- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Louie (FX)
Louie (FX)
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes

Deze briljante half-uur komedie van schrijver/editor/regisseur/stand-up komiek en acteur Louis C.K. was al een klein beetje besproken in het stervende Lucky Louie topic maar met de geweldige start van seizoen twee toch even een apart topic voor aangemaakt.
De cynische New Yorker Louie is een gescheiden vader met twee kinderen die 's avonds komedie routines doet in een bescheiden café genaamd de Comedy Cellar. Hierin geeft die een komische blik op zijn dagelijkse belevenissen die we tussendoor als kijker te zien krijgen.
Naast Damages, The Shield, Justified, Rescue Me en nu deze komedie laat betaalzender FX zien dat het ook niet de minste is naast de grote spelers als AMC, HBO en Showtime. C.K. krijgt $200.000 toegegooit per aflevering en volledige controle om te doen wat die wilt met de show en het resultaat is niets minder dan hi-la-risch. De man heeft absoluut geen vrees om elke schaamtelijke hoek van zijn lullige leven te exploiteren voor een lach, wat deze deels biografische serie schandalig ten goede komt.
Aanrader, al was het maar om elke week dit geniale gospel-nummer te horen:
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Afgelopen donderdag samen met Charlie Sheen's nieuwe serie Anger Management weer van start gegaan op FX.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Lekker druk hier. Geweldige serie en de seizoensopener was aardig sterk. Vooral die conversatie over zn blurry dick was geweldig.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ben hier maar eens mee begonnen, nu een paar aflevering gezien. Best geinig, al is het even wennen aan de humor. Er zijn maar 3 seizoenen en 39 afleveringen van 22 minuten totaal, dus je bent er ook snel genoeg doorheen.
Weinig reacties in dit topic, schijnbaar is deze serie weinig bekend of weinig geliefd?
JustMike
-
- 3218 messages
- 751 votes
Ik vond dit echt zo slecht toen ik eraan begonnen was, dus ik ben nooit verdergekomen dan de eerste aflevering.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Keert vanavond, na twee jaar absentie, weer terug op FX. Alhoewel 't schaars aantal reacties in dit inmiddels 3-jaar-oude topic mij vertelt dat dat weinig uitmaakt...
Eerste paar afleveringen zullen gastrollen bevatten van o.a. Sarah Silverman, Jim Norton, Yvonne Strahovski, Charles Grodin (!), en Todd Barry.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Ik ga het zeker weer oppikken, vroeg me al af wat er mee gebeurd was. Hier mag het aantal reacties dan wel karig zijn, maar als comedian is Louie CK wel redelijk 'big' aan het worden in de VS dacht ik?
Edit: trouwens ook nog wat berichten over deze serie bij het topic over voorloper Lucky Louie.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
aflevering 4.1 was oké, een leuk begin van de serie, met een rits comedians en een dubieus gesprek tijdens een rondje poker. Aflevering 4.2 was briljant. Seinfeld komt opdagen en brengt het plot op gang. Veel ongemakkelijke situaties volgen en dan............Yvonne Strahovski in bikini.
Meer hoef je eigenlijk niet te weten, echter daarna gaat het van kwaad tot erger. Ik kwam niet meer bij, haha.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Nu al de meest interessante scene in het serie-seizoen van dit jaar. De monoloog en longtake in aflevering 3 van de nieuwe Louie
Ben het trouwens niet noodzakelijk eens met deze monoloog en misschien is het in Nederland onder mensen van middelbare leeftijd ook minder een issue dan in Amerika? Denk zelf van wel, maar misschien zit ik er naast. Bewijst ook nogmaals hoe onbelangrijk Louis het vindt om zich aan de regels van comedy te houden, want hoewel pijnlijk en ironisch grappig, is dit gewoon een sterk staaltje drama.
Technisch gezien is het heel gewaagd verder; Een enkel longshot dat het grootste gedeelte van de aflevering in beslag neemt. Enerzijds is dat (zeker voor een serie) erg ontoegankelijk, maar anderzijds maakt het de scene ook belangrijker, indringender. Je zou het haast afzonderlijk kunnen bekijken van de rest van de aflevering. Het punt komt over en het spoilert verder niets. Ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Louis C.K. de dramedy regisseur vind ik eigenlijk nog beter dan het komediewerk van de eerdere seizoenen. Dat vond ik in seizoen 3 al, maar hier lijkt hij nog meer gegroeid. Meer en meer ook heeft de serie filmische kwaliteiten gekregen. Een aantal shots en lange montages zijn om in te lijsten.
Als verhalenverteller is hij ook duidelijk gegroeid. Seizoen 4 bestaat voornamelijk uit lange story-arcs: Elevator, In The Woods en Pamela (Adlon) vertellen gestructureerde verhalen, die meer op drama dan komedie focussen. Tussen het drama door zitten echter wel genoeg pijnlijke momenten en ongemakkelijke situaties die eventueel als komedie geïnterpreteerd kunnen worden.
Als rode draad lijkt het thema "communicatie en miscommunicatie" door het seizoen te lopen, dat zorgt dikwijls voor lastige situaties.
Hoogtepunt: So Did The Fat Lady. Al vond ik Model – trouwens de meest komedie-achtige aflevering van het seizoen – ook erg leuk.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Nu al de meest interessante scene in het serie-seizoen van dit jaar.
