• 178.091 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.468 votes
Profile

Nederlands Film Festival - NFF

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Mug wrote:

Staan de nominaties al on-line (niet op de site van het NFF volgens mij op 't moment)?

Inmiddels wel: http://www.filmfestival.nl/index.php?id=908&tx_ttnews[tt_news]=254&tx_ttnews[backPid]=700&cHash=38d2c4a8e5

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

BESTE MUZIEK

Vincent van Warmerdam voor Kicks

Bart van de Lisdonk voor Duska

Tom Holkenborg voor Blind

Ken helaas alleen die van Vincent. Erg sterke score, met prachtig subtiele schetsing van de multiculturele spanningen door middel van het soms toevoegen van een klein ethnisch klinkend instrument aan het verder vrij normale palet.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Andere twee zijn ook mooi vind ik. Sterkste is die van Blind. Jammer dat Jurre Haanstra niet genomineerd is voor Kruistocht in Spijkerbroek, vond ik nog het beste.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Quido wrote:

Jammer dat Jurre Haanstra niet genomineerd is voor Kruistocht in Spijkerbroek, vond ik nog het beste.

Gek... daar stoorde ik me juist het meeste aan.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quido wrote:

(quote)
Weet ik niet, doet er ook niet toe. Als je jezelf serieus wilt nemen basseer je je oordeel niet op 1/7e deel van een productie, welke dit ook is.

Ik vind dan ook dat zo'n serie niets te zoeken heeft op het filmfestival.

Bovendien kan men ook al lang voor het NFF producties bekijken door middel van screeners/besloten vertoningen of iets dergelijks.

En als het pas net af is?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wouter wrote:

En als het pas net af is?

Hoeft geen probleem te zijn. Stel dat het bij 1 á 2 producties die in competitie zijn het geval blijkt te zijn (wat me sterk lijkt, wordt denk ik toch in een redelijk vroeg stadium bekend gemaakt welke producties meedingen. Je zou dan ook eventueel een soort van deadline kunnen hanteren), dan kan de rest wél al eerder bekeken worden.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quido wrote:

(quote)
Hoeft geen probleem te zijn. Stel dat het bij 1 á 2 producties die in competitie zijn het geval blijkt te zijn (wat me sterk lijkt, wordt denk ik toch in een redelijk vroeg stadium bekend gemaakt welke producties meedingen. Je zou dan ook eventueel een soort van deadline kunnen hanteren), dan kan de rest wél al eerder bekeken worden.

Er is heel veel net klaar voor Utrecht, ook omdat het voor velen een deadline is. Omdat er zoveel is wordt er door het festival al een keuze gemaakt wat er in competitie draait en wat niet. Ook daar is vaak al discussie over, maar alles zien is ondoenlijk. Het is nu al elk jaar moeilijk genoeg om een goede jury bij elkaar te krijgen. Dus waarom dan wél urenlang een serie zien? Dit jaar is er ook (weer) een klacht van de jury dat er maar zes producties meedoen in de tv-competitie (waarbij de kans op een nominatie dus 50% is...). Laten we nu eindelijk televisie afschaffen op het filmfestival en zeker zevendelige series waar er toch elk jaar maar 1 van is en dus immer genomineerd wordt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Er wordt toch best veel gemaakt: Lola's, telefilms, one night stand

Genoeg keuze. Dan moeten er misschien wat meer producties genomineerd worden.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Doelde ook op de overige genomineerden zoals de One Night Stand films en telefilms. Die zijn allemaal al in een veel vroeger stadium te bekijken. Zie dit jaar (inderdaad) enkel Stellenbosch in competitie staan die langer duurt dan een doorsnee speelfilm. Rest allemaal of 50 minuten, of tussen de 75 en 100. Er valt overigens ook wel wat van te zeggen om (mini)series niet toe te laten.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kappeuter wrote:

Er wordt toch best veel gemaakt: Lola's, telefilms, one night stand

Genoeg keuze. Dan moeten er misschien wat meer producties genomineerd worden.

In competitie worden genomen, bedoel je?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quido wrote:

Doelde ook op de overige genomineerden zoals de One Night Stand films en telefilms. Die zijn allemaal al in een veel vroeger stadium te bekijken. Zie dit jaar (inderdaad) enkel Stellenbosch in competitie staan die langer duurt dan een doorsnee speelfilm. Rest allemaal of 50 minuten, of tussen de 75 en 100.

