- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Nederlandse/Vlaamse reisprogramma's
Nederlandse/Vlaamse reisprogramma's
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
In aanloop naar 'De neven van Eus' open ik een nieuw topic voor de soms schitterende reis- en cultuurreportages van de publieke omroep. Omdat het misschien net iets te veel een niche is om ze allemaal apart te behandelen, heb ik besloten ze onder één noemer te plaatsen. Ik licht een paar recente titels uit om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel, maar je kunt natuurlijk prima andere titels noemen.
De muur: Alles van De Muur kijk je op npo.nl
Langs de oevers van de Yangtze: Alles van Langs de oevers van de Yangtze kijk je op npo.nl
Onze Man in Teheran: Alles van Onze man in Teheran kijk je op npo.nl
Op zoek naar Frankrijk: Alles van Op zoek naar Frankrijk kijk je op npo.nl
Welke titels heb je gezien? Welke zou je aanraden/afraden? Wat vind je überhaupt van dit type programma's?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ik heb wel een aantal afleveringen gezien, maar ook van Brandt Corstius in Rusland. Oneindig veel beter dan die meuk die Floortje Dessing elke keer weer brengt.
Het is alleen dat ik weinig tijd ervoor vrij maak ondanks dat ik dit enorm boeiend en leerzaam vind.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Afgelopen seizoen heb ik 3opreis en Floortje naar het einde van de wereld gevolgd en ook nog het slot van Reizen Waes meegepakt. Erg leuk, kijk graag zulke programma's. Ook totaal niet met mjk87 eens dat Floortje meuk is. Erg leuke meid die prima verhalen maakt. Het Duitse gezin in Chili of het Australische koppel dat op een eiland bij Tasmanië de boel beheerde. Boeiend.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Had dat van Waes nooit gezien maar laatst toevallig in noord Mexico.
Was best wel genant. Hij wilde de hele tijd geforceerd overbrengen dat het best gevaarlijk was terwijl iedereen die hij tegenkwam zei dat dat allemaal wel voorbij was en vooral een media ding.
Vind dat programma nu van die Ilja in Italie dan wel weer leuk, met lekker eten en drinken.
3opreis is altijd al een ongelooflijk simpel hap-slik-weg- reclameshowtje geweest.
Met name de Engelsen zijn meesters met die reisprogramma's zoals Michael Palin, Simon Reeve, Joanna Lumley en Michael Portillo.
Daar blijven Floortje cs wel heel, heel erg ver vandaan qua niveau.
ps de reisprogramma's in de openingspost zijn inderdaad uitstekend plus die van Jelle BC hoewel ik die in Teheran niet gezien heb. Echter zijn dat toch niet enkel reisprogramma's maar meer culturele studies.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Het enige wat ik van Waes heb gezien is dat hij in Noord-Korea een CD vond van Koen Wauters van Clouseau. Leuke stunt. En ik trapte er potverdikkie nog in ook!
3opreis trekt mij ook niet. Dat lijkt te veel op soortgelijke doorsnee-serie's van de commerciëlen. Die laatste reeks van Floortje vind ik dan weer best aardig, maar het is een beetje emotietelevisie met snerpende violen en ontroerende verhalen.
Ik weet niet of iemand dit kent, maar je had een serie genaamd 'Broers en Zussen' met de broers en zussen van mega-sterren. De episode met George Obama (broer van Barack Obama) vind ik een van de mooiste televisiedingen die ik ooit heb gezien. Komt in mijn Zomergasten, straks als ik beroemd en berucht ben. Broers en zussen - VPRO
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
ps de reisprogramma's in de openingspost zijn inderdaad uitstekend plus die van Jelle BC hoewel ik die in Teheran niet gezien heb. Echter zijn dat toch niet enkel reisprogramma's maar meer culturele studies.
Ja klopt, ik doelde ook specifiek op (meestal) VPRO-series met meer inhoud, maar ik vond niet helemaal de juiste term ervoor. Maar op zich vind ik het prima om het te verbreden naar 'gewone reisseries' die anders ook geen plek hebben.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
De boeken en programma's van Brandt Corstius allemaal gelezen en gezien, erg sterk en vooral de boeken ook met de nodige humor.
'Yangtze' vond ik ook heel sterk.
Frankrijk boeit me ook wel maar ben niet helemaal overtuigd van die Wilfred.
Vind het wel een voorwaarde dat de presentator de taal van het land waar hij/zij op bezoek gaat spreekt, anders blijft er toch altijd een soort afstand.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Naast het al genoemde vond ik ook De Trek van Bram Vermeulen (VPRO) erg de moeite. Alleen al de fraaie openingsmuziek van 'I got you on tape'...