Sterke scène inderdaad, wel wat ironisch dat er voortdurend joggende mensen passeren 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ben hier maar eens mee begonnen, nu een paar aflevering gezien. Best geinig, al is het even wennen aan de humor. Er zijn maar 3 seizoenen en 39 afleveringen van 22 minuten totaal, dus je bent er ook snel genoeg doorheen.
Weinig reacties in dit topic, schijnbaar is deze serie weinig bekend of weinig geliefd?
Het kostte toch nog een half jaar. De reden is eigenlijk het wisselende niveau van de serie en ook wel de veranderingen van stijl en inhoud. Waar Louie nog vrij luchtig begon met seizoen 1, daar vond ik vooral seizoen 3 en 4 vrij veel op het drama gericht en bijna nog nauwelijks op (zwarte) humor. Wel krijg je erg veel pijnlijke momenten te zien, maar zoiets vond ik in een serie als The Office UK veel leuker. Echt geweldig vind ik deze serie dan ook niet, al kijkt het zo af en toe wel aardig weg dankzij Louie zelf. Interessant personage, met al zijn plussen en minnen. Zijn karakter blijft gelukkig wel hetzelfde. In seizoen 4 vond ik zijn achtergrondverhaal als puber die drugs gebruikte wel leuk bedacht. Ook Pamela is een leuke aanwezige persoonlijkheid. Maar de serie mist voor mij een beetje een lijn en sommige verhalen duren gewoon te lang, zeker in seizoen 4. Toch is Louie wel een leuk tussendoortje, met ook een hoop leuke cameo's (bv Jerry Seinfeld!). In 2015 komen nieuwe afleveringen die ik zeker ga kijken. Waarschijnlijk vind ik 1 aflevering per week meer dan zat.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Net begonnen met seizoen 1 en vind het grappig al dramt Louie wel iets te veel door over zn wel erg vroeg ingezette midlife crisis. Maar leuke grappen en personages, blijf dit wel volgen.
Zandkuiken
-
- 1743 messages
- 1429 votes
Seizoen 4 achter de rug en ik vond het echt wéérgaloos. Misschien ligt het aan de kwaliteit ervan of aan mezelf, maar ik heb het gevoel dat ik nog meer van dit seizoen genoten heb dan van de voorgaande. Ondertussen is seizoen 5 ook al uit, dus daar ga ik zo snel mogelijk achteraan.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3220 votes
Louie is voor mij een serie die erg makkelijk weg kijkt, een aantal weken geleden begonnen aan seizoen 1 en inmiddels al tegen het einde van seizoen 4.
Wat mij opvalt is dat Louis ontzettend creatief is in zijn serie, wat begon als een vrij luchtige serie is inmiddels in het 4de seizoen meer drama geworden wat hem ook ontzettend goed afgaat.
The Elevator Story is meer een filmscript dan een serie maar daarom ook een verrassende keuze. Zelfs bij seizoen 4 zijn er constant situaties die ik niet zie aankomen en dat is denk ik ook een groot deel in wat de serie uniek en sterk maakt.
Ik als Woody Allen fan zie ook duidelijke overeenkomsten, het lijkt soms wel als of Louis een eerbetoon aan hem wilt geven (muziek keuzes en de beelden die daarbij gemonteerd worden)
Louie blijft mij boeien en vind het steeds gewaagder worden, een standaard publiek kan er op afknappen en het is duidelijk zijn eigen project.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
FX werkt niet langer samen meer met C.K. naar aanleiding van zijn bekentenis m.b.t. seksuele intimidatie en heeft alle (toekomstige) projecten stopgezet en/of geannuleerd, waaronder ‘Louie.’
Confusie
-
- 667 messages
- 0 votes
Het is een rare tijd waar we in zitten.
Wat dit betreft.
Nu ook onze Loewie aan de beurt.
Ergens verbaast het me ook niet.
Het komt ook wel terug in zijn komedie act, en deze in mijn optiek erg mooie serie.
De vaak ongemakkelijke omgang met vrouwen.
het fragiele aspect van de mens.
De fragiele vrouw.
Het fragiele van de kwetsbare man.
We zijn allemaal mensen.
Het doet mijn respect voor hem niet kelderen.
Wat straks:
Tommy Wiseau.
En daarna ik.
Kunnen ook nog wel een paar een boekje over open doen waarschijnlijk.
Over hem en over mij.
Was me er niet van bewust.
Hij niet en ik niet.
Zo is het leven.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Mag je nu ook al niet meer met je leuter in de rondte zwaaien? In je eigen hotelkamer?
Te-ring. Ik moet me maar eens gaan gedragen dan.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Leuk scenario, maar natuurlijk niet wat er gebeurt is.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Naja het zure is, dit gerucht ging al ruim 5 jaar rond. Ooit begonnen bij comédienne Jen Kirkman, die later beweerde dat het echt niet over C.K. ging. Waarschijnlijk dus wel. Destijds is er (gek genoeg) geen onderzoek gestart en CK ontkende het en/of negeerde het.
Natuurlijk is nu de perfecte tijd om het weer naar boven te halen, in een tijd waar binnen een periode van minder dan een maand blijkt dat half Hollywood pedofiel of verkrachter is. Negatieve publiciteit is ook publiciteit?
Ik vind het aan de ene kant getuige van eerlijkheid (en een stukje lef?) om zelf naar buiten te komen met de bekentenis. Anderzijds, waarom nu? Heeft hij expres gewacht tot de verjaring (statute of limitations, de meeste gevallen zijn 10 jaar of ouder bij CK ) er was, zodat hem in ieder geval geen gevangenisstraf kon worden opgelegd?