemiddelde voorbijganger op straat zal je waarschijnlijk ook niet meer kunnen vertellen wie er dit jaar nog de Oscar voor Beste Film won). De Gouden Kalf is net als iedere prijs nogal hit-and-miss, al vind ik het wel charme hebben dat ze grote publieksfilms en zware arthouse vaak afwisselen in zowel nominaties als overwinningen. Waar anders kan het ene jaar Alles Is Liefde winnen en het volgende Nothing Personal?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vind het ook een slecht geschreven stuk. Vooral omdat de schrijver zijn eigen opgelegde vraag niet eens wilt beantwoorden: '' Hoe kan die film dan die gouden kalveren winnen?''. Zou die überhaupt onderzoek gedaan hebben?

Joy (april), Black Butterflies (maart) en Borgman (augustus) waren bijvoorbeeld allemaal 'eerdere' winnaars. Betwijfel het trouwens of Aanmodderfakker een financieel succes wordt.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

De optie genoemd in het stuk om een Academie te hebben die de prijzen bepaalt, al dan niet met een extra juryprijs (en een publieksprijs) is dan wel weer een aardig idee.

Wat mij betreft zou je ook gelijk extra waarde kunnen toedichten aan de prijs voor beste film door die film de inzending voor de Oscars te maken.

cordiacovens

• 1526 messages
  • 1447 votes

Het belangrijkste punt is dat de prijs weinig waard is. Leuk om te winnen, maar voor het publiek winnen er nietszeggende films. Het is gewoon een festivalprijs en daar is niets mis mee, maar het wordt verkocht als nederlands belangrijkste filmprijs. Wat het helaas ook is, ik probeer enkel mijn mening over het onderwerp te geven en aan te kaarten dat dit anders moet of dat er een nieuwe prijs zou moeten komen.

Ik ben bet wel eens met het feit dat aanmodderfakker een uitzondering is, en hopelijk ook op het gebied van kwaliteit. Maar het zegt niemand iets de film, waarom dan die prijzen op tv uitdelen? De tijd tussen nominaties en uitreiking is echter wel echt belachelijk

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Het gaat er (zoals ik hierboven ook al lees) naar mijn inziens om dat er nu helemaal geen promotionele waarde voor de Nederlandse filmindustrie aan vastzit (alleen Aanmodderfakker kan er een aantal dagen van profiteren). Door de lijst met genomineerden na een paar dagen al te laten opvolgen door een lijst met winnaars raakt die eerste lijst meteen al in de vergetelheid. Zorg ervoor dat er dan tenminste een paar maanden/weken tussen beide lijstjes zitten, dan kunnen mensen er naartoe leven. De Gouden Kalf is nu gewoon het zoveelste festivalprijsje waar niemand om geeft.

Dat wij hier op MovieMeter veel over films weten tot daar aan toe, maar je moet altijd tante Bep van op de hoek in gedachten houden als uitgangspunt. Meteen ook één van mijn kritiekpunten, de filmindustrie blijft altijd maar vanuit hun eigen bekrompen wereldje denken. Gaan er vanuit dat iedereen films op de voet volgt en vanzelf wel naar de bios/filmhuis gaan, nou, niet dus.

Het feit dat Aanmodderfakker door nog bijna niemand is gezien is puur toeval voor deze discussie trouwens. Ik vind het juist zo'n interessante case omdat de Nederlandse filmindustrie (in het bijzonder de arthouse sector) steeds meer onder vuur ligt in de publieke opinie en de media vanwege lage bezoekersaantallen. Ik richt mij in deze discussie dan ook vooral op de vraag 'hoe kunnen er meer kaartjes verkocht worden?'.

cordiacovens

• 1526 messages
  • 1447 votes

Door die periode tussen de nominaties en uitreiking langer te maken, onder andere

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Lefgozer wrote:

Dat wij hier op MovieMeter veel over films weten tot daar aan toe, maar je moet altijd tante Bep van op de hoek in gedachten houden als uitgangspunt.