Verder zijn de twee of drie series die JBC maakte in Rusland en omstreken inderdaad top. Ik zal nooit dat fragment vergeten dat hij ergens in Kazachstan op een oude testlocatie voor nucleaire proeven, ingepakt in plastic en met het verbod om te plassen in de oren geknoopt, stond te praten met een lokale bewoner, en hem vroeg waarom hij niet verhuisde. Waarop hij het antwoord kreeg dat de de natuur er zo ongerept was (of iets dergelijks). Geweldig.
Die aflevering met de broer van Barack Obama spreekt me wel aan, ga dat zeker kijken.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
De eerste episode over de islam in Bosnië smaakt in ieder geval naar meer Allah in Europa - VPRO
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Met een luchtig zomerjurkje en een fiets het conflict tussen Israël en Palestina even polderen. Misschien bij vlagen te hoogdravend als ego-document, maar heb het met een brok in m'n keel gekeken: Natascha's beloofde land - VPRO
Sinan Can liet z'n zomerjurkje gelukkig thuis, maar zijn programma over Saoedi-Arabië is alleszins de moeite waard. Een wrange, ironische inkijk in een land dat door recente ontwikkelingen in een snelkookpan kwam: Voorbij de grenzen van Saoedi-Arabië gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Het Israël van Heertje en Bromet (2019-2020) 3.5*
Een prima ego-documentaire over hoe Raoul Heertje en Frans Bromet kijken hoe hun eigen 'joodse identiteit' zich verhoudt tot de staat Israël. Wat betekent joods-zijn in een staat waar deze etnische/religieuze groep de dominante factor is? Voor Heertje een pittige confrontatie met mensen met wie hij een geschiedenis deelt en die een soms radicaal andere kijk hebben op de hete hangijzers dan hijzelf. Bromet is meer de registrerende observant wiens kenmerkende bromstem soms ongemeend scherp uit de hoek komt. In de verte heeft deze serie wat raakvlakken met 'Natascha's Beloofde Land' (2018) door Natascha van Weezel, maar het duo Heertje/Bromet zijn ietwat doortastender en zoeken zelf meer politiek geladen onderwerpen op. Het is ook heerlijk ongemakkelijke, spannende televisie om deze 'angry old men' lijnrecht in te zien druisen tegen staatspropaganda en geschiedvervalsing. Vooral Heertje is er een meester in om met z'n Hollandse botheid zijn gastvrij ogende geïnterviewden voor het blok te zetten en ze te dwingen om een positie in te nemen. Al moet ik ook zeggen dat de serie gaandeweg wat aan kracht inboet, omdat Heertje's ambigue relatie met het Israël uit z'n jeugdjaren een nodeloze herhaling van zetten wordt. Zelf had ik bijvoorbeeld minstens een aflevering verwacht over de omgang met etnische minderheden (zoals Ethiopische joden) die buiten diens vriendencirkel vallen.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Paradijs Canada (2020) - 3.5*
Erg veel van geleerd over prangende issues in Canada. De aflevering 'Giftige Mannelijkheid' kreeg de meeste media-aandacht omdat er interviews inzaten met Jordan Peterson en Margaret Atwood, maar eerlijk gezegd voelde dat een stuk minder urgent dan andere afleveringen. Alsof de aflevering vooral gemaakt was rond die twee tegenstrijdige denkers en de andere interviews erbij leken gezocht. In dat opzicht zijn 'Verdwenen Vrouwen' en 'De Prijs van Zwart Goud' voor mij 't hart van deze serie, omdat beide afleveringen zo scherp 't verborgen leed in beeld brengen van de oorspronkelijke bevolking. Met 'Booming Vancouver' en 'Een Nieuw Vaderland' prikt ze laatste mythes door over gidsland Canada als een linkse utopie. Het helpt dat Emy Koopman een fantastische interviewster is in hoe ze een warme, gevoelige band opbouwt met de mensen die ze portretteert. Een beetje frêle en aftastend, maar ook zij wordt geraakt door de verhalen en ze moet soms zelf grenzen over om bij de kern te komen. Of ze achterop gaat zitten bij een clubje motorvrouwen of in een bootje stapt met een ietwat zonderlinge meneer, die niet gediend is van kritische vragen over de olie-industrie. En dat terwijl Koopman zelf zo integer is om bijvoorbeeld een helikoptervlucht af te slaan als ze vindt dat deze keuze afbreuk zou doen aan haar milieu-standpunt. Ze heeft iets oprechts waardoor 'Paradijs Canada' spannendere televisie wordt dan soortgelijke reisprogramma's.