• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

The Handmaid's Tale

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Nog geen topic over deze serie dacht ik?

Weliswaar was de bespreking bij DWDD nogal hysterisch (over moeten wegkijken e.d., ik zou zeggen; kijk Lilja-4-ever eens, of Grandrieux) en vind ik het tot nu toe niet zo meesterlijk als sommigen willen doen geloven (het genre wordt over het algemeen nogal overschat), maar The handmaid's tale is toch wel een interessante serie.

Ten eerste vanwege het prachtig production design. Vooral dat huis.
Ten tweede vanwege de zeer effectieve flash-back vertelling. Geeft echt lading aan de dystopie en aan de personages.
Ten derde vanwege de acteerprestatie van Elisabeth Moss.

Het komt allemaal wat traag op gang, maar wordt geleidelijk aan steeds beter, vooral vanaf aflevering 5.

Minpuntje vind ik de karakteruitwerking van de leden van het regime. Er zijn simpelweg te veel mensen van binnenin die zich niet zelf aan de regels houden, dat lijkt me niet geloofwaardig als je zo'n sektarisch bewind aan de macht houdt. Het personage van Yvonne krijgt de eerste afleveringen te weinig achtergrond (pas vanaf aflevering 6) en is te wisselvallig. Meest verachtelijke figuur vind ik nog altijd de Commander zelf, beetje zoete broodjes bakken de hele tijd maar ondertussen wel gewoon verantwoordelijk zijn voor de hele zooi.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ja, het wordt in de tweede helft exponentieel beter. Veelzeggende zin: "You brought lust back in this house. On your back and on your knees".
Nog vergeten te noemen: de muziek. Dit is bijvoorbeeld de afsluiting van episode 9, je zou het de beste Radiohead-song kunnen noemen die Radiohead niet heeft gemaakt: Wrap your arms around me.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Gek genoeg het eerste seizoen nooit afgezien. Alhoewel ik er wel enthousiast aan begon na het zien van deze video.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Goeie video inderdaad. Ik heb de serie na anderhalve aflevering weggelegd, het was mij te leeg. Maar misschien heb ik te snel geoordeeld.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Er wordt wel iets teveel inhoudelijke betekenis toegekend aan die shallow depth of field in mijn ogen, het is ook weer geen Son of Saul natuurlijk.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Denk dat ik dat dus (onderbewust) vond tegenvallen aan de uiteindelijke serie. Het dop-effect wordt nou ook weer niet zo erg uitgediept (lang niet zoveel als theNerdWriter doet vermoeden).

FlorisV

• 1854 messages
  • 795 votes

Het is een heel degelijke en beklemmende maar ook deprimerende serie over hoe een nieuwe religieuze orde met Christelijke oorsprong, maar (met de ogen van nu) Islamitische trekjes, de VS overneemt. Vooral vrouwen die nog vruchtbaar zijn (steeds zeldzamer) worden als bezit behandeld en vele anderen zijn ook slavinnen.

Ik vond hem boeiend genoeg om te bingen. De hoofdrolspeelster is voor de verandering erg lelijk (zie je niet vaak in een Amerikaanse serie) maar er zitten ook knapperds in zoals Yvonne Strahowski en Joseph Fiennes (dat zijn dan misschien niet ontoevallig ook de welgestelden).

Interessant om verder te volgen want het verzet tegen de nieuwe Orde lijkt vrij hopeloos maar je de serie onderzoekt elke keer nieuwe mogelijkheden om iets ertegen te doen.

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

FlorisV wrote:

De hoofdrolspeelster is voor de verandering erg lelijk..

Jeetje zeg, uiteindelijke een subjectieve opinie maar je leeft in een prettige omgeving als Elisabeth Moss als "erg lelijk" doorgaat....

FlorisV

• 1854 messages
  • 795 votes

jacobine_rodijk wrote:

(quote)

Jeetje zeg, uiteindelijke een subjectieve opinie maar je leeft in een prettige omgeving als Elisabeth Moss als "erg lelijk" doorgaat....