Reeds nu nemen de juryleden al een dikke week de tijd (onbetaald) om alles te zien. Meer is echt niet aan te raden, zelfs niet als het erder in het jaar gebeurt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wouter wrote:

In competitie worden genomen, bedoel je?

Ja dat bedoel ik. Er zitten ook best matige jaren tussen, maar als je hier naar de top 25 best gewaardeerde NL films kijkt, zitten er ook een aantal telefilms tussen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Die kunnen ze gewoon opnemen in de reguliere competitie, vind ik. En series vallen af.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

In de categorie documentaires worden doorgaans ook tv-documentaires genomineerd / zijn in competitie. Dit kan dus ook voor 'de films'. Voor tv-series bestaan er televisierringen en nog een handvol tv-prijzen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Tussenstand Gouden Kalf voor de KPN Publieksprijs (maandag 3-10)

1. Waar is het paard van Sinterklaas? - 4.4

2. HannaHannaH - 4.1

3. Blind - 4.0

Nadine - 4.0

4. 'n Beetje verliefd - 3.8

Kruistocht in spijkerbroek - 3.8

5. Dennis P. - 3.6

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Kreeg enkel bij Waar is het Paard van Sinterklaas? zo'n kaartje in mijn handen geduwd, waarna ze op het eind ook bij de deur stonden om een ingescheurd kaartje in ontvangst te nemen. Of dien je die normaal ook zelf ergens te pakken en in te leveren?

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Kreeg ze bij heel veel films. Gewoon lief glimlachen tegen de dames en dan krijg je d'r eentje...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Mug wrote:

In de categorie documentaires worden doorgaans ook tv-documentaires genomineerd / zijn in competitie. Dit kan dus ook voor 'de films'. Voor tv-series bestaan er televisierringen en nog een handvol tv-prijzen.

Precies.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Vanavond, vanaf 20.00uur via de site van het filmfestival de uitreiking van de Gouden Kalveren Live.

http://www.filmfestival.nl/index.php?id=713

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Mijn (voorzichtige) voorspelling voor vanavond:

Beste film:[i]

Kruistoch in Spijkerbroek

[i]Beste regie:

Twijfel tussen Leopold en De Jong. Tussenstand niet gezien, veel goeie dingen over gehoord, maar ik ga toch voor Nanouk Leopold.

Beste Acteur

Niet gezien, maar is denk ik de beste: Marcel Mutsers

Beste Actrice

Alleen Tussenstand dus niet gezien, dus twijfel tussen Elsie de Brauw en ten Bruggencathe. Ga voor de laatste.

Beste Scenario

Kicks of Wolfsbergen. Hoop de eerste, denk de tweede.

Beste Muziek[i/]

Bart van de Lisdonk - Duska, alhoewel ik Holkenborg voor Blind ook erg goed vond.

[i]Beste Camera

The Bird can't fly niet gezien. Ga voor Reinier van Brummelen voor Nightwatching.

Beste Montage

Dorith Vinken

Beste Geluid

Jillis Molenaar; auditief was 4 elements geweldig.

Beste Production Design

Hubert Pouille - Kruistocht.

Beste Mannelijke bijrol

Jan Decleir, alhoewel Atsma ook wel erg leuk was.

Beste vrouwelijke bijrol

Sylvia Hoeks. Zou het raar vinden als die niet won...

Beste lange documentaire

4 elements, alhoewel dit wel de enige is die ik zag. Het zal tussen 4.. en Jimmy Rosenberg gaan.

Beste korte documentaire

Ken ik allemaal niet. Ik gok Raak me Waar ik Voelen kan.

Beste Korte film

Alleen de Erwin Olaf film zag ik niet; veel goede dingen over gehoord. Ik gok toch Zucht.

Beste tv-drama

Stellenbosch

Prijs v.d. Nederlandse Filmjournalistiek

4 elements

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Veel uitermate vreemde keuze's. Had er drie juist voorspeld volgens mij...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 6 oktober 2007

Winnaars Gouden Kalveren, De Grote Prijs van de Nederlandse Film 2007

Vanavond zijn de Gouden Kalveren, de Grote Prijzen van de Nederlandse Film 2007, uitgereikt tijdens het Gala van de Nederlandse Film. De uitreiking, gepresenteerd door Paul de Leeuw, was live te volgen op het internet via www.filmfestival.nl. Het Gala van de Nederlandse Film is de afsluiting van het 27e Nederlands Film Festival, dat een bezoekersaantal van 125.000 behaalde.

