De documentairereeks M/V/X volgt het leven van vijf Vlaamse transgenders tijdens hun zoektocht naar een leven dat beter past en minder wringt.
4 afleveringen op Een. Ik vond het wel interessant. Ik denk dat die mensen het echt niet makkelijk hebben, maar vooral bij dat meisje kon ik absoluut niet meer herkennen dat ze ooit een jongen was. Bovendien ziet ze er gewoon enorm aantrekkelijk uit, dus bij haar zijn die hormoonbehandelingen en operaties wel goed gelukt. Bij de anderen die ik tot nu toe heb gezien, ziet het er toch nog niet echt uit. Die vrouw van 44 zei ook zelf dat je altijd aan haar gaat zien dat ze ooit een man was.
Wel hallucinant dat je als mens zoveel reacties krijgt. Als je zo een keuze maakt, ben je toch je leven kwijt. Dan laten mensen je in de steek vallen, wordt je bekeken door iedere persoon op straat, wordt je heel je leven lang gepest (om nog maar eens te tonen hoe primitief onze maatschappij is opgebouwd, we klagen soms over moslims, maar we kunnen best wel eens een spiegel voor onze neus zetten). In landen als Amerika is blanke suprematie zelfs ingebakken in hun cultuur. Blijkbaar is intimidatie van vrouwen ook ingebakken in onze cultuur (het is niet een probleem van individu'en maar het zit niet in onze cultuur. Als je je niet respectloos tegen vrouwen gedraagt, ga je bekeken worden als een homo). Sommigen zien vrouwen echt gewoon als lustobject.
We lachen soms over de toestanden die plaatsvonden tijdens de Middeleeuwen: het devotisme aan God, de koninkrijken die over alles regeerden, de heksenvervolgingen, de armoede die regeerde onder 90-95% van de bevolking in Renaissance en 99% in Middeleeuwen, de preutse cultuur, de corruptie, maar ik denk dat de generaties na ons ook ons vol afschuw en ongeloof gaan bekijken.