Nee het krioelt helaas niet van de wulpse fotomodellen om mij heen maar het is kennelijk echt een kwestie van smaak. Zo zijn er ook velen die Jennifer Carpenter (speelde het vuilbekkende zusje van Dexter) lelijk vinden, dat vind ik dan weer niet.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Hmm, het idee is op zich wel ok. Maar er blijven me teveel losse draadjes liggen. En ik vindt het productiedesign nou ook niet direct super. Of je ziet een zwart vlak of het is tegenlicht bonanza, zonder einde. Veel zit er niet tussen in. Op een paar fijne uitschieters op interieur vlak na, is het saai.

Elisabeth Moss acteert prima. Maar de verhaallijn is me iets te Soapy en helaas ook te Amerikaans. Vooral als je, je wat in de DDR en andere autoritaire staten verdiept hebt, valt het tegen. Het smerige van zulke staten waar je niemand kunt vertrouwen, is nu net dat je niet continue militaire politie nodig bent, om iedereen onder de knoet te houden. Dat is meer iets voor the Hunger games of voor op tv. Die werkelijke terreur wordt niet zo heel sterk invoelbaar gemaakt.

Het regime wordt verder ook niet heel sterk uitgewerkt. En het duurt net te lang voor we van point of view veranderen en andere personages wat beter leren kennen. En er wat meer lijntjes worden uitgezet. Net voldoende. Geen 2e seizoen voor mij.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Biosguru wrote:

Vooral als je, je wat in de DDR en andere autoritaire staten verdiept hebt, valt het tegen. Het smerige van zulke staten waar je niemand kunt vertrouwen, is nu net dat je niet continue militaire politie nodig bent, om iedereen onder de knoet te houden.

Ik denk dat je Gilead beter kan vergelijken met IS. Groot verschil met de Sovjet-Unie is bijvoorbeeld dat het een piepjonge staat is die vanaf het begin maar door een kleine groep is gewild.

Het onderlinge wantrouwen zit er overigens ook wel in, vooral tussen de handmaid's onderling.

Wel vind ik dat bijna alle personages vrij regelmatig met de regels kunnen schipperen, wat afbreuk doet aan de dreigende sfeer die men probeert op te roepen.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Ja, zit misschien wat in, ik heb gelukkig geen idee hoe onder een IS bewind het leven was.

Maar het werd een beetje een stijlmiddel in Handmaidstale, continue dat gekraak van mobilofoons op de achtergrond. En continue die bewakers in beeld. Dat begon me wat tegen te staan, als een wat te makkelijke manier om dreiging te verbeelden. Het is wat plat niet?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Mee eens ja.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Volgens mij heeft Vice een look inside life under IS gefilmd. Die kwam inderdaad redelijk in de buurt van wat we hier te zien krijgen. Religieus fanatisme icm strenge bureaucratische hiërarchie die je als een nekklem langzaam verstikt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jasijo

• 15 messages
  • 1 votes

Duidelijk een verhaal/boek uit de jaren 80.

- Want ondanks je aan het begin mobiele telefoons zag ofwel er is internet hoe kan er dan in de hele serie/ verhaal alles in het geheim gebeuren of Amerika wordt niet geholpen wanneer er internet bestaat. Zie ook briefkaarten in het verhaal kaarten, brieven ook typisch jaren 80, toen wist de gewone burger nog niets over internet. Maar de serie deed zich voor dat het anno 2017 is....

-Hetzelfde met de zogeheten ‘ceremonie’ want dat is niet nodig in deze tijden want we hebben ivf. Maar ja weer een verhaal uit de jaren 80 wanneer ivf nog helemaal niet zo normaal was. En zelfs vrouwen seksistisch waren blijkt in de serie en een schrijfster is van het boek. In deze tijd kun je niet meer met zo’n verhaal komen behalve bij niet kritische mensen of wel slapende aw grappig in deze context;

- jaren 80 hoorden we een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt. Ofwel vrouwen waren nog bezig zelstanding te worden. In deze tijd ga je geen sterke krajpchtigd vrouw zover krijgen. Dus dat eentonige onderdanigheid is gewoon irritant In een westerse moderne tijd. En dan je hebt nu ook mannen die zich hebben ontwikkeld en niet perse vanuit de mannelijke libido denken en handelen dus die pikken dat ook niet.