De Gouden Kalveren-jury 2007 – bestaande uit André van Duren, Pieter Fleury, Ronald Giphart, Brigit Hillenius, Jannie Langbroek, Reinier Selen, Paula van der Oest (voorzitter) – heeft de Gouden Kalveren toegekend in zeventien categorieën: Beste Geluid, Beste Montage, Beste Production Design, Beste Muziek, Beste Camera, Beste Korte Film, Beste Korte Documentaire, Beste Lange Documentaire, Beste TV Drama, Beste Mannelijke Bijrol, Beste Vrouwelijke Bijrol, Beste Acteur, Beste Actrice, Beste Scenario, Beste Regie, Beste Lange Speelfilm en de Speciale Juryprijs.

Het Gouden Kalf voor de KPN Publieksprijs is uitgereikt aan de speelfilm met de hoogste waardering van de festivalbezoekers.

Ook is vanavond de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek uitgereikt. Deze persprijs wordt toegekend door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. De jury bestaat dit jaar uit Leo Bankersen, Paul van Es, Sven Gerrets, Oene Kummer en Clementine van Wijngaarden.

Het Cinema.nl Festivaljournaal van de VPRO doet verslag van de uitreiking op Nederland 3 om 22.30 uur vanavond. Het digitale cultuurkanaal Cultura zendt het Gala in zijn geheel uit op maandag 8 oktober om 21.30 uur. Op Interactieve TV van KPN is het Gala de hele maand oktober on demand te bekijken.

De winnaars van de Gouden Kalveren, de Grote Prijs van de Nederlandse Film 2007:

BESTE KORTE FILM

Anna van der Heide voor Missiepoo16

BESTE KORTE DOCUMENTAIRE

Simone de Vries voor Raak me waar ik voelen kan

BESTE LANGE DOCUMENTAIRE

Jeroen Berkvens voor Jimmy Rosenberg - de vader, de zoon & het talent

BESTE TV DRAMA

Peter de Baan voor De Prins en het Meisje

BESTE PRODUCTION DESIGN

Maarten Piersma voor Nightwatching

BESTE CAMERA

Richard van Oosterhout voor Wolfsbergen

BESTE GELUID

Mark Glynne, Kees de Groot, Joost Roskam en Pepijn Aben voor Tussenstand

BESTE MONTAGE

Herman P. Koerts voor Kruistocht in Spijkerbroek

BESTE MUZIEK

Vincent van Warmerdam voor Kicks

BESTE MANNELIJKE BIJROL

Jan Decleir voor zijn rol in Wolfsbergen

BESTE VROUWELIJKE BIJROL

Sylvia Hoeks voor haar rol in Duska

BESTE ACTEUR

Marcel Hensema voor zijn rol in Wild Romance

BESTE ACTRICE

Elsie de Brauw voor haar rol in Tussenstand

BESTE SCENARIO

Peter Greenaway voor Nightwatching

BESTE REGIE

Mijke de Jong voor Tussenstand

BESTE LANGE SPEELFILM

Kees Kasander van The Kasander Film Company voor Kruistocht in Spijkerbroek

SPECIALE JURYPRIJS

Halina Reijn en Fedja van Huêt voor hun prestatie in De Prins en het Meisje

KPN PUBLIEKSPRIJS

Waar is het Paard van Sinterklaas? van Mischa Kamp

PRIJS VAN DE NEDERLANDSE FILMKRITIEK

Tussenstand van Mijke de Jong

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Mooi overzicht kapp... Geeft ook wel weer aan hoe klein de NL-film is. Hoe kan overigens Greenaway dat Kalf voor scenario krijgen?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Greenaway woont en werkt al 10 jaar in Nederland. Zijn producties worden ook vanuit Nederland opgezet met deels Nederlandse crew. Kees Kasander is de producent waar hij mee werkt.

Ik geloof dat mensen die in totaal 1,5 jaar in Nederland hebben gewerkt in aanmerking komen voor een Kalf. Daarom kan Jan Decleir ook nominatie krijgen.

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Oja, Decleir dan ook inderdaad. Weet jij toevallig waar Greenaway woont in Nederland? (nieuwsgierigheid)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nee, weet ik niet. Interesseert me eerlijk gezegd ook niet zo.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Denk dat ie dat ook liever voor zichzelf houdt. In ieder artikel/interview vertelt hij enkel dat hij hier woont.

Erg leuk dat Vincent van Warmerdam won!

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Wel in Amsterdam volgens mij...

Iketes

• 1968 messages
  • 1375 votes

Was Control uitgesloten aan deelname oid? Viel me op dat hij nergens bij stond..

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Is toch geen Nederlandse film?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.