Wat een onzin. Dan krijg je dat Calvinistische waar Kappeuter eerder over praatte: films waarderen op hun succes. Je bedoelt het niet in die zin misschien, maar je kunt je er ook bij neerleggen dat niet iedere film voor een groot publiek is. Er zijn jaarlijks genoeg Nederlandse films die gericht zijn op de mainstream (met meer dan regelmatig succes), maar ook films die dit negeren. Dat iets gemaakt is voor een wat kleiner publiek wil niet zeggen wil niet zeggen dat het voor geen publiek gemaakt is. Mensen die een smaak hebben die niet in de mainstream ligt (en dat zijn er nog aardig veel) hebben ook gewoon recht op hun films. Als ik Tante Beb zou moeten volgen zou ik overgeleverd zijn aan Johan Nijenhuis en de zijnen, vrees ik. Dan nog liever geen films. Natuurlijk moet je de wat meer alternatieve film de goede richting in marketen, maar dat geldt voor alles. Juist de homogenisering van films, omdat ze iedereen moeten kunnen aanspreken, zal waarschijnlijk sneller de ondergang worden van de cinema, omdat het niemand meer op een persoonlijke manier zal raken.

Of Aanmodderfakker een succes gaat worden weet ik niet. Het is absoluut geen zwaar arthousemateriaal in ieder geval. Ik weet niet wat de distributieplannen zijn, maar met de juiste marketing zou dit best een succesje moeten kunnen worden, met of zonder Kalf.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Je interpreteert mijn post verkeerd. Ik ben voorstander van de Nederlandse film, niet tegenstander. Tante Bep (met een p ) haal ik erbij omdat ik dat altijd als regel voor mezelf hou, een houvast. Soms zit je ergens te diep in waardoor je er zelf niet meer realistisch naar kan kijken. En ik heb het gevoel dat de Nederlandse filmindustrie, of laat ik het nuanceren, de Nederlandse filmhuis scene, hier erg last van heeft. Vergeet Tante Bep niet, de gemiddelde mening van de Nederlander. Het films waarderen op hun succes haal ik erbij omdat de media vooral de (zeer lage) bezoekersaantallen van de Nederlandse arthouse films erbij halen.

Zie ook een van mijn eerdere berichten hier. Het filmhuis heeft naar mijn inziens te kampen met een negatief imago. Vraag de gemiddelde Nederlander (die ook heus wel te porren is voor het grootste gedeelte van de filmhuisfilms) naar zijn mening over een filmhuis en hij is vrij negatief (vooral over het publiek). Ook kan de mening over de Nederlandse film beïnvloed worden. Deze mening is op het moment: elke Nederlandse film is slecht. Ik was zelf eerst ook zo'n type. Ik dacht dat elke Nederlandse film slecht was, omdat ik voornamelijk geconfronteerd werd met Yes-R's in de films die ik zag. Het filmhuis vond ik een gebouw waar over het paard getilde mensen bijeen kwamen om te praten over films die de gemiddelde mens te boven gaat qua intelligentie. Totdat ik er eens een keer heenging met een vriend van me, omdat er een Japanse film draaide die we graag wilden zien. Sindsdien prefereer ik het filmhuis boven de bioscoop.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Lefgozer wrote:

Goed stukje. Ik snap er ook weinig van.

Goed stukje? In de eerste drie alinea's staat al zoveel onzin en geeft zoveel blijk van onwetendheid m.b.t. de selectieprocedures e.d. bij het NFF, dat het door vrijwel niemand serieus genomen zal worden. Dat is jammer, want er valt best genoeg op het geheel aan te merken (en al helemaal op het tenenkrommende gala).

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Voor 'de bekende Nederlandse films' hebben we toch de Rembrandt Awards...? Dat is toch meer een publieksprijs.

De Gouden Kalveren zijn gewoon juryprijzen. Het is maar waar je waarde aan hecht.

Tijdens het zappen 1 minuut gezien van het gala waar de genomineerde acteurs/actrices poeslief wilden dat die en die de prijs zou winnen, want oh oh, hij/zij is zo geweldig, en oh oh en oeh oeh en kots kots.

Aanmodderfakker wordt nu ook eerder gerealesed (van eind naar begin november....) om mee te liften op dit succes. Maar ja, de vluchtigheid van deze wereld, over een maand zijn we die gouden kalveren al weer vergeten.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

ach, hij werd niet voor niks uit een rijdende taxi gegooid zullen we maar zeggen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

cordiacovens

• 1526 messages
  • 1447 votes

In franrkijk hebben ze ook de Césars. Zoiets zou hier moeten kunnen, een waardevolle prijs ipv een waardeloze prijs.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Waarop baseer je dat de Césars waardevoller zijn dan een Kalf?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Lefgozer wrote:

Soms zit je ergens te diep in waardoor je er zelf niet meer realistisch naar kan kijken.