Dus voor mij ongeloofwaardig op de manier waarop de serie is gemaakt. Of ze hadden het verhaal moeten aanpassen aan deze tijd of een verhaal uit de jaren 80. Of een verhaal vanuit een amish gemeenschap ofzo. Maar op deze manier is het luguber, seksistisch en lachwekkend. En totaal tegenstrijdig met contexten die gewoon niet kan kloppen. Gewoon een fantasie verhaal met een nog dommere einde, geef de mens een eind. Of had een tweede boek geschreven was zeker de bedoeling. Ik hoop in seizoen 2 power vrouwen en aangepast in 30 jaar later dus nu....

keukenzout

• 429 messages
  • 473 votes

Jasijo wrote:

Duidelijk een verhaal/boek uit de jaren 80.

- Want ondanks je aan het begin mobiele telefoons zag ofwel er is internet hoe kan er dan in de hele serie/ verhaal alles in het geheim gebeuren of Amerika wordt niet geholpen wanneer er internet bestaat. Zie ook briefkaarten in het verhaal kaarten, brieven ook typisch jaren 80, toen wist de gewone burger nog niets over internet. Maar de serie deed zich voor dat het anno 2017 is....

-Hetzelfde met de zogeheten ‘ceremonie’ want dat is niet nodig in deze tijden want we hebben ivf. Maar ja weer een verhaal uit de jaren 80 wanneer ivf nog helemaal niet zo normaal was. En zelfs vrouwen seksistisch waren blijkt in de serie en een schrijfster is van het boek. In deze tijd kun je niet meer met zo’n verhaal komen behalve bij niet kritische mensen of wel slapende aw grappig in deze context;

- jaren 80 hoorden we een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt. Ofwel vrouwen waren nog bezig zelstanding te worden. In deze tijd ga je geen sterke krajpchtigd vrouw zover krijgen. Dus dat eentonige onderdanigheid is gewoon irritant In een westerse moderne tijd. En dan je hebt nu ook mannen die zich hebben ontwikkeld en niet perse vanuit de mannelijke libido denken en handelen dus die pikken dat ook niet.

Dus voor mij ongeloofwaardig op de manier waarop de serie is gemaakt. Of ze hadden het verhaal moeten aanpassen aan deze tijd of een verhaal uit de jaren 80. Of een verhaal vanuit een amish gemeenschap ofzo. Maar op deze manier is het luguber, seksistisch en lachwekkend. En totaal tegenstrijdig met contexten die gewoon niet kan kloppen. Gewoon een fantasie verhaal met een nog dommere einde, geef de mens een eind. Of had een tweede boek geschreven was zeker de bedoeling. Ik hoop in seizoen 2 power vrouwen en aangepast in 30 jaar later dus nu....

Ik denk dat je gemist hebt dat de leiders van Gilead juist tegen moderne ingrepen zijn en alles zo dicht mogelijk bij de bijbel willen hebben.

En vrouwenonderdrukking is nog steeds recent, denk aan de #metoo en de smerigste viespeuk is notabene president. Of iets ouder: Iran was vroeger een haast westers en hypermodern land. Kijk hoe snel dat gegaan is.

Als er iets is dat je van de serie en überhaupt de geschiedenis kunt leren is dat mensen een situatie gauw onderschatten.

En ja het is een fantasy, dat is alle fictie en zeker dystopiaanse fictie.

Begrijp me niet verkeerd, als je iets kut vindt dan is dat helemaal prima natuurlijk. Maar als je afgeronde eindes blieft kun je beter Thea Beckman lezen.

-geschreven vanaf tel dus sorry voor typfouten.

