- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Firefly
Firefly
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Firefly
De serie speelt in het jaar 2517, op verschillende planeten en manen in een door de mens gekoloniseerd sterrenstelsel. Het verhaal volgt de belevenissen van de bemanning van de Serenity, een firefly-klasse ruimteschip. Veel van deze mensen hebben pas geleden gevochten in een burgeroorlog, en deze verloren. Ze proberen nu een bestaan op te bouwen als pioniers aan de rand van hun sterrenstelsel. Ze worden tegengewerkt door zowel criminelen als door de alliantie, die controle uitoefent op bijna het hele sterrenstelsel.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Ben nu in het midden van de het enige seizoen. Ben het vooral gaan kijken door Adam Baldwin en de culstatus die de serie heeft verworven.
Vind het vermakelijk maar waarom de serie nou echt z'n die hard aanhang heeft kan ik nog niet ontdekken.
bladerunner63
-
- 56 messages
- 0 votes
ik heb de serie op blu ray aangeschaft bij amazon ...gestopt na 4 afleveringen...geen idee wat ze aan deze kinderachtige slecht geacteerde serie vinden...duidelijk weer een voorbeeld van overhyping...zucht ...
volkomen begrijpelijk dat ze deze serie hebben afgevoerd na 1 seizoen...maar de meeste pulp slikkende Amerikanen vonden dit blijkbaar goed en moesten zo nodig er een cult-serie van maken achteraf...volledig gedateerd ook en zeer slechte speciale effecten...cowboys in een sf serie komt volledig belachelijk over !
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ikke wel. Whedon heeft overschat zijn uitgevonden
.
eppo349
-
- 874 messages
- 4063 votes
En daar kan ik het ook niet mee eens zijn! 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Ben de serie nu weer aan het herzien. Interessante personages, maar liefst vier vrouwen in één actieserie, mysterieuze achtergronden (Book, River), spannende onderlinge relaties en vooral de geweldige humor maken hier één groot feest van. Zoe tot Mal: "Sir, I'd like you to take the helm, please. I need this man to tear all my clothes off." Wash, berustend, terwijl Zoe hem meesleurt: "Work, work, work..."
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Mooi wist niet dat er hier een topic van was!
Mijn liefde voor de reeks heb ik al veelvuldig beschreven bij Serenity maar toch nog even in het kort bespreken. Firefly is voor mij één van de beste sci-fi reeksen die er bestaan. De toekomstvisie met de mengeling tussen Engels en Chinees is geslaagd maar het zijn de vele kleine details (geen geluid in de ruimte bijvoorbeeld) die de reeks echt laten uitsteken boven de rest.
Dat en een set van geniale personages + acteurs natuurlijk die de befaamde dialogen van Whedon perfect tot hun recht weten te brengen.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Amen Metalfist, de dialogen zijn inderdaad geweldig. Met als gevolg dat ik tijdens de pilot helemaal op het puntje van m'n stoel ging zitten toen Mal de geheimzinnige box van Simon opende en daarin de opgevouwen River zag: wat voor geweldige one-liner zou hier nu uitkomen...? Misschien alleen maar grappig voor wie zich de situatie nog herinnert en/of weet hoe Mal is, maar ik heb zelden zo gelachen als bij zijn uiteindelijke reactie:
[lange pauze, en dan tenslotte:]
"Huh."

Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Schitterend inderdaad 
Eigenlijk is het nog verbazingwekkend hoe de reeks toch nog op zoveel aanhang kon rekenen want Fox heeft zijn uiterste best gedaan om de reeks van begin tot einde te verneuken. Afleveringen in verkeerde volgorde uitzenden, de pilot zogezegd goedkeuren om dan het weekend voor de serie in premiere ging zeggen dat Whedon en co maar toch iets anders moesten gaan schrijven, de afleveringen op wisselende tijdstippen (en zelfs verschillende dagen!) uitzenden zonder enige aanduiding dat het veranderd was...
Whedon's wraak was zoet met Serenity natuurlijk
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Interessante documentaire is deze trouwens:
Done the Impossible: The Fans' Tale of 'Firefly' and 'Serenity' (2006)
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Ja, ik beluister nu ook de commentaren, en als ze dan bij de commentaartrack van de tweede episode The train job er al mee beginnen dat die pilot gewoon niet is uitgezonden... je zou er toch gek van worden. (Soms ook erg grappig, bijvoorbeeld wanneer ze zeggen dat een bepaald shot waarin je de Firefly ziet landen een paar keer opnieuw moest worden gedraaid "omdat Alan Tudyk zo'n moeite met parkeren had".) Die docu die je aanraadt hou ik in gedachten, dank voor de tip!
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Is wel niet op DVD oid te vinden. De makers geloven in het gratis verspreiden van hun materiaal en bieden een torrent aan op hun site.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Okee, dus de koopversie met alle extra's is ook alleen per download verkrijgbaar? Nou ja, als ik alle afleveringen van de serie + de film weer heb gezien (nu net episode 4 Shindig) begin ik eerst maar eens aan de "kale" versie.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Aha, dan is er blijkbaar iets verandert. De versie die ik heb gezien was in ieder geval zonder extra's. Dan zullen ze een koopversie hebben uitgebracht met wat extra materiaal, of dat het effectief waard is weet ik niet.
Wacht maar tot je aan Jaynestown komt. Pure genialiteit
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Nee, ik baseer mijn veronderstelling op de zin in jouw recensie van de documentaire: "je kunt de documentaire wel downloaden maar je kunt ook een versie kopen met een shitload aan extra's." En toen je zei dat hij niet op DVD te vinden was ging ik er van uit dat zowel de kale als de uitgebreide versie niet op schijf te kopen is maar alleen te downloaden is.
Jaynestown, ik verheug me er al op (van de eerste keer kijken herinner ik me –gelukkig...– niet al te veel meer).
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
O, is dat met Jayne die categorisch weigert om een nederzetting met weerloze mensen te helpen, totdat Mal hun beroep noemt? Jayne, meteen: "I'm in!" Dàt herinner ik me nog wel! 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
I stand corrected.
Even terug opgezocht want ergens is er in mijn herinnering iets misgelopen maar er zijn dus twee versies:
* een kale versie die gratis wordt verspreid onder de Creative Commons licentie
* een versie met extras waarvan de opbrengst verspreid wordt naar het favoriete goede doel van Whedon
De aflevering met I'm in is trouwens Heart of Gold (nummer 12).
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
De aflevering met I'm in is trouwens Heart of Gold (nummer 12).
Nu sta ik gecorrigeerd... Maar ik kom er wel!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ook maar gekeken, vanwege de populariteit van Adam Baldwin onder Chuck-fans, gebaseerd op deze serie. Het is inderdaad zeer vermakelijk. Leuk wereldje, leuke crew. De verhaaltjes zijn echter niet heel bijzonder, de actie laat ook wat te wensen over en van de humor ben ik niet zo onder de indruk. Wat mij betreft zijn de 14 afleveringen van Firefly gewoon een fijn tussendoortje, maar de 4,28 sterren op TV-meter of de 9,1 op Imdb lijkt me wat overtrokken.