Ik ga dagelijks veel meer om met mensen die niet diep in film zitten dan wel en ben me daardoor er zeer van bewust dat mijn visie niet die van iedereen is. Ik hou er zelfs rekening mee als ik films aanbeveel om vooral niet jargon-achtige taal te gebruiken of kunstzinnigheid te benadrukken. Alleen het gevoel entertainment te krijgen trekt de gemiddelde mens naar de film.

Ik snap nu waar je heen wilt, maar is er werkelijk zo'n vooroordeel over het filmhuis. Wat ik zie is namelijk dat de gemiddelde persoon op straat zich niet al te bewust is van filmhuizen en er hoogstens een voor een Intouchables komt. Dat is ook niet goed voor filmhuizen natuurlijk, maar ik vermoed dat ze nooit echt mainstream worden, gewoonweg omdat voor veel mensen film een vorm van vermaak is, maar niet iets om langer bij stil te staan. Die krijg je niet naar "kunst" en dat gaat ook niet veranderen hoe je het imago ook oppoetst. Of dat erg is, is een tweede vraag.

Wel vind ik het opvallend hoezeer de visie van wat speelt in entertainmentbioscopen en wat in filmhuizen wat verschoven is. Films zoals de laatste twee van David O. Russell of zoiets als Mud draaien hier in de regio Nijmegen in filmhuis Lux en niet meer in de commerciële cinemas, terwijl dat toegankelijke publieksfilms zijn, lijkt me. Al ligt dat in nog wat grotere steden als Amsterdam nog wel wat anders. Ik denk wel dat dit soort films (en potentieel Aanmodderfakker, die ik zie als entertainment) daardoor een zeker publiek missen.

Maar goed, dat terzijde, want het begint wat af te wijken van de Nederlandse film.

Ik ben het er wel mee eens dat het gala nooit echt overtuigd, al zag ik hem dit jaar niet. Dat doet de Nederlandse film dan geen goed.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het Nederlands Film Festival opent de 35e editie met de muzikale komische roadmovie J. Kessels (2015)

Op woensdag 23 september beleeft de film van Erik de Bruyn zijn feestelijke première in het Beatrix Theater in Utrecht. Precies 15 jaar nadat De Bruyns Wilde Mossels openingsfilm was.

Frank Lammers, Fedja van Huêt en Ruben van der Meer vertolken de hoofdrollen. Het scenario is geschreven door Gouden Kalf winnaar Jan Eilander. J. Kessels is de verfilming van de roman van P.F. Thomése

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Gouden Kalf gaat op Amerikaanse toer | Film | de Volkskrant

De belangrijkste Nederlandse filmprijzen worden voortaan niet toegewezen door een jury, maar door vakgenoten. Net zoals het met de Oscars gaat.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bekendmaking nominaties Gouden Kalveren 2015

Vanavond zijn in het Ketelhuis en live bij De Wereld Draait Door de nominaties bekendgemaakt voor de Gouden Kalveren 2015, de Grote Prijzen van de Nederlandse film. De Gouden Kalf Jury heeft de nominaties bepaald voor de categorieën Korte Documentaire, Korte Film en Televisiedrama. De genomineerden onder de categorieën Speelfilm en Lange Documentaire zijn bepaald door het dit jaar geïntroduceerde Academysysteem en werden onthuld door Willemien van Aalst (directeur Nederlands Film Festival) en Sytze van der Laan (bestuurslid Dutch Academy For Film). In De Wereld Draait Door maakte Matthijs van Nieuwkerk de nominaties voor Beste Film, Beste Actrice en Beste Acteur bekend.

NOMINATIES GOUDEN KALF JURY

De Gouden Kalf Jury bestaat dit jaar uit documentairemakers Oeke Hoogendijk, Menno Otten en Marije Meerman voor de sectie Korte Documentaire. De jury voor Korte Film en Televisiedrama wordt gevormd door producent Marc Bary, animatieregisseur Hisko Hulsing en regisseur en scenarist Dana Nechushtan.