Corcicus

• 2809 messages
  • 3910 votes

Knappe serie, maar natuurlijk is het in de VS ondenkbaar dat zulke dictatuur geïnstalleerd zou kunnen worden. Los van de lange democratische traditie is er ook het feit dat elke burger er wapens heeft en zich dus niet laat knechten. Vrij wapenbezit heeft dan toch nog zijn voordelen.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Beste serie van het moment imo. Waar Westworld me toch aardig teleurstelt vanwege een gebrek aan subtiliteit, maakt The Handmaid's Tale dat meer dan goed.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Ik ben iets kritischer dit tweede seizoen, het blijft een boeiend thema maar het valt wel in de serie valkuil. Herhaling van zetten..ik had liever meer een the wire structuur gezien waarin elk seizoen een thema behandeld. Nu ben ik te bang voor een homeland scenario. Maar misschien ben ik te vroeg het heeft mijn aandacht nog wel, even kijken wat de volgende zeven afl. doen...

hkoster16

• 385 messages
  • 11787 votes

1e seizoen vond ik boeiend. 2e seizoen heb ik maar tot aflevering 5 gekeken. Het werd mij te langdraderig. Zeg maar vervelend.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zit ook op aflevering vijf van het tweede seizoen. Het wordt inderdaad ietwat uitgesmeerd, ook meer dichtgeplamuurd met muziek volgens mij, en men heeft moeite om vloeiend te schakelen tussen meerdere lijnen/personages. Maar het blijft me wel boeien. Vooral, en dit kan niet vaak genoeg gezegd worden, omdat Moss magnifiek is. De aflevering dat Nick haar komt opzoeken in dat verlaten kantoorpand, dat was een zinderend stukje drama.

Capablanca

• 1269 messages
  • 1679 votes

Bulstronk doet ook mee!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Zit echt wel een beetje te wachten nu op de laatste aflevering. Als je kritisch kijkt dan valt er wel het een en ander aan te merken op The handmaid's tale (op het gebied van interne logica, geloofwaardigheid, tempo, mikken op emotie, waarbij je in 2e seizoen ook merkt dat er geen boek meer als bronmateriaal fungeert. Absoluut dieptepunt is de genezing van dat jonge kind van Janine, slaat echt nergens op. Ook de afranseling van Serena met de riem vond ik overigens niet goed werken, omdat er nadien geen weg terug meer is, of er in elk geval een nieuw evenwicht moet worden gevonden, maar de makers doen bijna alsof er niets gebeurd is). Mijn grootste kritiekpunt is dat de bijpersonages te veel van koers veranderen telkens, alsof ze geen eigen consistentie hebben.

Maar ik vind het concept toch wel heel sterk, vooral door het personage June/Offred en haar vertolking door Elizabeth Moss. Ze is magnifiek omdat ze zo goed twee kanten kan neerzetten; de sterke June en de marchanderende Offred. Je snapt ook compleet waarom commander Fred Watherford haar wil, terwijl hij eigenlijk een bloedmooie vrouw heeft. Dit levert een aantal bijzonder krachtige passages op; al eerder noemde ik de ontsnapping uit de eerste afleveringen van seizoen 2, maar ook bijvoorbeeld aflevering 11, in dat verlaten landhuis, is geweldig. Er zit ook voldoende voortgang en variatie in, waarbij ik al in de omschrijving van de laatste aflevering heb gezien dat dit zich doorzet.
Bij mezelf merk ik dat de serie echt nazindert, en dat je er off-screen erg mee bezig blijft.

Wat mij betreft dus een van de betere series op dramagebied die ik gezien heb.

n00r

• 669 messages
  • 1069 votes

Ben hier aan begonnen. Aparte serie maar zeker niet saai!

kerim

• 1 messages
  • 0 votes

In Overig > Televisie > the handmaids tale:

Geregeld hoor ik bij gesnater van eenden of ganzen tijdens afleveringen van deze top-serie (of hoor ik dat alleen en word ik stilaan gek)?

Weet iemand wat hiervan de (symbolische) betekenis is?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik geloof dat dit de serie is die mij het meeste raakt, de afgelopen 3 jaar.

Actueel, goed geschreven, fenomenaal geacteerd en mooi geschoten. Ik zit regelmatig in tranen.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Aflevering van deze week is geregisseerd door Deniz Gamze Ergüven, die we kennen van het sterke Mustang (2015)

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Het begin van serie 3 vond ik erg donker en wat minder van niveau maar aflevering 11 en 12 maakten een hoop goed gelukkig. Het zal mij benieuwen wat de laatste aflevering laat gebeuren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.