De nominaties van de Gouden Kalf Jury zijn (op alfabetische volgorde van filmtitel):

Beste Korte Documentaire

John Albert Jansen voor HET ALFABET VAN DE ANGST

Hester Overmars voor VERBODEN VLUCHT

Anne-Marieke Graafmans voor VOLGENS PROTOCOL

Beste Korte Film

Erik van Schaaik voor UNDER THE APPLE TREE

Douwe Dijkstra voor VOOR FILM

Wouter Stoter voor KORT! - EEN VRIJE DAG

Beste Televisiedrama

Mees Peijnenburg voor ONE NIGHT STAND X - GEEN KONINGEN IN ONS BLOED

Aaron Rookus voor One Night Stand X - EEN GOED LEVEN

Tallulah Hazekamp Schwab voor TAART

Beste Actrice Televisiedrama

Ariane Schluter voor haar rol in ONE NIGHT STAND X - EEN GOED LEVEN

Loes Luca voor haar rol in GOEDENAVOND DAMES EN HEREN

Loes Haverkort voor haar rol in DE JACHT

Beste Acteur Televisiedrama

Jonas Smulders voor zijn rol in ONE NIGHT STAND X - GEEN KONINGEN IN ONS BLOED

Porgy Franssen voor zijn rol in ONE NIGHT STAND X - DE LANGE NASLEEP VAN EEN KORTE MEDEDELING

Ramsey Nasr voor zijn rol in OVERSPEL III

Bekijk hier het nominatierapport van bovenstaande categorieën.

NOMINATIES ACADEMY

De nominaties voor Speelfilm en Lange Documentaire zijn dit jaar voor het eerst bepaald middels een Academysysteem. De stemgerechtigden bestaan uit leden van de Dutch Academy For Film, Gouden Kalf winnaars en Nederlandse winnaars van hoofdprijzen van A-filmfestivals, aangevuld met Nederlandse winnaars van hoofdprijzen van IFFR en IDFA, en Nederlandse winnaars van Oscars en EFA's, allen in de categorieën Speelfilm en Lange Documentaire. Van de 465 stemgerechtigden hebben 324 vakgenoten zich dit jaar geregistreerd als stemmer.

De nominaties voor de Gouden Kalveren via het Academysysteem zijn (op alfabetische volgorde van filmtitel) zijn:

Beste Lange Documentaire

Daan Veldhuizen voor BANANA PANCAKES AND THE CHILDREN OF STICKY RICE

Joey Boink voor BURDEN OF PEACE

Gülsah Dogan voor NAZIHA'S LENTE

Joost van der Valk en Mags Gavan voor SATUDARAH - ONE BLOOD

Morgan Knibbe voor THOSE WHO FEEL THE FIRE BURNING

Beste Sound Design

Alek Goosse en Francois Dumont voor GLUCKAUF

Vincent Sinceretti voor PRINS

Peter Warnier voor SCHNEIDER VS. BAX

Herman Pieëte voor DE SURPRISE

Vincent Sinceretti en Taco Drijfhout voor THOSE WHO FEEL THE FIRE BURNING

Beste Muziek

Erik-Jan Grob voor DE BOSKAMPI'S

Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers voor GLUCKAUF

Steve Willaert voor KIDNEP

Palmbomen voor PRINS

Rutger Reinders voor ZURICH

Beste Montage

Moek de Groot voor GLUCKAUF

Mieneke Kramer voor PRINS

Job ter Burg voor SCHNEIDER VS. BAX

Jessica de Koning voor DE SURPRISE

Axel Skovdal Roelofs voor ZURICH

Beste Production Design

Alfred Schaaf voor BLOED, ZWEET & TRANEN

Vincent de Pater voor DE BOSKAMPI'S

Minka Mooren voor GLUCKAUF

Florian Legters voor HET LEVEN VOLGENS NINO

Hubert Pouille voor DE SURPRISE

Beste Camera

Jasper Wolf voor ATLANTIC.

Mark van Aller voor GLUCKAUF

Paul Özgür voor PRINS

Tom Erisman voor SCHNEIDER VS. BAX

Ruben Impens voor THE SKY ABOVE US

Frank van den Eeden voor ZURICH

In deze categorie zijn zes nominaties. De reglementen bepalen dat wanneer ex equo aantal punten bij het stemmen, gekeken wordt op welke persoon/film de meeste stemmers hebben gestemd. Bij de nominaties voor Beste Camera bleek dit nogmaals ex equo en daarom zijn er in deze categorie zes nominaties.

Beste Vrouwelijke Bijrol

Hadewych Minis voor haar rol in BLOED, ZWEET & TRANEN

Ella-June Henrard voor haar rol in BOY 7

Rifka Lodeizen voor haar rol in HET LEVEN VOLGENS NINO

Elsie de Brauw voor haar rol in PRINS

Sigrid ten Napel voor haar rol in PRINS

Beste Mannelijke Bijrol

Marcel Hensema voor zijn rol in BLOED, ZWEET & TRANEN

Fedja van Huêt voor zijn rol in BLOED, ZWEET & TRANEN

Raymond Thiry voor zijn rol in BLOED, ZWEET & TRANEN

Matthijs van de Sande Bakhuyzen voor zijn rol in DE ONTSNAPPING

Jan Decleir voor zijn rol in DE SURPRISE

Beste Actrice

Kim van Kooten voor haar rol in ONDER HET HART

Maria Kraakman voor haar rol in SCHNEIDER VS. BAX

Georgina Verbaan voor haar rol in DE SURPRISE

Elise van 't Laar voor haar rol in TUSSEN 10 EN 12

Wende Snijders voor haar rol in ZURICH

Beste Acteur

Martijn Fischer voor zijn rol in BLOED, ZWEET & TRANEN

Matthijs van de Sande Bakhuyzen voor zijn rol in BOY 7

Bart Slegers voor zijn rol in GLUCKAUF

Vincent van der Valk voor zijn rol in GLUCKAUF

Frank Lammers voor zijn rol in MICHIEL DE RUYTER

Beste Scenario

Frank Ketelaar voor BLOED, ZWEET & TRANEN

Gustaaf Peek voor GLUCKAUF

Sam de Jong voor PRINS

Alex van Warmerdam voor SCHNEIDER VS. BAX

Peter Hoogendoorn voor TUSSEN 10 EN 12

Beste Regie

Peter Greenaway voor EISENSTEIN IN GUANAJUATO

Remy van Heugten voor GLUCKAUF

Roel Reiné voor MICHIEL DE RUYTER

Alex van Warmerdam voor SCHNEIDER VS. BAX

Mike van Diem voor DE SURPRISE

Beste Film

BLOED, ZWEET & TRANEN - Derk-Jan Warrink, Joost de Vries, Leontine Petit voor Lemming Film

GLUCKAUF - Joram Willink, Piet-Harm Sterk voor BIND

PRINS - Gijs Kerbosch, Roel Oude Nijhuis, Gijs Determeijer voor Halal

SCHNEIDER VS. BAX - Marc van Warmerdam voor Graniet Film

DE SURPRISE - Mike van Diem, Els Vandevorst voor N279 Entertainment, Hans de Weers voor FATT Productions

De Gouden Kalveren worden uitgereikt op vrijdag 2 oktober in het Beatrix Theater, de slotavond van het Nederlands Film Festival. Ook thuisblijvers kunnen meegenieten; het Gala is al vanaf 19:15 live te volgen via een stream op de festivalsite, en vanaf 20:25 komen de grote prijzen aan bod in een spectaculaire, door Claudia de Breij gepresenteerde live show bij de VPRO op NPO 3.

De VPRO doet daarnaast uitgebreid verslag van het Nederlands Film Festival als opmaat naar het Gala. Presentatoren Daphne Bunskoek en Tim den Besten geven van maandag 28 september t/m donderdag 1 oktober dagelijks om 19:55 uur een verfrissende inkijk in de wondere wereld van film en televisie. Van uiteenlopende reportages met rode loper-glamour en zenuwachtige Gouden Kalf-genomineerden tot portretten van gevierde regisseurs en de beste acteurs.

De 35e editie van het Nederlands Film Festival vindt plaats van woensdag 23 september tot en met vrijdag 2 oktober in Utrecht. Bekijk het allerlaatste (Nederlandse) filmnieuws en het festivalnieuws op filmfestival.nl. Vanaf 7 september staat het complete programma online en start de kaartverkoop. #nff2015

(persbericht)

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Zalig ons kent ons lijstje.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.